Home 25 van don leopold


D

don leopold

Guest
Ik heb sinds vorig jaar geen aquarium meer omdat hij voor de 2e keer goed lek was gegaan.
Bij toeval was het tijdens de verbouwing van onze badkamer, dus besloot ik hem maar in de vliko-bak te gooien die door de verbouwing voor ons huis stond.
De vissen en planten zijn bij iemand anders in zijn nieuwe aquarium terecht gekomen.:)

Intussen heb ik een vijver in onze tuin gemaakt waar ik veel plezier aan heb beleeft deze zomer, maar ja nu het herfst is geworden en je veel meer binnen zit begint het aquarium virus weer toe te slaan.

Ik heb vloerverwarming in de huiskamer en om de vloerverwarming set heb ik een mooie kast gebouwd en in die kast was nog wel plaats voor een nano aquarium.

De keuze is op een superfish home 25 gevallen vanwege zijn vormgeving.

45476056261_cb34e62073.jpg


script>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De bedoeling is om hier een garnalenbak van te maken met om te beginnen vuurgarnalen.
Er komen ook enkele zeer jonge chinese danio's in die zijn half september in de vijver geboren maar de meeste hebben het niet gehaald door de koudere dagen van de afgelopen week.

Hier nog een foto van de bak zelf.

31678583438_7cce4eaf3a.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben op het forum wat topic's aan het lezen over garnalen en lees dat het binnenfilter van een Superfish Home aquarium niet echt garnaal proof is, maar ik kom ook topic's tegen waar het blijkbaar gewoon goed gaat.
Wat is jullie ervaring met deze binnenfilters?
 
Mooi bakje.
Die superfish filtertjes zijn idd niet veilig voor kleinere garnaaltjes,ze kunnen op verschillende manieren bij het draaiende gedeelte van het filter komen en dan worden ze vermalen waardoor ze in piepkleine stukjes uit de uitstroom komen.
Er zijn manieren om het filter veilig te maken maar vind het zelf ondingen blijven om eerlijk te zijn.
 
Gaasje voor de instroom maken.
Dan moet het wel een fijnmazig gaasje zijn anders kunnen de baby garnalen daar weer in vast komen te zitten.
Ik had gelezen dat iemand het met een panty had gedaan, maar dat lijkt me ook weer onhandig met het schoonmaken van het filter.

Mooi bakje.
Die superfish filtertjes zijn idd niet veilig voor kleinere garnaaltjes,ze kunnen op verschillende manieren bij het draaiende gedeelte van het filter komen en dan worden ze vermalen waardoor ze in piepkleine stukjes uit de uitstroom komen.
Er zijn manieren om het filter veilig te maken maar vind het zelf ondingen blijven om eerlijk te zijn.
Ai, dat klinkt niet goed als ik er niets aan doe.
Misschien is het de beste optie om hem er helemaal uit te halen en een beter garnaal proof filter in te doen.
 
JohnP is helemaal fan van deze filters bv maar zelf zou ik een andere nemen idd
Het zijn ook zeker geen slechte filters, ik gebruik er 1 voor het winterverblijf van mijn vijvervisjes.
Die zitten in een 90 liter rechthoekige speciekuip in de schuur, prima filter voor vissen.:thumbs:

Bedankt voor de info !!
 
Iedereen bedankt voor het meedenken, ik ga dit binnenfilter eruit halen.

Ik heb zitten zoeken welk filter wel geschikt is voor garnalen en dan is een sponsfilter heel geschikt, is ook goedkoop maar is minder mooi om te zien.

Een ander filter welke ik tegenkwam is het dennerle hoekfilter waar je een baby protector op kan klikken, deze is een stuk duurder maar is wel makkelijker te camoufleren in het aquarium.

Hier ga ik een nachtje over slapen om een keuze te maken.

Wordt vervolgt met natuurlijk een paar foto's, het is tenslotte een foto album.
 
De SF Aquaflow zijn inderdaad wat minder ideaal geworden omdat er in de compartiment voor de spons nu ook aan de zijkanten uitsparingen zitten. Ik heb gelukkig nog 2 oude in gebruik en bij de nieuwere heb ik een wat groter stukje pantykous erom gedaan.
Ze zijn er voor garnalen dus niet beter op geworden.
 
Btw, ik zie dat het een home is en in dat filtercompartiment gingen hier ook garnalen inzitten en die krijg je er amper nog uit. Ik heb daarom de bak weggedaan maar je kan beter die eruit snijden en een losse filter erin doen.
 
Inderdaad John, die ervaring heb ik ook met de Home 80. Ik heb het filterhuis eruit gesneden, ging vrij makkelijk. Je hebt gelijk ook veel meer ruimte in de bak, scheelt echt heel erg veel.
Mocht TS willen weten hoe ik het gedaan heb, laat maar weten.
 
Ik had de kleinere uitvoering maar voor garnalen vond ik het geen leuke bak tenzij je dat huis eruit gaat snijden inderdaad.
 
