Houdbaarheid (easy-) carbo


lars.

Well-known member
Lid geworden
10 april 2009
Berichten
195
Locatie
Alkmaar
Weet iemand hoe het zit met de houdbaarheid van Easycarbo? Ik wil binnenkort weer gaan doseren en heb een hele oude fles staan (±5 jaar).

Als het spul een houdbaarheidsdatum heeft zal deze verstreken zijn maar misschien verjaart het wel helemaal niet? Vind het zonde om weg te gooien.
 
Mijn easy life profito was na 1 jaar geheel zwart geworden...
Weer niet meer wat het was, maar goed was het vgm niet:D

Dus eens open maken, en kijken of het er nog goed uitziet:)k
 
Ja maar profito is heel wat anders dan carbo.
 
Volgens mij bederft Carbo ook niet maar pin me er niet op vast.
 
Wil geen spelbreker zijn maar naar aanleiding van deze post check ik net een flesje Easy Carbo dat ik deze week kocht en op het etiket achteraan staat "ED (= Expiration Date) 12/2019".
Misschien dat ze dat 5 jaar geleden nog niet deden?

Ik zou eigenlijk ook denken dat dat niet echt bederft maar misschien wordt het wel minder werkzaam na verloop van tijd?
Zetten ze de datum er op als verkoopstrategie of is er toch een reden mbt houdbaarheid of efficiëntie van de werkzame stoffen?
Wie zal het zeggen...

Alleszins, ik vind het wel straf dat een net gekochte fles maar 1 jaar zou goed blijven...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wil geen spelbreker zijn maar naar aanleiding van deze post check ik net een flesje Easy Carbo dat ik deze week kocht en op het etiket achteraan staat "expiration date 12/2019".
Misschien dat ze dat 5 jaar geleden nog niet deden?

Ik zou eigenlijk ook denken dat dat niet echt bederft maar misschien wordt het wel minder werkzaam na verloop van tijd?
Zetten ze de datum er op als verkoopstrategie of is er toch een reden mbt houdbaarheid of efficiëntie van de werkzame stoffen?
Wie zal het zeggen...

Alleszins, ik vind het wel straf dat een net gekochte fles maar 1 jaar zou goed blijven...
Zou ook kunnen dat ze per wet verplicht zijn om een houdbaarheidsdatum op de verpakking te zetten, ook al bederft het niet.
 
Zou ook kunnen dat ze per wet verplicht zijn om een houdbaarheidsdatum op de verpakking te zetten, ook al bederft het niet.

Dat zou ook kunnen inderdaad. Maar in zo'n geval wordt er meestal een langere periode gehanteerd volgens mij. Ik weet natuurlijk niet hoelang de fles bij de LFS stond maar het is wel een veel verkocht product in de shop dus er zit wel wat roulatie in.
 
Hier ruikt mijn busje Easycarbo na een jaar of 5 nog steeds hetzelfde hoewel ik het niet meer gebruik... dus zal wel niet vervallen denk ik...
 
Hier ruikt mijn busje Easycarbo na een jaar of 5 nog steeds hetzelfde hoewel ik het niet meer gebruik... dus zal wel niet vervallen denk ik...

Maar goed dat je ruikt en niet proeft:Dk;)k
 
Ik doe toch ook al heel lang met mijn easy carbo en nog steeds heel goed.
 
Dank voor het meedenken. Dan ga ik het maar gewoon proberen. Ik heb ook een fles 'nieuwe' carbo staan, die maak ik vanaf de start van de bak eerst op. Daarna de oude fles en mocht deze dan niet goed blijken, zal ik het effect vrij snel moeten zien volgens mij!
 
De kans dat er een ongewilde schimmel of bacterie groeit in easy carbo lijkt mij onmogelijk. De werkzame stof in easy carbo (geen idee meer wat het is) wordt door tandartsen ook gebruikt om instrumenten te desinfecteren. Doordat de concentratie in het aquarium zo laag wordt zullen de goede bacteriën in de bak en filter er geen last van hebben. Wat wel mogelijk is is dat easy carbo naar verloop van tijd zijn werking verliest.
 
