Hoeveel voer voor 10 barbeeltjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door blubs, 25 nov 2018.

View Users: View Users
  1. blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Her en der al wat gelezen maar wilde toch even horen voor mijn specifieke situatie. Net begonnen met een 60l bakje met 10 barbeeltjes (of het hockeystick- of kegelvlek-barbeeltjes zijn is de jury nog niet over uit ;)). Van de aquariumspeciaalzaak merkloos granulaat meegekregen en diepvriesvoer (Epaqfood cyclos, 100gram, 30 blokjes). Ze zeiden erbij dat ik een maar ook twee keer per dag zou kunnen voeren, en dat afwisselen goed is. Als voorbeeld noemde hij 's ochtends een mespuntje granulaat en 's avonds een half blokje diepvries (wat dus zou neerkomen op 1,5 gram).

Nu heb ik net voor het eerst zo'n diepvriesblokje door midden lopen zagen, laten ontdooien en in m'n bak gegooid... maar ik vind het veel! Er waaiden best veel individuele cyclops-lijkjes door de bak, waar de barbeeltjes wel een beetje naar hapten, maar dan is er ook nog een dikke klodder die in een plant hangt, twee klodders die in het filter zijn opgezogen en dan liggen er ook nog wat klodders op de bodem. Best wel veel afval voor een 60l bak, lijkt mij.

Ik zit er nu over te denken het diepvriesvoer in de diepvries te laten totdat ik ook wat bodembewoners heb en dan zo nu en dan een half blokje te geven, en voor de rest ééns per dag een mespuntje granulaat. Maar is dat genoeg? Hoe weet je wat genoeg is?

2. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
  3. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Ik zeef het met een artemiazeefje overigens. Als het is ontdooid hal ik er met een koffielepeltje uit.

4. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Bedankt! Goed om te weten.

Ahh, dat lijkt me wel handig inderdaad. Zoals gezegd hangt er nu een pluk helemaal bovenin een plant en daar komen zo nu en dan wat flintertjes vanaf die door het water dwarrelen... dat leek me eerlijk gezegd wel oke, dan hebben ze zo nu en dan wat te snacken :)

5. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Voer wat te lang ligt word niet meer gegeten en gaat alleen maar je water onnodig belasten

6. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    En hoe lang is te lang? Ongeveer een uur of ongeveer een dag?

7. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    15 minuten max

8. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    wel erg houden, dit tijdstip gaat op voor scholenvisjes en dergelijke en niet voor L-nummers (algeneters) maar die laatste zitten -nog- niet in je bak

9. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    bedankt voor de info! ik ga kijken of ik het weer uit m'n bak kan halen

Nicolientje-W vindt dit leuk.
  10. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Was van plan vandaag niet te voederen omdat ik gisteravond niet al het diepvriesvoer uit de bak had gekregen en er ook nog wat plukjes granulaat lagen van gisterochtend. Kom ik net thuis tref ik een groep hongerige barbeeltjes die ongeduldig langs het raam zwommen en zelfs de bodem netjes hadden opgeruimd. Geen plukje voeding meer te bekennen! Kijk, zo zie ik het graag :)

Nicolientje-W vindt dit leuk.
  11. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Sommigen van m'n barbeeltjes komen een beetje, euhhh... opgezwollen over... Ik weet dat het niet netjes is om te vragen, maar zijn ze te dik of misschien vol eitjes?

_MG_2326b.jpg

12. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Is een normale vraag hoor, zie niet in waarom dit niet netjes zou zijn.
    Ik denk dat ze een volle maagdarmgestel hebben en daarom zo bobbelig zijn, hoevaak en hoeveel voer je?

13. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Het is normaal niet zo netjes aan een dame te vragen of ze zwanger is ;)

Twee keer per dag een mespuntje van die korreltjes, en twee keer in de week in plaats daarvan
    doe ik 's avonds half blokje diepvries spul en sla ik de ochtend erop over.

14. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Ik zou wat minderen met het voer naar max 1x p/d, dit wat ik zie is dat ze zich volvreten sneller dan het verteerd word.

blubs vindt dit leuk.
  15. TS
    TS
    blubs

blubs

Lid geworden:
    29 okt 2018
    Ok, ze gaan op dieet! Er zitten er trouwens een paar tussen die een stuk kleiner en ieliger zijn, zullen die dan nog wel genoeg binnen krijgen?

16. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Je zou ook het voer wat kunnen verspreiden, dus een beetje voorin en een beetje achterin maar wel max 1x p/d