Home 80, versie 2.0 van NicoleE


Ik zou denk ik de bodem dan eruit gooien want je moet toch met de bacterien van voren af aan beginnen.
Ja, is ook zo.
Zwart heb ik niet meer, kan ik pas zaterdag in huis hebben. Filterzand heb ik wel nog, maar ik kan toch niet eerder beginnen dan zaterdag
 
Arm mannetje! En toch was ik na het lezen van sommige van je berichten bang dat hij er erger aan toe zou zijn. Hoop voor je dat de vinrot nu helemaal weg is en hij kan herstellen.
Snap dat je giga baalt van de staat van je bak maar jij weet heel goed waar je mee bezig bent dus heb er alle vertrouwen in dat dit met wat tijd en geduld wel weer goed komt:daisy:
 
Moet kwa biologische balasting wel goed komen als je een liter siporax hebt overgezet... je weet t nooit 100% zeker maar daar heb ik wel vertrouwen in.

De vis in kwestie is belangrijker, goed op blijven letten!
 
De vis in kwestie is belangrijker, goed op blijven letten!

Dankjewel voor het vertrouwen Richard. De pest is dat ik eigenlijk niet meer weet wat ik nog meer kan doen dan dit, behalve dus de catappa x (ivm met waarschijnlijk veel verversen is dat effectiever dan catappa bladeren) en de voogle.
Mocht het desondanks terug komen, ik heb het al zo agressief aangepakt dat er volgens mij weinig overblijft. Het enige wat ik dan nog kan bedenken is Omnipur, op de bijsluiter staat dat het ook werkzaam is tegen vinrot. Maar goed, even niet wanhopen.

Ik heb Omnipur voor de zekerheid in huis gehaald want het is natuurlijk altijd weekend als je zoiets nodig hebt.

Moet kwa biologische balasting wel goed komen als je een liter siporax hebt overgezet... je weet t nooit 100% zeker maar daar heb ik wel vertrouwen in.
Ja, daar hoop ik ook op, met opzet een erg grote hoeveelheid overgezet in de hoop dat dat het meeste op kan vangen.
In mijn JBL mandjes zit een liter vandaar dat ik weet dat het ongeveer een liter is (marginaal minder, want voller dan vol kreeg ik het Sera mandje niet).




En toch was ik na het lezen van sommige van je berichten bang dat hij er erger aan toe zou zijn. Hoop voor je dat de vinrot nu helemaal weg is en hij kan herstellen.
Snap dat je giga baalt van de staat van je bak maar jij weet heel goed waar je mee bezig bent dus heb er alle vertrouwen in dat dit met wat tijd en geduld wel weer goed komt:daisy:
Ja hij had natuurlijk een ontzettend lange staart, dus hij kon heel wat verliezen voordat het bij de staartaanzet zit.

Ik zou wel anderen adviseren het in het vervolg in een aparte bak te doen, de reden dat ik dat niet deed is dat de tabletten dan erg moeilijk te doseren zijn - bv 1/8 geven en de tabletten kruimelen iets.

Achteraf...
Ja achteraf had ik de tabletten kunnen verkruimelen (dat ging erg makkelijk tussen 2 theelepeltjes) en bv 1/12 deel kunnen afwegen op het weegschaaltje dat ik ook voor de plantenvoedingspoeder gebruik. Te laat bedacht.
Achteraf...

Maar goed, het is nu zoals het is.

Dat bruinalg zal wel weer verdwijnen, daar ben ik niet bang voor. Ik maak momenteel ook de ruiten niet schoon. Rommel liever niet in de bak op dit moment. Laat hem zijn gang gaan en houd de waterwaardes goed in de gaten.
 
Het hoort jammer genoeg ook bij de hobby Nicole en we kunnen alleen maar duimen dat de Betta nu gaat herstellen.
 
Met de bak komt het wel weer goed, die hersteld wel weer, en hopelijk de Betta ook.
 
Bedankt allemaal,

Hopelijk leer ik hier veel van en hebben anderen daar straks ook nog wat aan, dan is het niet voor niets geweest.
Wat een ellende zeg met je bak en Sjorske, sterkte ermee
Het hoort jammer genoeg ook bij de hobby Nicole en we kunnen alleen maar duimen dat de Betta nu gaat herstellen.
Met de bak komt het wel weer goed, die hersteld wel weer, en hopelijk de Betta ook.

Dat zijn zeker de mindere kanten van de hobby. Nu het proberen op te vangen. Benieuwd of en hoe snel Sjorke herstelt.
 
1 week na het verwijderen van het Antibioticum, NH3/4 en NO2 nog steeds nul.
Blijven meten, het eerste wat ik doe in de ochtend (op het kopje koffie na).
 
Jammer dat je problemen hebt met je betta... :(

Hopelijk sleur je hem er doorheen!
Op foto lijkt het effectief mee te vallen maar live is het beter in te schatten waarschijnlijk.
Succes alleszins!
 
Jammer dat je problemen hebt met je betta... :(

Hopelijk sleur je hem er doorheen!
Op foto lijkt het effectief mee te vallen maar live is het beter in te schatten waarschijnlijk.
Succes alleszins!

Dank je!
 
Wat een misère zeg!

Ik hoop dat het weer goed komt.

Wel apart, van een blauwe naar een rode betta?:S
 
Ik zou voorlopig wel even de antibiotica staken hoor.

Voogle en catappa zijn beter voor de bacterien.

De betta moet nu aansterken. Geef hem goed hoogwaardig voer. Mijn betta is gek op calanus van dennerle.
En de vibro sticks vind die ook erg lekker.

Ik heb gelezen dat mensen zeggen dat bettas een kleine maag hebben. En daardoor maar weinigbte eten krijgen.
Maar dat is niet zo. Betta moet juist goed eten.
 
