Honinggoerami vraagjes.


Z

Zora

Guest
Ik zou graag meer willen weten over deze vis: De Honinggoerami.

Wat eten ze graag en welk voer is het beste voor ze?

Zijn ze net zo vatbaar voor de gevreesde visziekte als de Colisa Lalia?

Hoe is hun gedrag onderling naar elkaar toe?
Ik heb geen zin in onrust in de bak en constant gejaag naar- en op elkaar.

Welke samenstelling kan ik het beste kiezen?

1 man en 2 vrouwen, of 1 man en 1 vrouw?
Of 1 man en 3 vrouwen?

Zijn het schuwe vissen of juist niet?

Waar moet ik allemaal op letten bij aankoop?

Kan ik gewoon een man en een vrouw kiezen en vormen ze vanzelf een koppel, of kan het ook voor komen dat ze elkaar niet leuk vinden?

Moeten ze even groot zijn allemaal of maakt het niet uit als de ene kleiner is dan de ander?

Ze komen in een 80cm aquarium.
Het aquarium is nog niet voorzien van bewoners, dat gaat ��n dezer dagen gebeuren.

Medebewoners gaan worden:

- Appelslakken. (6x)
- Grote Japonica garnaal (10x)
- Kardinaal Tetra (15x)
- Otocynclus (6x)

En dan dus nog de Honinggoerami.

De bak is lekker beplant, net een soort Jungle.
Uiteraard zijn er drijfplanten aanwezig.
Bodem is fijn zand ( JBL Sansibar).
 
Ik heb niet zo heel veel ervaring met Honinggoerami's, maar misschien kan ik je toch een beetje op weg helpen.

Wat betreft het eten vond ik het erg makkelijke vissen; ze vonden alles lekker, zowel diepvries als verschillende soorten droogvoer.
Ik heb een koppel Honinggoerami's gehouden in een kleiner aquarium en dat was een probleem met de agressie van het mannetje. In het begin waren het geweldig leuke vissen, die door de hele bak zwommen en die totaal niet schuw waren. Zodra ik bijvoorbeeld het theezeefje met diepvriesvoer in de bak hield, kwam het vrouwtje er gelijk op af en at ze min of meer uit het zeefje. Na een tijdje ging het mannetje zich alleen nog maar bezig houden met het bouwen van schuimnesten en het imponeren van het vrouwtje. Op een bepaald moment ging hij haar zo erg najagen, dat ze dagen achter de verwarming verstopt heeft gezeten en uiteindelijk heeft ze dat niet overleefd. Toen vond ik ze dus niet meer zo leuk.

Op dit moment heb ik zelf ook een 80cm aquarium, maar ik weet nog steeds niet of ik het nog een keer aandurf met een koppel Honinggoerami's. Ik heb achteraf van meerdere mensen gehoord dat het vormen van een goed koppel bij Honinggoerami's nogal eens een probleem kan zijn. Daarom zou ik zelf altijd op zoek gaan naar een winkel, waar ik eventueel het mannetje kan ruilen, mocht het niet goed gaan. Dat is natuurlijk ook niet ideaal, maar een te agressieve man kan zelfs dodelijke gevolgen voor het vrouwtje hebben. Een aantal goede schuilplekken zijn ook erg belangrijk.

De paardrang van het mannetje schijn je te kunnen verminderen door ze op een lagere temperatuur te houden, maar dat past dan waarschijnlijk niet zo goed bij de Kardinaaltetra's.

Mijn persoonlijke mening is dat het, ondanks mijn slechte ervaringen, leuke vissen zijn, mits ze als koppel goed bij elkaar passen, voldoende de ruimte hebben en het mannetje op ��n of andere manier uit een continue 'paarmodus' gehaald kan worden.
 
als dit voor dezelfde bak is waar ook je nieuwe betta in zit is het af te raden
 
patty776 zei:
als dit voor dezelfde bak is waar ook je nieuwe betta in zit is het af te raden
Lijkt het wel op ja. +1 dus, geen goed idee.
 
Zora zei:
Medebewoners gaan worden:

- Appelslakken. (6x)
- Grote Japonica garnaal (10x)
- Kardinaal Tetra (15x)
- Otocynclus (6x)

En dan dus nog de Honinggoerami.


Zie geen betta.
 
WilcoNL zei:
Zie geen betta.
Als je terugleest tussen andere topics van Zora kom je van nog geen paar dagen terug een startpost tegen waaruit valt af te leiden dat het wel om dezelfde bak moet gaan. Zelfde formaat, zelfde beoogde medebewoners, zelfde mededeling over bepanting, etc.

Maar dit krijg je dus als je maar bezig blijft met het openen van meerdere topics opent over in essentie dezelfde vraag: verwarring. Plus mensen die voor jan l*l lappen tekst neerzetten omdat de vraag niet meer relevant is (meerdere topics openen is nog ��n ding, maar niet even melden dat het geregeld is, is al helemaal niet netjes!). Daarop volgend ergernis over ��n van voorgaande punten.

Dat kan beter en netter worden geregeld, nietwaar Zora?
 
foutje dubbel...
 
Ik wil misschien deze vis erbij ( ooit).
Ik weet dat het niet combineert met de Betta :)
Dus ze komen niet tegelijk met de Betta in ��n aquarium.
 
Ik heb een koppeltje in mijn 80cm bak.

Nou is de hele hobby nieuw voor me, maar ik vind ze heel erg leuk.
Ze bemoeien zich niet met de rest van de visjes en zijn leuk bezig samen.
Het mannetje is, als hij zich goed voelt, enorm mooi.
Al zitten ze hier niet echt veel in de bovenste laag, waar ik ze wel voor gekocht heb.
 
zijn super mooie visjes:smitten: ik ga ze zelf ook houden in mijn leddy 60
 

Terug
Bovenaan