Mijn easy life profito was na 1 jaar geheel zwart geworden...
Weer niet meer wat het was, maar goed was het vgm niet:D

Dus eens open maken, en kijken of het er nog goed uitziet:)k
Profito kan perfect zwart worden met de tijd, dit houd geen risico's in.
Door langdurige blootstelling aan lucht (dop openen en sluiten), gaan bepaalde elementen veranderen van kleur.
 
Zou ook kunnen dat ze per wet verplicht zijn om een houdbaarheidsdatum op de verpakking te zetten, ook al bederft het niet.

Nee want suikerklontjes hebben ook geen houdbaarheidsdatum...
 
Ik heb weleens een mail naar Easylife gedaan ivm dit onderwerp want had hier liters producten staan wat dus officieel over de datum was.
Was 1 specifiek product waarvan ze adviseerde om het niet meer te gebruiken maar weet alleen niet meer wat,de rest van de middeltjes kon gewoon zonder problemen gebruikt worden.

Zo'n datum op bepaalde producten is ook meer om de boel te laten rouleren volgens mij.
 
Wil geen spelbreker zijn maar naar aanleiding van deze post check ik net een flesje Easy Carbo dat ik deze week kocht en op het etiket achteraan staat "ED (= Expiration Date) 12/2019".
Misschien dat ze dat 5 jaar geleden nog niet deden?

Ik zou eigenlijk ook denken dat dat niet echt bederft maar misschien wordt het wel minder werkzaam na verloop van tijd?
Zetten ze de datum er op als verkoopstrategie of is er toch een reden mbt houdbaarheid of efficiëntie van de werkzame stoffen?
Wie zal het zeggen...

Alleszins, ik vind het wel straf dat een net gekochte fles maar 1 jaar zou goed blijven...
Nu betekend "Expiration" vervaltijd, dat is toch iets anders als houdbaarheid! Het product kan dus in kwaliteit achteruit gaan.
 
Ik heb weleens een mail naar Easylife gedaan ivm dit onderwerp want had hier liters producten staan wat dus officieel over de datum was.
Was 1 specifiek product waarvan ze adviseerde om het niet meer te gebruiken maar weet alleen niet meer wat,de rest van de middeltjes kon gewoon zonder problemen gebruikt worden.

Zo'n datum op bepaalde producten is ook meer om de boel te laten rouleren volgens mij.
Spijtig dat je dat niet meer weet.
 
Nu betekend "Expiration" vervaltijd, dat is toch iets anders als houdbaarheid! Het product kan dus in kwaliteit achteruit gaan.

Ik zou eigenlijk ook denken dat dat niet echt bederft maar misschien wordt het wel minder werkzaam na verloop van tijd?

Je kan zwaaien met letterlijke vertalingen maar komt toch op hetzelfde neer volgens mij?
Maar goed, als we letterlijk willen gaan dan komt ED dus van Expiration Date dus het betekent (jaja, met een t :brk) vervaldatum, niet vervaltijd...
Iets vervalt bij mijn weten van zodra de datum waarop de houdbaarheid overschreden wordt bereikt is.

Of volgens een woordenboek (btw: ik ben Belg ;)k):

Schermafbeelding 2017-12-20 om 14.52.12.png


En niet voor het één of het ander maar eigenlijk is mijn conclusie toch exact dezelfde als de jouwe, of zie ik het verkeerd?
Ik zeg "Minder werkzaam" ------- Jij zegt "Achteruitgaan in kwaliteit".
:S:deal:

 
Vervaltijd is iets anders als een vervaldatum. Je kunt bijvoorbeeld spreken over de vervaltijd van Uranium. Een vervaldatum zet je bijvoorbeeld op een factuur, voor deze datum moet er betaald zijn. Dan, verval is bij mij, al of niet langzaam, het achteruit gaan in kwaliteit. Dat betekent (met een t, terecht gecorrigeerd, het was geen voltooid deelwoord.) dus niet dat het niet meer te gebruiken is maar dat de te verwachten effecten gedurende de tijd verminderen. Houdbaarheid geeft aan dat het na het verstrijken van een bepaalde datum in het geheel niet meer doet wat er van verwacht mag worden, onbruikbaar dus, het is niet langer houdbaar. Overigens merkte ik dit niet op als een taalkundige les maar meer als gegeven dat er tussen deze twee termen m.i. een duidelijk verschil zit. Dit dan weer uitsluitend gericht op de vraag van Ts aangaande Carbo. Het product zou na deze datum nog wel bruikbaar kunnen zijn maar de werking is waarschijnlijk minder.
 
