HS Aqua Loire filterzand 1 mm


N

Natasja73

Guest
Ik heb HS Aqua Loire filterzand 1 mm besteld voor mijn nieuwe superfish aquarium. Als ik dit wil gaan gebruiken hoevaak moet ik het dan spoelen?
 
Tot er geen stof meer vanaf komt of je moet een waas in de bak geen probleem vinden. Maar ik zou het minstens 1x goed doorspoelen voor je het in je bak doet.
 
En ik ben iemand die zegt: liever 10x teveel.

zolang het water goed helder blijft in de emmer en dan nog 3x.

wat ik doe, maar dat is voornamelijk handig als je een tuin hebt:

Emmer met een 1/4 gevuld met zand, steen onder 1 kant van de emmer zodat die een beetje schuin staat en dan gewoon de tuinslang erin en maar laten lopen. handen door het zand halen. vuile water loopt dan zo de emmer uit. af en toe alsnog even zoveel mogelijk water uit de emmer kieperen en weer verder.
 
En ik ben iemand die zegt: liever 10x teveel.

zolang het water goed helder blijft in de emmer en dan nog 3x.

wat ik doe, maar dat is voornamelijk handig als je een tuin hebt:

Emmer met een 1/4 gevuld met zand, steen onder 1 kant van de emmer zodat die een beetje schuin staat en dan gewoon de tuinslang erin en maar laten lopen. handen door het zand halen. vuile water loopt dan zo de emmer uit. af en toe alsnog even zoveel mogelijk water uit de emmer kieperen en weer verder.

Een tuin hebben wij zeker, dus deze tip ga ik zeker gebruiken:thumbs:
 
Nog een vraag hoe houden jullie je bodem als er filterkannen op ligt mooi schoon. Ik heb wel een bodemreiniger ( stofzuiger) maar kan je die ook gebruiken bij filterkannen;)
 
Nog een vraag hoe houden jullie je bodem als er filterkannen op ligt mooi schoon. Ik heb wel een bodemreiniger ( stofzuiger) maar kan je die ook gebruiken bij filterkannen;)


Dan zuig je al het zand uit je bak. dan is 1 mm te fijn. Geeft ook kans of bodemrot.
 
Goede morgen , Natasja.
Aquarium grint. 2 mm, is betr.

Als zeggen ze allemaal van niet.
 
Goede morgen , Natasja.
Aquarium grint. 2 mm, is betr.

Als zeggen ze allemaal van niet.

Goedemorgen Bertus,

Ik heb idd. gelezen dat dat niet goed was maar het is wel makkelijker schoon te houden. Geloof toch
dat ik gewoon eigenwijs je advies opvolg en 2 mm grint ga gebruiken. :petjeaf:
 
Filterzand is behoorlijk zwaar, dat krijg ik met de bodemreiniger amper omhoog (1mm grootte). Vuil blijft erbovenop liggen en is er dus zo af te zuigen. In grind zakt het weg en is daarom wat moeilijker schoon te maken. Je moet af en toe even de bodem omwoelen, maar dan is bodemrot ook echt geen probleem. Ik zou in ieder geval nooit weer grind gebruiken, vond dat toen echt een puinhoop. Maar zo heeft iedereen zijn eigen smaak. Een en ander is ook afhankelijk van het visbestand wat je wil nemen.
 
Filterzand is behoorlijk zwaar, dat krijg ik met de bodemreiniger amper omhoog (1mm grootte). Vuil blijft erbovenop liggen en is er dus zo af te zuigen. In grind zakt het weg en is daarom wat moeilijker schoon te maken. Je moet af en toe even de bodem omwoelen, maar dan is bodemrot ook echt geen probleem. Ik zou in ieder geval nooit weer grind gebruiken, vond dat toen echt een puinhoop. Maar zo heeft iedereen zijn eigen smaak. Een en ander is ook afhankelijk van het visbestand wat je wil nemen.

Het is de bedoeling dat er 1 Betta man in komt
 
In principe maakt het dan niet uit en kun je gewoon je eigen voorkeur nemen. Het heeft allebei voor- en nadelen. Voor een betta met lamge vinnen zou ik wel zand of afgerond grind nemen. Anders willen ze de staart/vinnen nog wel eens scheuren als ze op de bodem rusten.
 
In principe maakt het dan niet uit en kun je gewoon je eigen voorkeur nemen. Het heeft allebei voor- en nadelen. Voor een betta met lamge vinnen zou ik wel zand of afgerond grind nemen. Anders willen ze de staart/vinnen nog wel eens scheuren als ze op de bodem rusten.

Oh oké dat is niet de bedoeling dat de staart/vinnen kunnen scheuren. Ik ga gewoon uitproberen in een emmer of ik het filterzand met mijn bodemreiniger schoon krijg en maak dan een keuze
 
In een goed ingedraaide bak zal bodemvuil door bacteriën worden afgebroken en dan hoef je filterzand niet schoon te maken met een bodemreiniger.
 

Terug
Bovenaan