Hornbach zwart zand geschikt voor dwergcichliden?


DdV

Well-known member
Lid geworden
14 september 2016
Berichten
180
Leeftijd
51
Locatie
Mechelen, België
Ik heb momenteel erg fijn grind, maar denk over te schakelen naar zand. Ik wil wel een donkere bodem houden, dus dan kom je al snel bij het Hornback zwart zand uit. Maar ik begrijp uit andere posts dat dat geen 'echt' zand is? Belangrijkste vraag die ik heb is of dit geschikt is voor dwergcichliden? Heeft iemand hier daar al ervaring mee?

Bedankt!
 
Je bedoeld denk ik het Aquasand met een korrel van 0.4-0,8mm. Ik gebruik dat bij de Panda s en veel leden hebben dit ook en lijkt me goed geschikt hoor.
 
Geen echt zand zoals bv. rijnzand, maar wel bewerkt en gekleurd. Ik heb al ergens technische discussies gelezen over waar zand eindigt en grind begint, maar ik heb het nog altijd niet helemaal door, vandaar mijn vraag. Ik vind niet iets vergelijkbaars in België en heb het nog niet in het echt kunnen zien, dus voor ik een trip naar Nederland maak wou ik dat toch eerst even aftoetsen. Momenteel heb ik heel fijn, zwart grind. Ik kreeg bij het inrichten van mijn bak het advies dat dat zeker geschikt was voor Apistogramma, maar daar twijfel ik ondertussen toch aan. Dus vroeg ik me af of het aquasand (dat is het inderdaad John) wel geschikt was, onder meer om door de kieuwen te zeven. Dat kan met mijn grind natuurlijk niet.
 
Crash heeft het ook in zn bak met een aantal chicliden zoals de Apisto en je kan in zijn fotoalbum dat zien.
 
Mocht je een alternatief zoeken:
https://www.devisvoerwebwinkel.nl/a.../zand-en-grind/europet-bernina-black-sand-5kg

Zelfde idee. Heb ik jaren in mijn aquarium gehad met corydoras. Prima zand maar ongeveer gelijk aan Hornbach denk ik.

Alternatieven zijn heel welkom. Dat Hornbachzand is toch best prijzig (8,95 voor 5kg), dit is al een pak goedkoper en de korrelgrootte is zelfs nog iets fijner. Goeie tip!
 
Alternatieven zijn heel welkom. Dat Hornbachzand is toch best prijzig (8,95 voor 5kg), dit is al een pak goedkoper en de korrelgrootte is zelfs nog iets fijner. Goeie tip!

Korrelgrote kan ook te fijn worden.
Dan heb je kans op rotting in de bodem.
 
Korrelgrote kan ook te fijn worden.
Dan heb je kans op rotting in de bodem.

Ja, daar ben ik me van bewust. Maar ik weet eigenlijk niet wanneer klein te klein is. 0,2-0,6mm is dat nog ok?
 
Je kan bij Wildkamp ook zand kopen met dezelfde korrel als dat van de Hornbach en voor weinig geld.
 
@DdV ik heb 2,5 jaar dat zwarte zand gehad en geen last van bodemrotting. Planten plaatsen was soms wel lastig bij nieuwe planten (gaan snel los) maar als ze eenmaal wortels hebben geschoten zaten ze muurvast.
 
Je kan bij Wildkamp ook zand kopen met dezelfde korrel als dat van de Hornbach en voor weinig geld.

Bedankt voor de tip. Ik heb eens op de site gekeken, maar zwart zand vind ik daar niet meteen. Maar dat bedoelde je misschien niet?

@DdV ik heb 2,5 jaar dat zwarte zand gehad en geen last van bodemrotting. Planten plaatsen was soms wel lastig bij nieuwe planten (gaan snel los) maar als ze eenmaal wortels hebben geschoten zaten ze muurvast.

Bedankt voor de tip. Er zijn zo veel positieve ervaringen met dat zand te vinden, voorlopig blijft dat toch op 1 staan.
 
Ik heb het hornbach zand in de kleur bruin bij mijn cory's en mijn caca's.
Gaat helemaal prima en plantjes kan je makkelijk planten.
 
  • Leuk
Waarderingen: DdV

Terug
Bovenaan