Honinggoerami mannetje alleen houden


M

MarlonnekeW

Guest
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het volgende probleem.

Een half jaar geleden heb ik mijn eerste aquarium gekocht, een Superfish Panorama 60 (ongeveer 54 liter). Ik heb me toen zo goed mogelijk proberen in te lezen over een geschikt vissenbestand en kwam op heel veel plekken de Honinggoerami (Colisa Chuna)tegen als een geschikte beginnersvis voor dit type aquarium.
Ik vond dit leuke vissen, dus na een paar weken heb ik een koppeltje goerami's gekocht. In het begin ging dit erg goed; ze konden het goed met elkaar vinden, waren helemaal niet schuw en hadden het zichtbaar goed naar hun zin.

Na een paar weken veranderde dat. Het mannetje begon steeds meer zijn baltskleuren te krijgen en begon schuimnesten te bouwen (waar hij overigens niet erg goed in is, want na een paar uur zijn ze meestal weer weg). Hij stopte bijna al zijn energie in het baltsen en bouwen; gewoon rondzwemmen deed hij niet meer. In het begin had het vrouwtje hier weinig last van, maar langzamerhand werd het mannetje steeds agressiever en ging hij het vrouwtje steeds meer opjagen. Een paar weken geleden werd dit zo erg dat het vrouwtje 3 dagen achter elkaar verstopt in het hoekje tussen de verwarming en de ruit heeft gezeten.

Daarna ging het gelukkig weer wat beter; het vrouwtje zwom weer door de bak en kwam naar mij toe bij het voeren. Ik vond haar nog wel wat bleek, maar ze leek minder last van het mannetje te hebben. Twee dagen geleden ging het opeens veel slechter met het vrouwtje en vanochtend is ze overleden.

Het probleem is nu: wat moet ik met het mannetje doen?

Ik ben min of meer tot de conclusie gekomen dat mijn aquarium te klein is voor een koppel honinggoerami's, omdat het vrouwtje te weinig ruimte heeft om het mannetje te ontlopen. Een nieuw vrouwtje erbij kopen lijkt me dus geen goed idee.

Zou ik het mannetje alleen kunnen houden of kan ik beter op zoek gaan naar een nieuw huis voor hem? Dat laatste lijkt me voor hemzelf het beste, maar zadel ik dan niet weer iemand anders op met hetzelfde probleem, namelijk een agressief mannetje dat, als je niet uitkijkt, het vrouwtje de dood injaagt? Dat wil ik natuurlijk ook niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Je kunt hem ook alleen houden,hoor.
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Is alleen houden de enige optie die ik heb, of zou het wel goed kunnen gaan, als ik opzoek ga naar iemand met een groter aquarium en een alleenstaand vrouwtje waar hij bij kan?
 
Kijken of IVO er is, dat is n. honingerig mannetje.hihi
 
Colisa chuna - Honinggoerami Tekst en foto's ... - Aquaforum


Zoals al gezegd hoeft de bak niet heel groot te zijn, 60 cm is voldoende. ... Buiten
de paartijd zijn beide vissen zeer vreedzaam (alleen is deze tijd er bijna nooit, ...
www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/colisa_chuna.pdf -
 
Dat heb ik al vaak gelezen en op basis van deze informatie heb ik ook besloten om een koppel Honinggoerami's te kopen.
Nu ik ze een half jaar gehad heb, ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn aquarium te klein is (het is iets minder lang dan een 60cm aquarium, maar wel breder en hoger) en ik zou het eigenlijk niemand aanraden.

Waarschijnlijk heb ik de pech gehad dat ik een agressief mannetje gekocht heb, maar dat kun je van te voren niet zien (misschien mensen met veel ervaring wel, maar ik kan het in ieder geval niet), dus loop je m.i. altijd een risico.
Het is echt niet leuk om het vrouwtje dagen verstopt te zien zitten en langzaam dood te zien gaan van de stress.

Maar goed, er zijn heel veel verschillende meningen en ervaringen over welke vis welke grootte aquarium nodig heeft. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken en ben tot de conclusie gekomen dat ik het gevoel heb dat het niet correct/verantwoord is om er een nieuw vrouwtje bij te zetten en eigenlijk vind ik dat het mannetje ook een groter onderkomen verdient (of bijvoorbeeld een speciaal aquarium zonder andere vissen) .
 
Nee, kijk dan of iemand een grotere bak heeft,EN of hij in het bestand past.
 