Btw, ik zie dat het een home is en in dat filtercompartiment gingen hier ook garnalen inzitten en die krijg je er amper nog uit. Ik heb daarom de bak weggedaan maar je kan beter die eruit snijden en een losse filter erin doen.
Ja het filtercompartiment gaat er ook uit, voor zo'n kleine bak neemt het toch wel vrij veel ruimte in.

Dit https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/aquael-aquael-pat-mini.html is wellicht een optie voor je, in elk geval fluisterstil.
Sommigen zijn blij met het Dennerle hoekfilter, anderen minder. Zou er nog even wat over lezen. Ik weet er het fijne niet van.
Bedankt voor je berichtje, ik heb toch vandaag het dennerle hoekfilter gekocht.
Vooral omdat dit filter de minste ruimte inneemt, ik wil er vrij veel planten en mos in verwerken en zo min mogelijk apparatuur zien.

Foto's komen zo snel mogelijk.
 
Leuk hoor foto's! Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
 
Afgelopen week heb ik het filtercompartiment eruit gehaald en het dennerle hoekfilter geinstalleerd.
Daarna het aquarium weer inrichten en dan blijkt pas hoeveel ruimte dat filtercompartiment innam, ik heb nog wat plantjes bij moeten kopen en wat waterpest uit de vijver gehaald.

Ik had nog 2 jonge chinese danio's uit de vijver kunnen vangen, door het koudere weer van de laatste tijd zijn er toch enkele jonkies verdwenen.

Verder heb ik een 20-tal vuurgarnalen via marktplaats gekocht en deze zitten er nu 2 dagen in.

Vandaag heb ik eindelijk wat foto's kunnen maken, maar foto's maken van kleine beweeglijke visjes is zeker een uitdaging.(excuses voor de slechte kwaliteit)

45550859591_37167579c5_z.jpg

31767303998_8cee2fd2ee_z.jpg

45589066722_fb680eeedd_z.jpg

45550953561_86ea3be760_z.jpg

31767264058_c62bd6ce8f_z.jpg

44825924534_e494d8736f_z.jpg
 
Ik vind het gave bakjes, die Home-lijn van superfish. Had zelf bijna een Home 80 of 110 gekocht maar ben uiteindelijk bij Lido120 beland.
Van een mede forummer had ik begrepen dat de lichtopbrengst bij de grotere versie's niet zo goed is, maar bij jou Nano bakje zit dat er prima uit.
Ook mooi ingericht trouwens!!
 
Ik vind het gave bakjes, die Home-lijn van superfish. Had zelf bijna een Home 80 of 110 gekocht maar ben uiteindelijk bij Lido120 beland.
Van een mede forummer had ik begrepen dat de lichtopbrengst bij de grotere versie's niet zo goed is, maar bij jou Nano bakje zit dat er prima uit.
Ook mooi ingericht trouwens!!
Het helpt ook wel mee dat het een witte bodem is :)
 
Vandaag foto's gemaakt met een goed fototoestel, die van gisteren waren met mijn mobiel gemaakt.
Zoals je kunt zien zijn deze foto's een stuk beter gelukt, ik heb ze hier en daar wel een beetje bewerkt omdat de ik de belichting niet overal goed had ingesteld.

Voorlopig zijn het alleen vuurgarnalen, ik hoop bij vivarium een andere kleur neocaridina garnaal te scoren.:D

31758890178_a0a376f353_c.jpg

44804078975_d35aaac9e7_c.jpg

44804078855_f17f3cf992_c.jpg

44993291054_6a53d42ee5_c.jpg

45667387552_769e64d745_c.jpg

43900613170_fc0cb52000_c.jpg

45667387092_fe5213aa5e_c.jpg
 
Het gaat goed met mijn bakkie, planten groeien goed, de 2 chinese danio's gaan steeds meer glimmen en de vuurgarnalen scharrelen de hele dag door de bak heen op zoek naar iets lekkers.
Tussen het mos komen kleine stukjes voer van de visjes terecht die de garnalen dan voor hun rekening nemen.

In dit bakkie zit alleen een dennerle hoekfilter als techniek, er is geen verwarming of CO2-voeding aanwezig.
De eerste paar dagen heb ik wel bacteriën toegevoegd en als er nieuwe plantjes in komen voeg ik esha 2000 toe om eventuele ziektes of schimmels te voorkomen.
1x per week ververs ik ongeveer 2-3 liter water.

44804079975_186bf8e38f_c.jpg

45667387472_fa6876b3a3_c.jpg

45667387312_7f716673e8_c.jpg

43900613270_f5671a5145_c.jpg

43900613060_ecf20556c6_c.jpg
 
Mooi begroeid bakje zag!

Perfeft dat je die hout partij ietsje naar rechts van het midden hebt gezet.