Schermafbeelding 2017-12-20 om 15.35.03.png


Een vervaldatum zet je bijvoorbeeld op een factuur, voor deze datum moet er betaald zijn.

Nogmaals:
Greetings from Belgium. :zwaai:
Wij (en dus niet enkel ik, neenee, "wij" als volk! "Goh, die gekke Belgen toch" hoor ik je denken :Dk) gebruiken beiden in dit geval...

Houdbaarheid geeft aan dat het na het verstrijken van een bepaalde datum in het geheel niet meer doet wat er van verwacht mag worden, onbruikbaar dus, het is niet langer houdbaar.

Misschien is dit ook een Belgisch onderonsje maar wij gebruiken bijvoorbeeld twee aanduidingen ivm houdbaarheid/gebruik.
Ofwel krijgt een product een 'TGT' label ofwel een 'THT' label.
TGT = Te Gebruiken Tot: dit betekent dat je het na de datum niet meer mag ( of beter: zou mogen, ieder is vrij zelf te beslissen ;)k) gebruiken.
't Is kapot, het stinkt, 't is rot, ... Je mag het zelf invullen (zo liberaal zijn we dan weer wel :Dk) maar smijt het toch maar snel weg.

THT = Tenminste Houdbaar Tot: Dus, op voorwaarde van correcte bewaring, kan je dit product tot minstens de aangegeven datum gebruiken. Dat is eigenlijk een wettelijke manier van indekken (maar daarop ingaan brengt ons veel te ver). Maar het betekent wel dat in veel gevallen producten met deze vermelding zonder risico langer (vandaar "tenminste") bruikbaar blijven.

Niet kapot, dus als het niet stinkt en er nog goed uitziet dan kan je het gerust nog gebruiken...

Vervaltijd is iets anders als een vervaldatum

Oké, dat is misschien wel waar maar in dit geval is de gebruikte term "Expiration date" en dat is wel degelijk vervaldatum (houdbaarheidsdatum zo je wil) en niet vervaltijd, want dan zou het eerder Expiration Time zijn zou ik denken (vervaltijd is meer iets als bvb "6maand na opening" of als het echt de exacte vervaltijd is zelfs iets als bvb "2 januari 2019 om 16u44" :Dk:Dk ( om verdere discussie te vermijden, dat laatste is maar een grapje, hoor ;)k)

Maar nogmaals:

Dan, verval is bij mij, al of niet langzaam, het achteruit gaan in kwaliteit. Dat betekent (met een t, terecht gecorrigeerd, het was geen voltooid deelwoord.) dus niet dat het niet meer te gebruiken is maar dat de te verwachten effecten gedurende de tijd verminderen.
Dit dan weer uitsluitend gericht op de vraag van Ts aangaande Carbo. Het product zou na deze datum nog wel bruikbaar kunnen zijn maar de werking is waarschijnlijk minder.

Ik zie oprecht geen verschil tussen jouw conclusie hierboven en
Ik zou eigenlijk ook denken dat dat niet echt bederft maar misschien wordt het wel minder werkzaam na verloop van tijd?

Het is zelfs bijna letterlijk dezelfde conclusie, Benvo!
Dus ik blijf erbij:

Potayto-Potahto, Let's call the whole thing off!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Honey ik citeer eventjes deze fantistische zin van je waar ik hard om moet lachen beste vriend.

"""'t Is kapot, het stinkt, 't is rot, ... Je mag het zelf invullen (zo liberaal zijn we dan weer wel :Dk) maar smijt het toch maar snel weg."""":brk:brk:brk:brk:brk:brk:brk
 
water is een dichte fles bederft ook niet en is wel vloeibaar.
net als zonnebloemolie.
Water en olie bestaan maar uit 1 stof, namelijk water of olie. Carbo bestaat uit meerdere stoffen die gemengd zijn. En trouwens, dat met die dichte fles, room zit ook in een dichte fles. Dat wil ik niet na maanden over datum proeven.
Je moet water eens een week open laten staan, je zult direct een verschil proeven. water rot ook (na een tijd)
 

Terug
Bovenaan