Honinggoerami's ziek?


B

Bulder

Guest
Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum en ook nieuw in de wereld van aquariumvissen. Ik heb sinds een week een 90L aquarium (hiervoor een Juwel 60). Nu zie ik al een tijdje dat mijn honinggoerami's een beetje grauwe stipjes hebben. Kan iemand mij vertellen of er iets mis is met de visjes, en wat ik er aan moet doen. Ook is de kleur veel minder geel dan in het begin. Ik hebben zitten kijken naar grauw sluier, misschien dat dit het is. Ik voeg een foto toe, de vis lijkt door het licht ook roze, dit valt in werkelijkheid wel mee maar de kleur is niet mooi geel. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.


http://www.freebits.nl/view.php?filenam ... 014225.jpg
 
Hoezo,sinds een week.

Dan kunnen er toch nog geen vissen inzitten.

water moet zoal eerst 4 weken indraaien,om de nitrietpiek te krijgen,en bacterie op te bouwen.

En,vind je het niet teveel vis,in 80 cm.?
Normaal is, 2 vissen erin, voor stabiel te houden.
Week later nog eens 2.
 
Een vriend, met redelijk wat kennis van aquariums, heeft mij geholpen en het water uit mijn oude aquarium hebben wij overgepompt. Dan zou het toch moeten kunnen? De vissen kwamen (niet allemaal natuurlijk) uit mijn oude aquarium. Wat betreft de hoeveelheid ben ik het wel met je eens. Een groot deel van de visjes is nu nog klein dus het is niet zo'n probleem maar een beetje druk is het wel.

Maar heb je een idee wat het kan zijn met de honinggoerami? Het is al een tijdje zo maar het wordt e niet beter op.
 
In water zitten weinig bacterie.
Wel in het filter !! en de bodem.

Heb je een nieuw filter,en nieuwe bodem,heb je Niets.
Dan begint het indraaien opnieuw.

En redelijke kennis? heb ik 14 jaar.

Dus hou ik het op nitriet.

Meet je waterwaarden, die vertellen je het.

Zou nu eerst 40 % water verversen. om nitriet te verdunnen,ALS het zo is.
 
Oke Bertus bedankt voor de informatie.

Overigens zit dezelfde filter+bodem ook in dit aquarium. Ik heb nog niets om mijn waterwaarden te meten, dit ga ik morgen wel aanschaffen. Ik zal morgen de waterwaarden wel posten. Nogmaals dank.
 
Is dat trouwens een stuk koraal in je bak? Echte koraal? Die levert een hoop kalk op in je water en daar zitten gourami's niet op te wachten. Die houden van zacht water. Het zijn toch al van die gevoelige visjes.
 
Nee het is geen koraal, de vriend waar ik de steen van kreeg noemde het een spaghetti steen. Hij gaf aan dat het goed zou zijn om wat turf toe te voegen aan mij filter, verstandig wat jullie betreft?
 
Hoe groot zijn de grauwe stipjes. Het klinkt als peperstip oid.
Als de bodem, het filter en het water in deze bak is overgebracht, dan zou nitriet ed niet het probleem kunnen zijn. Ik vind de bezetting ook niet krankzinnig overigens.
 
Zou toch voor de zekerheid die steen eens testen met azijn. Bruist het dan geeft die kalk af en is niet geschikt voor je aquarium.
Turf toevoegen is niet onverstandig met deze visjes. Alleen je hoogvinkarper houdt niet zo van deze waterwaardes. Die houdt van harder water dus misschien zou je voor deze vis een ander onderkomen kunnen vinden. De rest van je bestand gaat op termijn ook problemen geven maar daar kun je beter een ander topic voor openen.
 
Bedankt voor de informatie allebei,

Ik heb het een en ander over Peperstip gelezen bekeken, dit zou best eens het geen kunnen zijn (las dat honinggoerami's hier erg gevoelig voor zijn). Wat betreft het vissenbestand gaat het allemaal nog goed alleen zijn de puperkopbarbelen wel een beetje pesterig, deze vind ik er tot nu toe het minst goed bij passen.

De steen ga ik vanavond even testen, zou wel jammer zijn als dit geen goede steen is, duidelijk mijn mooiste :(


OT: een foto van het aquarium

35420131015_143539.jpg
 
Helemaal logisch : Purperkoppen moeten een flinke bak en bovenal genoeg soortgenoten hebben en volgens mij ook koeler water : Anders raken ze gefrustreerd en gaan ze pubergedrag vertonen. De (temperatuur)behoeften van meerdere vissen komen niet over��n. Ennnnnnnnn goerami's MOETEN drijfplanten hebben. No question about that !!!
Kortom : Ik zou nog eens goed nadenken, nakijken en nalezen over de verschillende soorten. Je kunt het zeker wat meer uit gebalanceerd maken !!
 