Staat mooi
 
ZO dat totaaltje spreekt me wel aa zeg! Erg mooi!
Deze week nog bij de Intratuin naar een ingerichte Home40 staan kijken.
Heb ooit naast mijn Rio180 een AquaticNature nanobak gehad, en het jeukt echt om snel meer te gaan doen dan alleen nog maar met plexiglas bezig te zijn momenteel in m'n Lido project, haha.

Maar geen verwarming zeg je, is dat niet nodig? Nu blijft de hoeveelheid water misschien op huiskamer temperatuur, maar lukt dat van de winter ook nog?
 
Mooi begroeid bakje zag!

Perfeft dat je die hout partij ietsje naar rechts van het midden hebt gezet.

Staat mooi
Dank je wel :)

ZO dat totaaltje spreekt me wel aa zeg! Erg mooi!
Deze week nog bij de Intratuin naar een ingerichte Home40 staan kijken.
Heb ooit naast mijn Rio180 een AquaticNature nanobak gehad, en het jeukt echt om snel meer te gaan doen dan alleen nog maar met plexiglas bezig te zijn momenteel in m'n Lido project, haha.

Maar geen verwarming zeg je, is dat niet nodig? Nu blijft de hoeveelheid water misschien op huiskamer temperatuur, maar lukt dat van de winter ook nog?
Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik een nano bakje heb en heb er een hoop plezier van.
Ik had tot vorig jaar een groot aquarium (350 liter) waar altijd een kolonie vuurgarnaaltjes in zat, als je goede schuilplaatsen maakt overleven de garnaaltjes makkelijk.

Ik heb geen verwarming omdat vuurgarnalen makkelijk lagere temperaturen aankunnen, ik heb wel eens gelezen dat ze in vijvers de winter kunnen overleven.
Ik weet niet of alle neocaridina's lagere temperaturen kunnen hebben, weet iemand anders op het forum daar meer van ???
 
Mooi bakje hoor en een Vuurtje is een Neocaridina en de kleurvariaties dus ook en die kunnen inderdaad lage temp wel hebben.
 
Mooi bakje hoor en een Vuurtje is een Neocaridina en de kleurvariaties dus ook en die kunnen inderdaad lage temp wel hebben.
Bedankt voor je reactie John, dus als ik het goed begrijp zijn de vuurtjes en alle andere kleurvarianten van de neocaridina nakweek van de neocaridina wildkleur ?:S
 
De oudere forum bezoekers kennen het tv-programma Waku Waku misschien nog wel, hierin werden filmpjes over dieren getoond en halverwege werd deze gestopt waarna er een vraag gesteld werd wat het dier ging doen.
Meestal konden de dieren kiezen uit bijvoorbeeld 2 verschillende soorten voedsel met de vraag wat gaat het dier kiezen.

In mijn garnalen bak heb ik zoiets gisteren ook gedaan, ik heb een stukje broccoli en een stukje bloemkool neergelegd om te kijken waar de garnalen van gaan eten.
In het begin lijkt het erop dat de voorkeur naar de broccoli is gegaan omdat daar steeds meer garnaaltjes op gingen zitten dan de bloemkool, maar later als er nog meer garnalen op af komen lijkt het een gelijkspel te worden.

hieronder enkele foto's hiervan

45718734682_b09c864d12_c.jpg

45718734522_2c528f652a_c.jpg

45718770652_41f7c69493_c.jpg

31897459108_3c9525100f_c.jpg

31897458748_760f77cfae_c.jpg
 
Leuk zo! Lekker felle kleuren op de foto.
En Waku Waku ja man, ken dat nog wel, vond dat altijd wel een leuk programma vroeger.
Moest even opzoeken en zag dat in 1990 de laatste aflevering was. Met het huidige (vaak domme-) tv aanbod zou het prima kijkcijfers halen denk ik.
Kan zo op de zaterdagavond haha
 
Leuk zo! Lekker felle kleuren op de foto.
En Waku Waku ja man, ken dat nog wel, vond dat altijd wel een leuk programma vroeger.
Moest even opzoeken en zag dat in 1990 de laatste aflevering was. Met het huidige (vaak domme-) tv aanbod zou het prima kijkcijfers halen denk ik.
Kan zo op de zaterdagavond haha
Ik moet zeggen dat het programma "het zijn net mensen" met Humberto Tan er een beetje van weg heeft en ik vind het ook één van de leukere programma's tegenwoordig.:)
 
In mijn bak groeit alles prima zoals je op de eerste foto kan zien, verder zijn er 10 nieuwe bewoners bij 5x blue velvet en 5x sakura black.
Op de 3e foto had ik net wat verkruimeld vlokvoer voor de 2 jonge chinese danio's gevoerd en dan gaan de garnalen tegen het water oppervlakte staan hengelen om een stukje op te pakken wat met de stroming langs komt drijven, super leuk gezicht :smitten:

45863501622_abef7e31ff_c.jpg

45863501772_5e1fa384c1_c.jpg

32041957088_6ed5bb8077_c.jpg

45863501382_b47ff20e5d_c.jpg
 

Terug
Bovenaan