Hout en planten uit aquarium met Blauwalg hergebruiken


A

Ansi

Guest
Is het mogelijk om een takje, met 2 anubias plantjes er op, uit een aquarium waar wat blauwalg problemen zijn ( niet heel ernstig, maar toch) over te zetten naar een ander aquarium?
Mijn gedachte was om dat takje met de plantjes in een emmer te doen met blue exit en een vuilniszak er over.
Dit voor 2 dagen of zo en dan goed afspoelen en nog wat dagen in de emmer laten en regelmatig weer afspoelen.
Goed plan of vragen om problemen in de nieuwe bak?
 
In elke bak heb je sporen van algen en ik denk de bacterie van de blauwalg dus ook wel. Wanneer de omstandigheden voor de alg goed zijn dan steekt hij pas de kop op. Maar als er echt nog blauwalg op de plant of het hout zit dan zou ik het niet gebruiken. Dus als je dat toch wil doen dan zou ik ervoor zorgen dat het heel goed schoon is gemaakt. Desnoods de planten van het hout halen en dan flink schrobben. Ook zou ik het zeker eerst in een emmer of andere bak zetten om te kijken of het wegblijft. Garanties durf ik niet te geven moet ik zeggen.
 
Dank voor je reactie.
Ik zie niet echt blauwalg op dit houtje en op de plantjes, maar ja hij zit wel in een aquarium waar een blauwalg probleem speelt.
Misschien dat ik alleen het houtje hergebruik en na goed schoonmaken er nieuwe plantjes opbind.
 
Toen ik 14 jaar geleden een aquarium vanaf lege bak inrichtte heb ik daarbij Cryptocoryne-stekken gebruikt die kwamen uit een bak met een blauwalgprobleem.
Daaruit is een plantengroep voortgekomen die ik nu nog steeds heb.

Ik heb een paar jaar geleden zelf een blauwalg-probleem gehad en zit op dit moment met een blauwalg-uitbraak (hoewel, de 'alg' is niet blauw maar groen, maar heeft wel een vlies-structuur en groeit nadat ik alles afschrob en afhevel binnen een dag weer volledig terug) van heb ik me jou daar. Maar ik denk niet dat die crypto's daar de oorzaak van zijn, dan zou ik er veel eerder last van hebbn gekregen. Er is in de loop van de tijd veel nieuws in mijn bak gekomen, en elke toevoeging zou de bron kunnen zijn. Bovendien hoeft er niet eens een aanwijsbare bron te zijn, want bacteriën zijn altijd overal en als de omstandigheden gunstig zijn slaan ze toe.

Ik zou het hout met plantjes gewoon goed schoonmaken en het vervolgens in de bak zetten, ik geloof niet dat dit (tenzij er natuurlijk nog blauwalg op aanwezig is, maar dat is vrij makkelijk af te spoelen) de kans op een blauwalg-probleem vergroot. Het gaat vooral om omgevingsfactoren die een uitbraak van blauwalgen mogelijk maken.
 
Zoals Paddy al aangeeft zijn het de omstandigheden die bepalen of er een uitbraak komt en in welke mate. Sporen van algen en bacterien heb je wel in elke bak.
 

Terug
Bovenaan