Honing gourami mannetjes of vrouwtjes


JHvS

Active member
Lid geworden
13 januari 2020
Berichten
43
Leeftijd
39
Hallo allemaal,

Even een vraag zie bijgaand foto's van de honing gourami's ik had voorheen alleen nummer 4 (mannetje) en nummer 1 (naar mijn idee vrouwtje) sinds een aantal maanden heb ik nummer 2 en nummer 3 toegevoegd.
sinds deze week is het mannetje (nummer 4) een nest aan het maken. Alleen wat mij nu opvalt, is dat nummer 1 vrij agressief en dominant reageert richting nummer 2 en 3.

Nou begin ik te twijfelen over het geslacht van de gourami's vandaar deze post en hulpverzoek aan jullie of inderdaad gourami 1, 2 en 3 vrouwtjes zijn.
En mocht er meer beeldmateriaal nodig zijn of aquarium waarden dan hoor ik het graag.

Alvast dank!
 

Bijlagen

  • Nummer 1..jpg
    Nummer 1..jpg
    46.9 KB · Weergaven: 58
  • nummer 4.jpg
    nummer 4.jpg
    70.9 KB · Weergaven: 63
  • nummer 4..jpg
    nummer 4..jpg
    70.3 KB · Weergaven: 58
  • nummer 3.jpg
    nummer 3.jpg
    67.4 KB · Weergaven: 58
  • nummer 3..jpg
    nummer 3..jpg
    65.7 KB · Weergaven: 59
  • nummer 2.jpg
    nummer 2.jpg
    52.7 KB · Weergaven: 61
  • nummer 2..jpg
    nummer 2..jpg
    56.4 KB · Weergaven: 55
  • nummer 1 en 3.jpg
    nummer 1 en 3.jpg
    21.3 KB · Weergaven: 60
  • Nummer 1..jpg
    Nummer 1..jpg
    46.9 KB · Weergaven: 60
No 1 vrouw, no2 denk ik vrouw, 3 man, 4 alpha man.

Hoe warm heb je het water? Regel 1 bij agressieve goeramies is om de temperatuur te laten dalen(wat nog gunstig is bij deze energieprijs ook...). Voor de honinggoeramie is 21-23 prima. Vaak gaan ze daarboven met paren beginnen. Houdt er ook rekening mee dat ze in de paaretijd ook naar dames agressief kunnen zijn. De man verdedigt het nest zolang hij het nest nog niet 'af' vindt.
 
Watertemperatuur staat op 22 graden kan het verlagen naar 21.

Nummer 1 en 4 zitten al ruim 2 jaar bij elkaar. In het begin waren ze met z'n drieën todat er 1 helaas overleed waarna ik merkte dat nummer 1 het zwaar had onder het dominate mannetje vandaar dat nummer 2 en 3 erbij kwamen.
 
Nog een toevoeging het mannetje nr 4 is sinds vorige week druk met nest bouwen. En sindsdien is nummer 1 dominant aanwezig richting nummer 2 en 3.

Daarnaast zie ik nummer 1 en 2 ook regelmatig met de zijkant tegen elkaar staan/schuren. Alsof ze aan het uitvechten zijn wie mag paren met nummer 4.

Wellicht helpt het inderdaad door de temperatuur te verlagen. Voor het nest bouwen waren de vissen relatief rustig richting elkaar. Kan het nestbouwen ook invloed hebben op de dames onderling.
 
Tevens een video van het gedrag van nummer 1 (links) en nummer 2 (rechts)
 

Bijlagen

  • video.mp4
    12.8 MB
Mannen op kleur hebben een mooie zwarte buik als ze op kleur zijn maar soms is die niet zichtbaar.
 

Terug
Bovenaan