Hoge GH lage KH (stad en grondwater)


F

fish-lover

Guest
beste,

Ik zit met een vraag. Om mijn waterwaardesvan aquarium wat te verlagen en optimaliseren. Heb ik van het stadswater een test genomen en van ons grondwater.

Grondwater. Zeer lage kh(3) en ph(6.2) maar een gh van meer dan 16 d. No3 was aan de hoge kant.

Kraanwater. Hogere kh(6) en ph( 7.2) en da gh ook meer dan 16d. De no2 en no3 was natuurlijk 0. Nu is mijn vraag hoe kan ik dan mijn gh laag krijgen. En heb mij al wat ingelezen hier op forum als kh afhankelijk is van gh. Hoe is het mogelijk dat kh zo laag is en gh zo hoog? Bedankt voor de hulp.
Grtjs
 
@biljoenblik ik beschik jammer genoeg niet over regenwater. Als ik telkens grond water toevoeg met een lage kh zou de gh uiteindelijk ook niet mee zakken? Of kan deze egt hoog blijven terwijl de kh bv 3 is? Bedankt voor ke reactie
 
@biljoenblik ik beschik jammer genoeg niet over regenwater. Als ik telkens grond water toevoeg met een lage kh zou de gh uiteindelijk ook niet mee zakken? Of kan deze egt hoog blijven terwijl de kh bv 3 is? Bedankt voor ke reactie

Nee. GH zakt alleen met water dat een lage GH heeft.
KH zakt alleen met water van een lage KH.

Of vissen nemen die helemaal vrolijk worden van dit water :D

Dit is best een goede opmerking. Welke vissen of biotoop wil je gaan houden?
 
Ik kwam nu even op een idee. Is het een oplossing om een zelf filter systeem te maken. Met bv een 2 liter fles regenwater op te vangen. Die fles vullen met 1/3 turf voor ph, 1/3 kool voor geur en kleur. En dan 1/3 witte wat voor filtering?
 
dan zit de fles voor 3/3 deel vol en kan er geen water meer bij??? heb je maar zo weinig ververs water nodig dan?
 
dan zit de fles voor 3/3 deel vol en kan er geen water meer bij??? heb je maar zo weinig ververs water nodig dan?

Ik denk dat die fles op de hwa wordt aangesloten.
 
ja ik zat even heel dom te denken.. laatmaar :D
 
Nee had eerder gedacht aan een opvang emmer. Daaronder de filter emmer. En daaronder de emmer daar het proper water in terecht komt. Heb ik elke Week 1 emmer proper regenwater of zal dat niet werken denken jullie?
 
Nee had eerder gedacht aan een opvang emmer. Daaronder de filter emmer. En daaronder de emmer daar het proper water in terecht komt. Heb ik elke Week 1 emmer proper regenwater of zal dat niet werken denken jullie?

Wel regelmatig een regendansje doen dan!

En ik weet niet hoeveel inhoud je aquarium heeft. Want dat bepaald hoeveel regenwater je nodig hebt.
 
Met turf kun je de gh verlagen maar dan zakt ook de ph en kh.
dan zit de fles voor 3/3 deel vol en kan er geen water meer bij??? heb je maar zo weinig ververs water nodig dan?

:D:D

Is er geen bedrijf in de buurt dat osmosewater verkoopt?
 
@biljoenblik in België meestal regen genoeg! 110 liter ik ververs elke week 2 emmers dus zou in 1 week toch aan een emmer regenwater moeten geraken en de andere emmer putwater.

@jessicapilon is idd ook een goed idd. Als ik mijn filter vul met een stuk turf erin zou de gh dan ook veel zakken of scheelt dit niet zoveel? En heb wel gehoord dat je turf elke 3 weken al moet vervangen?
 
Dat ligt aan de kwaliteit van de turf en hoeveel je erin doet. In mijn nano deed ik een panty met turfgranulaat en meestal eens per maand moest ik daarvan wat vernieuwen. Dus de uitwerking hangt echt af van hoeveel je toevoegt en wat de waarden van je kraanwater zijn. Turfgranulaat kun je vrij voordelig kopen bij APO in emmers van 5 liter.
In de nano zakte de ph van 8 naar 7 zeg maar met 6 eetlepels granulaat.
 

Terug
Bovenaan