Ik ben dan wel niet Ivo, die is er op dit moment niet, maar is dit ook niet zo'n soortje dat je beter niet constant op hoge temperatuur kan houden? Wat is de temperatuur in je bak? Met veel soorten gourami's is het namelijk zo dat die gewend zijn aan een zomer-/winterritme: een warme periode waarin ze nesten bouwen en baltsen, en een koelere periode waarin ze dit niet doen. Houd je ze constant op hogere temperatuur, zoals veel mensen doen omdat dit op internet wordt aangegeven als 'binnen de goede temperatuur range', dan blijven ze constant nesten bouwen en baltsen, waar het vrouwtje onder kan lijden.

Het zou dus best zo kunnen zijn dat het niet een extra aggressief mannetje is, maar dat de temperatuur van de bak te hoog is.

Om te in een 60cm (of in elk formaat bak eigenlijk) voor voldoende schuilplek voor een vrouwtje te zorgen, kun je de bak goed volbouwen met volle, hoge planten. De bak lekker onoverzichtelijk maken, kan het vrouwtje even tot rust komen tussen de planten.

- Mascha
 
Bedankt voor het meedenken!

Ik had al eerder gelezen dat ze bij een hogere temperatuur agressiever zijn, dus deze heb ik expres wat lager gezet (ong. 22 graden). De afgelopen weken heeft de verwarming zelfs helemaal uitgestaan.
Het aquarium is verder behoorlijk dicht beplant. Een paar weken geleden waren er wat plantjes doodgegaan. Toen ik hier weer nieuwe voor in de plaats gezet had, merkte ik wel dat het goerami vrouwtje hier vaak onder zat. Het kan dus zijn dat ze tijdelijk even te weinig beschutting had, maar de laatste tijd was dat volgens mij weer voldoende.

Iets anders is misschien wel een probleem en ik zit heel erg te twijfelen of ik dit niet moet veranderen. In het aquarium zitten ook een aantal Corydoras panda. Omdat ik overal gelezen heb dat je hen een groot plezier doet met zand, heb ik aan de voorkant van de bak een aparte gedeelte met zand gemaakt. De rest van de bodem bestaat uit corydoras vriendelijk grind. De afscheiding tussen het zand en het grind heb ik gemaakt met een stuk leisteen. Normaal wordt dit gebruikt als plint bij een leisteen vloer. Dit stuk is behoorlijk hoog, ongeveer 8cm. Om een mooi effect te krijgen, heb ik aan de achterkant (ongeveer 2/3 van het grondoppervlak) een behoorlijk dikke grindlaag moeten maken.
Ik heb me inmiddels gerealiseerd dat hier een behoorlijk groot nadeel aanzit; de dikke grindlaag zorgt ervoor dat het aquarium nog kleiner wordt.
Ik zie de corydoras bijna nooit gondelen in het zand, dus ik vraag me af of ik ze (en hun medebewoners) niet veel meer plezier doe met wat meer ruimte. Misschien dat dit ook bijdraagt aan het probleem.
 
Die dikke grintlaag kan een boosdoener zijn.
onder de 2-3 cm komt er geen zuurstof meer bij.
Wordt dus stil staand water, wat vervolgens zwart wordt.
Schraap eens een stukje open, tot de bodem,en kijk wat er gebeurt.

Doordat de corydoras op de bodem zitten,hebben die er geen las van,denk ik.
 
Behalve mijn goerami vrouwtje, heb ik gelukkig nog geen sterfgevallen gehad, maar dat wil ik graag zo houden.
Dit is wat mij betreft weer een extra reden om de boel toch maar te gaan veranderen.

Wat kan ik dan het beste met de vissen doen? In de bak laten zitten of tijdelijk even in een emmer onderbrengen?
 
Hoe wij het meestal doen wanneer we de bodem willen vervangen: vissen uitvangen en in curverbox (of flinke emmer, wel goed afdekken dan, we hebben wel eens springers gehad!). In het geval van een extern filter eventueel als het wat langer duurt die op de curverbox/emmer zetten ipv in het aquarium. Bij een intern filter moet je wat harder doorwerken ;) Gezien je het liefste je filter niet te lang uit laat staan.

Deel van het water eruit (zie het als een goede verversing, als er teveel uitmoet kun je een deel van het aquariumwater bewaren in emmers), planten eruit. Bodem eruit, nieuwe bodem erin (wij zetten er dan vaak nog even een wattenfiltertje op om wat grove zooi eruit te filteren, werkt zeer goed). Bijvullen, planten en decoratie er weer, en de vissen weer terug. Zo simpel is het, haha. (nouja, zie die cory's maar eens te vangen, hahaha.)

- Mascha
 

Terug
Bovenaan