Hoeveelheid sporenelementen in het water meten


F

F. Panther

Guest
Op dit moment voeg ik naar behoefte macro-elementen KNO3 en KH2PO4 (op basis van poeders) en micro- / sporenelementen (Easy-Life Profito) toe.

De macro elementen kan ik met NO3 en PO4 testjes in de gaten houden. Daarbij bleek dat ik na het toevoegen van aquariumbewoners een stuk minder KH2PO4 hoefde toe te voegen. Ik vermoed omdat er via het voeren ook fosfaten in het water komen.

Dat bracht me op de vraag hoe ik het beste kan meten hoeveel micro- / sporenelementen er in het water aanwezig zijn? En daarmee dus kan zien of ik teveel toevoeg of dat het juist allemaal vrij snel opgebruikt wordt.

Hoe zou ik dit het beste kunnen testen? Op basis van Fe?

Of gaat de aanname dat alle in Profito aanwezige sporenelemten in ongeveer gelijke hoeveelheid worden opgenomen dan misschien voor problemen zorgen?

En als dit wel zou kunnen, wat zou dan een goede streefwaarde voor Fe zijn?

Hopelijk kunnen jullie me verder op weg helpen! :)
 
Hoe zou ik dit het beste kunnen testen? Op basis van Fe?
Naar mijn mening is dat de enige optie, de rest van de stoffen kunnen wij niet meten.
De overige stoffen, b.v. boor is alleen te meten op laboratorium niveau, maar zijn naar ratio aanwezig bij de meeste producten.
 
Fe is de enige maatstaf voor consumenten idd.
Maar hou rekening dat Fe niet bepaald stabiel is en je bovendien niet altijd dezelfde verhouding hebt tegenover de andere elementen.

Zorg voor een goeie PO4 en NO3; Sporen zelf zal je meestal op het gevoel moeten doen.
 
Dank voor jullie antwoorden, met Fe zat ik dus in de goede richting :)

@JurgenD Hoe bedoel je dat Fe niet bepaald stabiel is? Breekt het zichzelf snel af in het water?

Verder, voor NO3 en PO4 probeer ik ongeveer de Redfield Ratio aan te houden (wat als ik het goed berekend heb een mg/l ratio tussen NO3:pO4 van 10:1 geeft) en pas dus af en toe de dosering wat aan als ik meet dat ik te veel of te weinig doseer. Je geeft aan sporenelementen toch vooral op gevoel te moeten doen, betekent dit dat sporenelementen dan echt per aquarium een andere verhouding nodig kunnen hebben t.o.v. de hoeveelheid / verhouding NO3/PO4 die er gedoseerd wordt?

Is er bijvoorbeeld wel een aantal mg/l Fe wat als optimaal beschouwd zou kunnen worden om beschikbaar te zijn in het water, terwijl het niet schadelijk wordt voor vissen, garnalen en slakken?
 
Fe oxideert idd nogal snel in verhouding met andere elementen.

De dosis spoorelementen zal echt per bak verschillen idd. Meer zelfs, het zal zelfs verschillen van fabrikant naar fabrikant gezien niet alle plantenvoedingen hetzelfde zijn.
Meestal adviseer ik te starten met de aangewezen dosis. Eventueel spreiden in de week tot zelfs dagelijks voor wie er het voor over heeft.
Bij problemen opvoeren per halve dosis.

Te weinig sporen leidt meestal tot gebreken in de planten. Teveel meestal tot algen.
 
Ik geef nu inderdaad denk ik 1,5x de aanbevolen dosering, meestal in 3 dagen in de week (dus totaal kom ik dan op 1,5x de aanbevolen hoeveelheid per week). Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat aangezien de samenstelling van de plantenvoeding per fabrikant anders is, daar niet echt een goede richtlijn voor is.

Op dit moment zie ik een heel klein beetje alg (wat roodachtigs tussen het mos en iets wat op staghorn lijkt). Dat groeit echter allebei wel erg langzaam en is dus goed in toom te houden. Ik zag een week of 2 na het toevoegen van de garnalen (en dus regelmatiger extra voeren) op een gegeven moment ook wat draadalg ontstaan. Daarop bleek dus de PO4 te hoog en ben ik die iets minder gaan toevoegen. De draadalg was daarna ook zo weer verdwenen.

Ik ga dan denk ik gewoon eens een Fe testsetje aanschaffen en een paar weken meten, kijken of het een beetje stabiel is, of juist toeneemt of afneemt.

Planten groeien namelijk naar mijn idee nu goed en mooi, maar heel erg langzaam. Ik zou daarom misschien weer wat CO2 willen gaan toevoegen (doe ik nu zeker al een half jaar niet meer). Maar wil dan wel een soort van referentie hebben, zodat ik niet daarna als een kip zonder kop allerlei bemesting in de bak ga mikken omdat de balans natuurlijk anders geworden is, en daar mogelijk het probleem alleen maar erger mee maak ;)
 

Terug
Bovenaan