Ik zou voorlopig wel even de antibiotica staken hoor.

Voogle en catappa zijn beter voor de bacterien.

De betta moet nu aansterken. Geef hem goed hoogwaardig voer. Mijn betta is gek op calanus van dennerle.
En de vibro sticks vind die ook erg lekker.

Ik heb gelezen dat mensen zeggen dat bettas een kleine maag hebben. En daardoor maar weinigbte eten krijgen.
Maar dat is niet zo. Betta moet juist goed eten.
Het antibioticum is er al een week uit Marcel, dik een week. Ik heb bijna een hele liter siporax uit de Fusion gebruikt nadat ik gefilterd had over kool. Uiteraard het filtermateriaal uit de Home niet in the Fusion gezet.

Ik meet wel voor de zekerheid twee keer per dag.

In totaal 2 weken gekuurd, als dat niet goenoeg is ben ik overvraagd. Ik gebruik nu catappa x ivm waterwissels, geen blad. En Voogle als kuur, hebbdie kuur verlengd.


Dat fabeltje van een kleine maag heb ik ook gehoord inderdaad, Sjorke eet als een bootwerker , een keer per dag granulaat, en een keer diepvriesvoer afgewisseld.
 
Heb ik jou al eens verteld van mijn betta dat deze een rugvin heeft verloren.

Zijn rugvin werd steeds korter en hij gebruikte deze ook niet meer.

Op het laatst was er slechts 1mm over. Ik heb nooit iets van schimmel of rot kunnen zien.
Tenminste. Niet als ik het vergelijk met foto’s van het net.

Ik heb er niet echt iets bijzonders mee gedaan. Maar inmiddels heeft hij weer een volwaardige rugvin.

Ik heb het er destijds met JohnP over gehad. Maar die zag ook niets wat op rot leek.
 
Hier kreeg hij weer een nieuwe vin.

En in de cube60 album, zie je hoe hij nu is.

9554D3E2-76B1-4A52-9F26-0721C8A53869.jpeg
84770D7B-8C39-4187-9D80-9FDDB7B2CF0B.jpeg
BAA3CA82-4848-47CA-BC3B-65DA5C105A04.jpeg
 
Hier was ook het enige het scheuren en snel korter worden van de staart, zag niet aan de randen van de start, alhoewel bij de buikvin ik de vin erg doorzichtig vond worden.
 
Heb ik jou al eens verteld van mijn betta dat deze een rugvin heeft verloren.

Zijn rugvin werd steeds korter en hij gebruikte deze ook niet meer.

Op het laatst was er slechts 1mm over. Ik heb nooit iets van schimmel of rot kunnen zien.
Tenminste. Niet als ik het vergelijk met foto’s van het net.

Ik heb er niet echt iets bijzonders mee gedaan. Maar inmiddels heeft hij weer een volwaardige rugvin.

Ik heb het er destijds met JohnP over gehad. Maar die zag ook niets wat op rot leek.
Dat had je inderdaad verteld. Nu maar gewoon rustig aankijken, heel veel meer kan ik toch niet doen. Fijn dat het bij de jouw terug groeide.
 
Tjonge Nicole, je hebt je handen vol aan dat aquarium. Ik hoop dat die negatieve energie nu heel positief gaat worden voor jou en sjors.
Meer liefde en aandacht dat dat jij hem geeft kan hij niet krijgen, daar mag je best trots op zijn, wat de uitkomst ook moge zijn. :daisy:
 
Dankjewel Sanne,
Je zou bijna denken dat een vloek rust op dat bakje hè?

Overigens doen de Corydoras panda het nog steeds goed en ik zag toch ook nog wat torenslakjes rond krabbelen (zitten ook in de Fusion). Ik dacht dat alle slakken dood waren.

Maar oooh zo’n trieste aanblik, de bak is zooooo bruin (glas en blad), echt een enorm dikke laag. Laat hem maar uitrazen :(
 
Successen delen maar ook de tegen slagen.

Het gevecht tegen de kaamlaag :(
Dit is het resultaat 9 uur na het zoveel mogelijk verwijderen van de kaamlaag, voorkant van de bak, dus hier tegenover doet de spraybar zijn best de boel open te houden.
puinhoop.jpg



puinhoop2.jpg




En als iemand graag wat bruinalg heeft, ik heb genoeg zucht
puinhoop3.jpg



Het goede nieuws is dat de siporax uit de Fusion nog steeds NH3/4 en NO2 weet op te vangen. Komende week is de derde week en wordt het spannend.


Ik ga een extra luchtpompje (terugslagventiel etc) aanschaffen om de kaamlaag te breken, want dit kan echt niet.
Oppervlakte beweging heb ik al van de spraybar.
 
Jeetje, en dat allemaal door de Bactopur? zo erg kan ik het me niet herinneren, hoogstens een klein beetje meer alg.
 
Dacht even bij de eerste foto dat een ruit van je aquarium stuk was! Gelukkig "alleen maar" een kaamlaag.
Je planten lijken wel een laagje cacaopoeder te hebben.
 
Anders voor tijdelijk een eheim skim erop?
Ja dat is ook een optie, wat kost zo'n ding?

Op zich, als het gebroken is dan blijft het in de witte watten hangen van het externe filter. Skim zal beter zijn omdat je dan dagelijks de zooi weg kunt halen.
Ben alleen huiverig omdat de Betta erg veel aan het oppervlak drijft, moet niet hebben dat hij in de skimmer terecht komt.

Edit, zelf even opgezocht, maar zo'n skimmer voelt niet goed in combinatie met een Betta, te bang dat hij in het middenstuk komt.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan