Honing gourami's 4e nest


Lid geworden
27 januari 2023
Berichten
11
Leeftijd
24
Hallo allemaal,

Ik heb een gezelschapsaquarium met o.a. een prachtig koppel honinggourami's.
Nu hebben ze al 3 bubbelnesten succesvol gelegd en er zijn zo'n 90 eitjes uitgekomen binnen 2 weken.
Maar nu hebben ze hun 4e bubbelnest met eieren gemaakt en ik vraag me af of ze niet té veel kweken.
Het moet absoluut niet ten koste gaan van hun welzijn. Ze zien er nog steeds prachtig uit op twee kleine beschadigingen na bij het vrouwtje.
Waarschijnlijk doordat het mannetje haar wegjaagt de eerste twee dagen nadat de eitjes zijn uitgekomen.

Daarnaast vraag ik me af wat de baby's eten. Ik geef ze fijngestampte tropische korrels van het merk JBL. Diepvries daphnia heb ik ook aangeboden, maar daar gaan ze niet op af.
Wat kan ik ze nog meer of beter geven?


Groetjes, Anne
 
Zou ze lekker laten gaan in de tijd dat het mannetje met het nest bezig is heeft het vrouwtje ook rust.

Gebruik vaak viformo tabletjes die ik vermaal tussen mn vingers en azijnaaltjes. Als ze iets groter zijn dan artemia ,heb zelf nu jonge knorgoeramies maar die kun je vergelijken met honinggoeramies v.w.b. de kweek en voedsel, enige is dat de jongen van de knorgoeramies zelfs nog kleiner zijn dan de honinggoeramies en die vond ik destijds al superklein.
 
Gebruik vaak viformo tabletjes die ik vermaal tussen mn vingers en azijnaaltjes. Als ze iets groter zijn dan artemia
Aahh die tabletjes heb ik ook, ik ga het combineren met de fijngemalen tropische korrels. En vanaf hoeveel dagen zouden ze artemia kunnen krijgen?
Ik heb 22 jongen apart gezet om een poging te doen tot hun groot brengen. Ik hoop enorm dat het lukt dus ik zal de azijnaaltjes ook bestellen.
Kunnen er in het bakje met de jongen ook wat garnalen om het overige stofvoer op te eten? Of eten die de jongen op?
 
Dat zijn toch voertabletten met een hoog groen aandeel?

Zo te lezen een mooie mix met van alles wat...

Vismeel, zeewier, melkpoeder, tarwebloem, biergist, tarwegluten, gammarus (4%), Ca-caseïnaat, suiker, tarwekiemen, hermetia, volkorenpoeder, spirulina, visolie, mannan-oligosacchariden, Krill, levertraan (waarvan 34% omega-vetzuren), hematococcus-algen, kruiden, luzerne, brandnetel, groenlipmossel, peterselie, paprika, knoflook, spinazie, wortelen.
 
Prima temperatuur om ze in de paarsteming te krijgen, en houden.

Ik zou de temperatuur op 21 graden instellen. (Mits de andere vissoorten dat kunnen hebben)
Ik las dat 23 graden de minimale temperatuur was om een goede bacteriekolonie in je bak te houden. Maar 21 graden kan dan ook? Dan zet ik m wat lager. Want ze beginnen nu met nest 5 en dat vind ik wel erg veel achter elkaar
 
Ik las dat 23 graden de minimale temperatuur was om een goede bacteriekolonie in je bak te houden
Dat zou betekenen dat in een bak zonder verwarming de bacteriecultuur niet goed zou zijn? Nee hoor veel sluierhouders zitten apmer op 20 en dat is no problemo en ook in de natuur is het vaak veel kouder.
 
Update

Ze zijn gestopt met nesten bouwen, omdat ik 2 dagen terug bij het water verversen per ongeluk hun nest heb vernield. Nu is het mannetje ook niet meer territoriaal naar het vrouwtje toe.
Met de jongen in de aparte bak gaat het goed. Er zijn helaas wel enkelen gesneuveld van de 40 jongen door het warme weer (het water warmde te snel en te veel op).
De rest groeit gestaagd door en de azijnaaltjes zitten alweer 5 dagen in een kweekpot. Ik zie ook een paar kleine honinggourami's in mijn gezelschapsbak.
Ben benieuwd hoe het verder zal lopen! :)

- Anne
 

Terug
Bovenaan