Oke, de drijfplanten had ik al begrepen, die ga ik zo halen.

Wat betreft de purperkopbarbelen ben ik niet goed ge�nformeerd door de verkoper als ik het zo hoor. Ik heb nu overigens een adresje waar ik wel goede informatie krijg. Ik ga trouwens ook gelijk mijn water laten testen bij die zaak. Nog tips hoe ik het beste mijn water(bakje of zakje) kan transporteren en hoeveel?
 
Het nitriet gehalte is te hoog (1.6). Ik blijf door gaan met iedere dag water verversen en laat het over een aantal dagen weer testen. Overigens heb ik ook een flesje Easystart gekocht en de eerste dosering gedaan. Is dat verstandig wat jullie betreft of kan ik beter alleen water verversen? Ik lees namelijk af en toe dat men niet zo dol is op flesjes om de problemen tegen te gaan. Ik hoor het graag!
 
Daar je het toch hebt, gebruik het dan maar. Het kan hooguit je probleemtijd wat inkorten. (wat betreft de easystart) Bij easystart is de vermelding op de verpakking trouwens, te herhalen bij nitrietproblemen als 'k het goed voorheb (na lezen in de winkel en onthouden van...).
 
Is het verstandig om nu nieuwe plantjes toe te voegen? Ik heb namelijk nog geen drijfplanten en dit is mij wel aangeraden maar ben natuurlijk bezig met vaak verversen van water en toevoegen van aanbevolen dosering Easystart i.v.m. nitriet 1.6 (gisteren gemeten).
 
Kan iemand antwoord geven? Nu zijn de winkels nog open ;-)
 
Ah dan zal ik snel even reageren

Ik zou zeker gewoon de drijfplanten toevoegen dat is geen enkel probleem.
Zeker dagelijks blijven verversen en de easystart opnieuw toevoegen.
En wat nog belangrijker is vooral blijven meten die waterwaarde's!

Kun je niet wat 'oud' filtermateriaal (met dus goede bacteri�n) van je vriend lenen voor bij in je filter te doen?
 
Dag Patries,

Dank voor het snelle antwoord dan ga ik zo even wat halen. Ik heb zelf geen meet "apparatuur" maar had ook begrepen dat het weinig zin heeft om iedere dag alles te meten?

Ik neem vandaag wel weer een beetje water mee naar die zaak en laat het even testen. Overigens heb ik ook geen achterwand in het aquarium (zou ik wel graag willen), ik vind deze namelijk best wel duur en heb even niet zoveel geld. Is er nog een andere(lees goedkopere) oplossing, ik heb posters gezien maar echt mooi vind ik dit niet.

Oud filtermateriaal ga ik even navragen bij die gasten, bedankt voor de tip.
 
Gewoon met schoolbordenverf de achterkant verven. Of met zwart afplakplastic de achterkant dichtplakken.
 
Heb zelf op m'n laatste bak ook wat schoolbordverf experimenten gedaan. Valt inderdaad extreem goed mee. Mooie diepte, en niet teveel glans daar de verf mat is. Twee lagen was wel een minimum. Heb je van 't merk Levis...
Voordeel is dat je gn inhoud verliest. En nadien te verwijderen als je toch er van af wil.
 
Oke bedankt voor de tips! In heb vrij impulsief toch een "aquariumposter" gekocht (zwart) voor 8 euro. De verkoper wilde mij er ook nog voor 5 euro lijm bij verkopen maar dat heb ik maar niet gedaan omdat ik mij ondertussen al een beetje genaaid voelde. Alleen kom ik wel tot de conclusie dat ik toch wel iets van lijm moet gaan kopen, tape is niet de mooiste oplossing zeg maar ;)
 
Door jullie tips is het nitriet gehalte ondertussen tussen de 0.3 en 0.5 en de visjes zien er allemaal een stuk beter uit. Ik blijft voorlopig nog verversen maar het gaat de goede kant op.

Bedankt
 
Als je drijfplanten nodig heb,ik heb nog limnobium.laevegatum.

Probeer het naar 0 te krijgen.
Maar,meet ok nitraat.
Mag 10 mg/l zijn.
 
Dag Bertus,

Oke daar heb ik wel interesse in.
Nitraat was uit mijn hoofd rond de 11 mg/l
 
Vandaag mijn water weer laten testen en er is eindelijk geen nitraat meer gemeten!
 
Zou iid gaat voor de drijfplanten van bertus, die heb ik ook namelijk ;-) je goerami's zullen het waarderen.


Enne top dat je nitriet nu 0 is!
 
Nitriet inderdaad.. DOH :p
 

Terug
Bovenaan