Hout onder dikke laag blauwalg.


Daniel 82

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2010
Berichten
1,391
Leeftijd
41
Locatie
Maastricht
Gister bij het onderhoud een kleine paniek aanval.

Door de vele planten die op en voor het hout stonden zag ik het pas bij het onderhoud.

Het hout was bedekt met een dikke laag blauwalg. Die met de hevelslang er niet af wou. En met af schrapen vloog het door mijn bak heen. Dus het hout er maar uit gehaald en ligt nu buiten.

Heeft iemand een tip zodat ik het hout kan behandelen zodat dit weer de bak in kan.

Ik dacht zelf afspuiten met hogedruk en daarna kokend water er over.

Het is een mooi stuk hout die wel wat Euries heeft gekost. Daarom zou ik het graag willen hergebruiken.


Vandaag ga ik de waardes opnieuw meten.

Ik ben sinds een week Co2 aan het toevoegen. Met een magneet ventiel.
Misschien een lagere dosis gebruiken en de nacht laten doorlopen zodat er meer stabilitiet is in de hoeveelheid Co2 die in het water aanwezig is?
Nu zat ik op 25mg/L
Maar dat is op het begin minder en op het eind minder omdat savonds de Co2 uit gaat.
 
Laatst bewerkt:
Je kan het hout schrobben en dan met heet water even overgieten. Kokend water maakt de structuur kapot namelijk.
 
Je kan de co2 2 uur voor het licht aangaat laten aangaan en bij het uitgaan idem dito. Zo kan in die 2 uur de co2 weer wat opbouwen namelijk.
 
@jessicapilon

Dan met heet water,bedankt voor de tip.

Ik lees eigenlijk 2 theorieën op het forum.

1) Co2 aanlaten omdat je door de schommeling in Co2 ook algen de kans geeft.
2) met magneet klep werken om zuiniger met je Co2 om te gaan. En je planten hebben het niet nodig als het donker is.

Beide theorieën hebben voor en nadelen.


Maar de vraag moet eigenlijk zijn in dit Topic. Waarom na 5 maanden nu blauwalg???
 
Als je de nacht de co2 aanlaat dan zal het co2 gehalte flink stijgen want planten nemen geen co2 op tijdens de nacht. Zonder een controller zou ik dat dus niet doen.
Misschien dat er bij dat hout niet voldoende circulatie was en er vuil is opgehoopt wat de blauwalg heeft veroorzaakt. Je geeft zelf al aan dat er veel planten op en rond het hout stonden;)
 
Ik heb afgelopen weekend ook mijn hout eruit gehaald, omdat het onder de blauwalg zat. Bij het schoonmaken kwam er een dikke laag zacht hout vanaf. Een oplossing heb ik niet voor je, maar heb wel dezelfde ervaring dus. Ik ga nu een tijdje aankijken hoe het gaat zonder hout, als het goed gaat ga ik langzamerhand weer stukje voor stukje hout toevoegen.
 
Klopt. Het hout nam erg veel plek in, en samen met de planten was er idd weinig stroming.

Ik laat het nu even uit de bak zodat ik makkelijker kan schoonmaken en ingrijpen als de alg ergens anders opduikt. Dan kan het met een paar dagen weer terug in de bak. En zal ik het in 2 stukken zagen zodat ik het iets beter kan verdelen. Of er gaat ander hout in als het niet anders kan.

Ik zal de magneet klep eerder aan doen. Deze gaat nu gelijk met het licht aan.
 
Als het lukt om het hout in een bak/teil water te zetten, dan kan je hier waterstofperoxide aan toevoegen. Dit doodt de bacterien, wat betekent dat de blauwalg gedood wordt. Goed schoon schrobben en afspoelen doodt niet alle bacterien.

CO2 heeft geen invloed op blauwalg zover mij bekend, dus ik zou 2 uur voor aanvang verlichting beginnen en stoppen om 1 uur voor het licht uitgaat, oid.
 
Bedankt voor je reactie @sschot

Ik voeg op het moment provito toe en Co2.

Waardes tot nu toe altijd in ballans. Straks als het licht aan is even het water testen.
Toevallig vandaag een dagje vrij dus kan ik even tijd in de bak steken.
 
Blauwalg en co2 die relatie ertussen ken ik niet.

Wel slecht schoonhouden, stroming, verstoorde balans in waterwaardes ed ken ik als oorzaken van een blauwalguitbraak. De bacteriën welke hier voor verantwoordelijk zijn, zijn latent aanwezig in de aquaria.

Het aangedane hout goed schoonschrobben en in oplossing met waterstofperoxyde leggen is een goed advies. En de mogelijke oorzaak aanpakken.
 
Bedankt @peterdenhaag53

Ik voeg toe;

Profito, elk 2 dagen 2ml (60L bak)
Co2 (20 bellen per minuut)
Interne filter met grove spons, fijne spons en keramische pijpjes.
Plus filterwatten.

Ik ververs elke week 25% water.

De oorzaak Co2 laat ik vallen.

Heb net de druppel testen gedaan.

PH = 7
KH = 6
GH = 10
NO2 = 0
NO3 = 20
NH3 = 0
PO4 = 0

Zier er dus verder goed uit. Neem ik aan.

Dan zal onvoldoende stroming het probleem zijn geweest.
 
Heb je het hout nieuw gekocht of tweedehands?
 
Ik heb dezelfde ellende gehad en bij mij was het op te lossen door de stroming aan te passen. Ik zou het hout dus goed schoonmaken en dan bij het terugplaatsen heel goed kijken hoe de stroming in je bak loopt.
 
