Huidig visbestand


C

Colin van Elderen

Guest
Beste allemaal,

Onlangs heb ik een aquarium overgenomen via een erfenis. Het aquarium van 100x40x40 (160l) is reeds verhuisd en heeft het volgende visbestand:

2x Zwarte Tetra (Gymnocorymbus ternetzi)
1x Bloedvlektetra (Hyphessobrycon erythrostigma)
7x Roodkopzalm (Hemigrammus bleher)
2x Lantaarndragertje (Hemigrammus ocellife)
3x Neontetra (Paracheirodon innes)
2x Hexenmeerval (Rineloricaria sp.)
3x Netmeerval (Botia sp.)
5x Meerval (Synodontis sp.)
Diverse garnalen en slakken.

Momenteel ben ik nog bezig met de balans van de bak, maar de PH zit nu rond de 6,5 en de GH rond de 7.0. Overige gegevens laat ik nu even links liggen ivm de vraag.

Er is overduidelijk geen goede balans in het huidige visbestand. Met name de schooldieren komen slecht uit de verf. Ik ben onervaren wat betreft het houden van deze soorten. Als ik de datasheets erop nalees lijkt het gros wel redelijk bij elkaar te kunnen, maar er zijn ook een paar uitzonderingen zoals de Zwarte tetra en de Synodontis die andere waardes waarderen. Als ik de minimum aantallen schooldieren zou moeten aanvullen kom ik op:

3x Zwarte tetra, 4x Bloedvlektetra, 3x Roodkopzalm, 8x neontetra, 2x Botia.

Dit is een aanvulling van 20 vissen en lijkt mij voor de inhoud van mijn aquarium heel wel erg veel. In de bak is immers ook het nodige aan schuilplaatsen en planten aanwezig. Voor nu ben ik mij vooral aan het richten op de balans van de bak en wil zeker niet overhaasten met eventuele aanvullingen. Echter ben ik erg nieuwsgierig hoe jullie tegen deze situatie aankijken. Gevoelsmatig ben ik geneigd te zeggen dat dit huidige aantal dieren meer dan zat is. Wat is wijsheid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik zou doen:

Gedeelte van de vissen weg doen en grotere groepen van dezelfde soort nemen.
 
Bedankt voor je antwoord! Gevoelsmatig moet ik dan de groep roodkopzalmen uitbreiden. Deze staan persoonlijk erg mooi bij de zwarte tetra. Dus dan zou ik de neon's, lantaarndragertjes en bloedvlek tetra kunnen schrappen. Stof tot nadenken :D
 
Eventueel meer stof tot nadenken: Om voor elke laag maar één vis-soort te houden. Dus ook minderen in de bodem (meervallen), maar uitbreiden in de bovenlaag...
 
Ook een gedachte! Hoewel ik moet zeggen dat de bodem wel redelijk stabiel lijkt te zijn qua drukte. Vissen laten elkaar met rust en hebben allemaal een beetje een eigen territorium zoals ik het zie. Als ik een soort zou moeten wegvangen zou mijn voorkeur denk ik ook uitgaan naar de Botia's. De rest lijkt mij lastig haha.
 

Terug
Bovenaan