Hout en stenen behandelen voor herbruik??


Liekjuh

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2019
Berichten
104
Leeftijd
47
Ik heb gisteren stenen en hout gekregen uit een voor mij onbekend aquarium.
Se een stond leeg dus hout en stenen zijn droog.
De andere bak draaide wel gewoon.
Moet ik ze eerst uitkomen oid
Of kan ik ze afspoelen en in mijn eigen bak doen.
 
Wil je zeker zijn dan kook je de stenen even uit. Het hout niet koken want dan veranderd de structuur van het hout.
Verder als je bak nog moet indraaien zou ik mij niet zi druk make. Juist de bacteriën helpen je op dit moment.
 
Ja het is maar hoeveel problemen je ziet in het overzetten van hout of stenen dat uit een andermans bak komt.

Zeker op en in hout begint zich "leven" te ontwikkelen uiteraard.

Je zou het eerst naast de kachel goed droog kunnen stoken zodat dit leven eruit is en daarna opnieuw inwateren.
 
Ik heb eenzelfde soort vraag over filterzand, dit staat nu al 4 weken buiten in emmers, als ik dat goed omspoel kan ik het dan weer gebruiken?
Of zitten daar inmiddels bacteriën is die je echt niet wilt in het aquarium?

Inmiddels zijn het wel klompen ijs geworden, dus weinig bacteriën dan denk ik?
 
De k dat goed omspoelen voldoende is. En heb idd gevroren vanacht dus zou mij niet echt druk maken over bacteriën. En bedenk als die bacteriën daar in zouden komen, komen ze toch wel in je bak via de lucht. Wij zelf staan ook continu blood aan bacteriën en het is ons immuun systeem wat zorgt dat we niet ziek worden.
 
Ik zou gewoon adviseren, geduld. De boel lekker laten indraaien.
Ik heb er ook 2 maanden over gedaan voordat ik de bak echt ging belasten. Geen last gehad van alg. Wel af en toe voer erin gedaan voor de baccies. Die moet idd ook groeien en eten!
 
Zo wel zand als grind gewoon behandelen als of je het nieuw hebt aan gekocht
Hout even kort omspoelen met warm water geen kokend water gebruiken water uit de cv ketel is warm genoeg
 
Stenen desnoods testen met azijn om te testen of er geen kalk inzit.
Weet niet wat voor een stenen het zijn?
 
Wat zou ik toch zonder jullie moeten
Zo fijn dat ik dingen na kan vragen bij mensen die meer ervaring hebben dan mij
Al leer ik hier al heel veel puur door het forum door te lezen
Ik heb wat foto's gemaakt vh hout en stenen
Het stuk hout wat nat is brokkeld ook af is het dan verrot?

20190122_124138.jpg
20190122_124037.jpg


20190122_124112.jpg


20190122_124053.jpg
 
De randjes brokkelen af en ik kan het stuk ook doorbreken.
Maar het grootste gedeelte is kneiterhard
 
Of je moet het zelf heel mooi vinden maar zou het niet gebruiken en gewoon een nieuw stuk hout kopen voor de zekerheid.
 
Of je moet het zelf heel mooi vinden maar zou het niet gebruiken en gewoon een nieuw stuk hout kopen voor de zekerheid.

Ben ik met John eens voor wat betreft het hout van de eerste foto want daar zitten veel donkere en waarschijnlijk zachte stukken op.
 
Thanks voor alle tips
Het natte stuk gaat er uit
Het andere stuk schrob ik even af onder de kraan en laat ik volzuigen voor hij de bak ik gaat.
De stenen kook ik uit.

Kan ik de stenen gewoon op het filterzand leggen ivm het gewicht?
Er komen er geen 10 in hoor
 
Ja hoor die kun je gerust op het zand leggen want die wegen niet zoveel dat dit problemen zou kunnen geven.
 
Ik wil heel graag khulli's, corydoras als bodembewoner.
Zijn dat cichlides?
 
Hai flipper34,
Deze dan alleen goed schrobben met water?
 
Stenen en zand kun je gerust "resetten" door ze te koken. Baadt het niet schaadt het niet.

Zacht langzaam rottend hout gebruiken ? Het hangt er in mijn ogen maar vanaf wat je wil. In een mooie zwart water bak denk ik juist dat het een plus is. In een plantenparadijs waarschijnlijk niet zo.
 
Kienhout, en dat is wat de TS ons laat zien, wordt tijdens gebruik in het zacht zure milieu van aquaria in combinatie met zuurstof ( uit het water) langzaam zacht omdat het gaat desintegreren, ofwel het gaat helemaal uiteenvallen in vezeltjes, dat kan een paar jaar duren, maar echt kienhout doet dat altijd, leert de ervaring. Als je nu algeneters hebt , zeker de Zuidamerikaanse soorten, dan zul je zien dat deze het zachte hout zo voor en na afraspen, ze hebben namelijk bacteriën in hun maag/darmstelsel die cellulose nodig hebben. Uiteindelijk blijft van het hout NIKS over. Heb dat zelf al met diverse stukken Kienhout kunnen ervaren..
Let wel dit geldt NIET voor spiderwoord, mopani, of (zeer af te raden) mangrovehout!
 

Terug
Bovenaan