@Seabait
Het hout komt nieuw uit de winkel maar 2e hands uit de natuur :D

Ik heb in het begin wel last gehad van blauwalg op het zand.

Toen het hout een andere plek gegeven, maar dus nu op het hout.


De bak is wel kaal zo, maar laat het er even uit zodat de filter zijn werk kan doen en de vissen niet te veel stres hebben van al dat gerommel.

@Lecturer in Recent Runes
Dat is wel bemoedigend om te horen
 
De oplossing, ik had nog een Juwel pomp van 500L p/u liggen. En daar heb ik de standaard 280L p/u pomp mee vervangen.

De planten en zand waar blauwalg zat zijn al 3 dagen vrij van blauwalg. En eerder kwam hetvterug na 1 dag.

Denk dat het is opgelost.
 
Blauwalg op alleen hout??? Kan ik mij NIET voorstellen. Ik denk eerder aan een schimmelexplosie, weliswaar ook niet fijn, maar heel wat onschuldiger dan blauwalg.
Schoonmaken is eenvoudig. Leg het hout gewoon in water van 65-70 *C en hou die temperatuur een uurtje aan. Einde verhaal voor de schimmel en de schimmelsporen.

Verder is een verhouding van No3 en Po4 welk erg beroerd! Dit roept vragen op, waarom is het fosfaat in jouw bak 0,00 mg / L?
 
@BigSmoke

Alleen op hout heb ik niet gezegd, ik had het ook wel op het zand en op sommige planten. Maar dat hield ik weg door het te verwijderen. En een extra water wissel.

Maar bij het onderhoud kwam ik er achter dat mijn hout volledig was bedekt op de plekken die achteraf uit de stroming zaten.

Ik heb hier de tip gekregen om de stroming in de bak aan te pakken. En dat heb ik gedaan na 3 dagen de bak te laten rusten.

Het oude hout heb ik in een badkuip gelegd en idd met water van 75c gespoeld en geweekt.

Dit heb ik ook gedaan met het nieuwe hout wat er nu in zit.
Dacht als ik de bak nu toch leeg heb kan ik ook wel weer wat herinrichten.

Nu heb ik even geen last.
Ik heb verder geen overmatig overlast van algen. Soms een plukje of op de ramen.
En bij plekjes waar rommel op de bodem zich verzameld.

Heb in mijn tijd al heel wat algen en blauwalg meegemaakt. Dus weet zeker dat dit het geval was.

Ik kan fosfaat maar in stappen van 0.5 meten met mijn druppeltest. Dus iig kleiner dan 0.5


Edit, moet wel vermelden dat het een speciaal bak is met maar 4 roofvisjes van 4 cm in een rekord 600
 
Laatst bewerkt:
@BigSmoke

Graag je reactie, zodat je laatste post uitgelegd kan worden.

Heb nu mijn nitraat en fosfaat opnieuw getest.

Er word geadviseerd om het fosfaat onder de 1 te houden om zo algen explosies te voorkomen. Een No3 waarde van rond de 25 wordt ook geadviseerd om de planten samen met de plantenvoeding te bemesten.

Waarom zijn mijn verhoudingen dan raar??

No3 = tussen de 20 en 50 op de kleurenachaal. Ik houd het dan op 35 mg/L

Po4 = minder dan 0.5 mg/L

Deze meting vind plaats 1 dag voor mijn normale waterwissel op mandag.


Ter info, ik heb op dit moment geen kaamlaag (wel last van gehad ) en verder geen overlast gehad van alg behalve de normale opstart algen.
 
De verhoudingen zijn minder belangrijk maar het is wel belangrijk dat er voldoende nitraat en fosfaat aanwezig is. Hoeveel hangt van de bak en de beplanting af.
Mijn fosfaat is meestal tussen de 3 en de 4 mg met de EI. Er zijn bakken waar dat altijd boven de 5mg zit en dat geeft geen algen. Algen krijg je door tekorten;)
 
Laatst bewerkt:
@jessicapilon @Cornelius

Zoals je kan zien in mijn topic over mijn rekord 600 heb ik geen zware beplanting.

De javavarens groeien goed en maken veel nieuwe bladeren aan. Het javamos groeit langzaam maar goed en mooi.
En de Limnophila heterophylla groeit ook goed. En kan ik elke week stekken.

Ik voeg provito en Co2 toe.
Ik wil eventueel overstappen op een andere voeding van Festel of planted-box.

Maar de vraag is, in mijn ogen is alles redelijk in ballans. Waarom nu fosfaat toevoegen?

Of zie ik het verkeerd?
 
Maar de vraag is, in mijn ogen is alles redelijk in ballans. Waarom nu fosfaat toevoegen?
Als jij tevreden bent moet je ook niets gaan veranderen, zo eenvoudig is dat.
Maar het zou voor de plantengroei nog beter zijn als je een verhouding nitraat/fosfaat 10:1 zou hebben.
 
Dat je voldoende fosfaat hebt voor een goede groei is het belangrijkste en soms kun je aan 0,5mg genoeg hebben. Dat hangt van diverse factoren af en dat kan ik zo niet bepalen vanaf hier.
 
Even en snelle conclusie.

Omdat ik een lage vis bezetting heb en dus een lage belasting is mijn fosfaat laag.

Nu kan ik fosfaat gaan toevoegen, of ik kan starten met Festel Easy waar fosfaat in zit.

Ik wacht eerst totdat ik mijn visbestand heb aangepast.
Binnenkort gaan de baarzen weer de vijver in en komen er danio's, hara hara's en een Siamese kempvis in.

Dan zal mijn belasting groter zijn en dus ook mijn waardes.
 

Terug
Bovenaan