Honing Gourami, rode uitstulpingen bij kieuwen en onder. Esha 2000 toevoegen of wat anders?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
261
Leeftijd
39
Een van onze honing gourami's heeft een soort van rode uitstulpingen achter kieuwen en onder.
Het begon met dat 1 van de gouramis (ik denk de zieke) redelijk vaak aan het flashen was.
Vervolgens kreeg de gourami een rode kleur op / achter de kieuwen.
Hij werd na een week steeds zwakker en ging af en toe scheef zwemmen en tegen de bodem.
We dachten hij redt het niet, maar vervolgens ging het toch weer beter.
Het rode bleef echter, en wordt vervolgens erger, en ging zelfs opzwellen!
Hij heeft nu 2 opzwellingen aan zijkant en 1 aan onderkant..
Z'n gedrag is normaal, flashed niet, eet en zwemt gewoon.
Iemand enig idee wat het kan zijn?

Ik heb een flesje esha 2000 gekocht, maar ben een beetje bang om dit te gebruiken aangezien het acriflavine enproflavine dna interlacing is en zelfs een mogelijk kankerverwekkende stof?



De Vissen is 1 ding.. maar voor mijzelf wil ik geen risico lopen op rare dingen.
Is dit dan ook gevaarlijk voor mij als ik in het water zit met mn handen terwijl het erin zit, en hoe lang erna?
En het methyl oranje erin, in hoeverre is dit schadelijk voor de vissen?

Is dit bij dit soort gebruik de hoeveelheid in de range van gevarenzone, en zijn er ook minder gevaarlijke alternatieven?

Ik heb geen quarantaine tank, maar als ik de mogelijke effecten zo lees durf ik het haast niet in m'n tank te gooien

20230504_191211.jpg
20230504_191218.jpg
 

Bijlagen

  • 20230504_191206.jpg
    20230504_191206.jpg
    94.8 KB · Weergaven: 44
Ik zag je andere comment in het andere draadje.

Lijkt er inderdaad op, al dan niet op een andere plek maar ik denk dat het hetzelfde is. Ziet er niet goed uit in ieder geval.

Persoonlijk ben ik niet zo van de random chemische middeltjes en zou dit gewoon als domme pech en jammer voor het beesie beschouwen. Hoelang zitten deze vissen al in je aquarium? Misschien je LFS op de hoogte stellen?
 
Ik heb ze ongeveer 2 a 3 weken geleden gekocht, vrijwel direct viel het me op dat hij ging flashen, en na n paar dagen had al al wat rood achtigs.

Ik heb de slakken eruit gehaald en in n Emer gedaan, afgedekt met folie en gaatjes, in afwachting van de reacties op m'n post, om er al dan niet de antibiotica bij in te doen.
 
Ik denk ook het Irido en zover ik weet is dat veelal einde oefening.
 
Irido is een virus, daar helpen antibiotica niet tegen. Antibiotica pakken alleen eventuele secundaire infecties aan. Het iridovirus is een gemeen virus dat al tot de dood kan leiden van de vis en ik zou de vis uit zijn lijden verlossen en geld terugvragen van de LFS. Dat dier was al ziek in de winkel en hadden ze dus niet mogen verkopen.
 
Zover ik weet zit ook in Esha 2000 geen antibiotica mocht het om een bacterie gaan maar ja dat is dit niet.
In Esha 2000 zitten dacht ik andere middelen die bacterien aanpakken.
 
ok.. vreselijk! ;;(
moet ik dit doen in clove oil? dat lees ik iig. en de andere gourami? die heeft nu nog geen symptomen, maar heeft ie nog overlevings kans of ook niet?
Is clove oil kruidnagel olie?
 
In de regel gebruikt men kruidnagelolie maar of dat hetzelfde is dat weet ik niet.
 
Zover ik op Google lees is dat hetzelfde inderdaad.
 
ok.. vreselijk! ;;(
moet ik dit doen in clove oil? dat lees ik iig. en de andere gourami? die heeft nu nog geen symptomen, maar heeft ie nog overlevings kans of ook niet?
Is clove oil kruidnagel olie?
Clove is Engels voor Kruidnagel, inderdaad.

Zelf houd ik niet van langzaam inslapen van dieren en geef ik ze een fikse tik over de kop, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
 
Ik lees veel dat honing gourami's geen iridovirus kunnen krijgen?
Is dat inmiddels veranderd? Of kunnen ze het toch krijgen?
Of kunnen ze het krijgen maar zijn ze er minder gevoelig voor?
 
Ze kunnen het wel krijgen maar je hoort het zelden en ik heb het ook nog nooit gehad met deze vissen. Meer zijn het de dwergjes maar uitgesloten is het niet heb ik begrepen.
 
Ik lees veel dat honing gourami's geen iridovirus kunnen krijgen?
Is dat inmiddels veranderd? Of kunnen ze het toch krijgen?
Of kunnen ze het krijgen maar zijn ze er minder gevoelig voor?
Alle goerami's kunnen het krijgen. Maar sommige zijn meer gevoelig dan anderen.
 

Terug
Bovenaan