Hoeveel vissen in mijn 250 liter bak?


A

arko

Guest
Hallo,

Sinds een maand of twee draait mijn nieuwe aquarium, tot nu toe gelukkig naar volle tevredenheid.

De bak is 100x50x50 cm, inhoud daarmee een kleine 250 liter. Ik heb een externe filter, temperatuur 25 graden, enkele waterwaarden die voor mij getest zijn vorige week; pH 7.1, GH 8, KH 7, geleidbaarheid 650 uS, geen nitraat/nitriet problemen.

In mijn enthousiasme heb ik er vrij veel vissen in gedaan:

- 20 kardinaal tetra's
- 7 kegelvlekbarbelen
- 7 dwerg corydoras (worden 3,5cm is mij gezegd)
- 1 paartje honginggoerami's
- 1 algeneter, een Sewellia Lineolata
- 3 kleine slakkenetende slakken (Anatome Helena)

De vissen ogen gezond, er is er waarschijnlijk geen overleden, die kardinalen zijn echter niet betrouwbaar te tellen, haha. ;)

Nu is mijn vraag of ik het zo moet laten, of dat er op termijn ruimte is voor nog 1 paartje, een beetje de zelfde grootte als de goerami's?
Zo niet, geen probleem, het gaat mij natuurlijk om het verantwoord houden van vissen. Maar mocht het in jullie ogen wel kunnen, wat zouden jullie dan adviseren? Kan een paartje rood-blauwe dwerggoerami's?
Ik streef naar een rustig gezelschapsaquarium, wil in ieder geval geen agressieve jagers in mijn bak.

Alvast dank voor eventuele input!
 
Ik zou er het onderstaande van maken:



20 kardinaal tetra's
10 dwerg corydoras
1 paartje honginggoerami's of 1 koppel dwergcichliden of een klein groepje sleutelgatcichliden
een stuk of 3 exemplaren van de Anatome helena

Je zou ook nog kunnen kijken naar een leuke kleine oppervlaktevis.
 
Welke Corydoras heb je precies? Veel soorten worden beter niet op voltropische temperaturen gehouden (iets dat de kardinaaltetra's wel verlangen).

Sewellia's zijn hillstreamloaches met een hoge zuurstofbehoefte. Ze verlangen koel water en soortgenoten.
 
Dank voor je antwoord Rikkert.
Geef je daarmee aan dat er nu toch iets teveel vis in mijn bak zit?
 
Dank voor je antwoord Jones!

Het gaat om deze Corydoras.

Wat betreft de Sewellia hadden ze in de winkel juist aangegeven dat deze goed alleen kan (itt enkele andere algeneters). Zuurstof is denk ik geen probleem, maar 25 graden te warm?
Zou je aanraden er een paar bij te nemen, of juist terugbrengen naar de winkel?
 
Ook de Colisa chuna willen niet te warm 22 graden is meer dan zat. Tevens wensen ze veel drijfplanten.

Kardinaaltetra's zitten dan weer liever iets warmer dan 25 graden.
 
arko zei:
Dank voor je antwoord Jones!

Het gaat om deze Corydoras.

Wat betreft de Sewellia hadden ze in de winkel juist aangegeven dat deze goed alleen kan (itt enkele andere algeneters). Zuurstof is denk ik geen probleem, maar 25 graden te warm?
Zou je aanraden er een paar bij te nemen, of juist terugbrengen naar de winkel?

Heb je een hillstream bak dan?
Dit wordt daarmee bedoeld: https://www.youtube.com/watch?v=RGQ20dtpDVY

Vanaf 54 seconden zie je waarom Sewellia zo gebouwd zijn als ze zijn
 
arko zei:
Dank voor je antwoord Rikkert.
Geef je daarmee aan dat er nu toch iets teveel vis in mijn bak zit?

Naar mijn mening wel. Ook zal ik zoals anderen ook al zeiden goed kijken naar de temperatuureisen van de vissen.
 
Met Corydoras habrosus ervaren veel mensen problemen en ik denk dat dit twee oorzaken heeft: te warm gehouden en in een te kleine bak (ze worden niet groot, maar grotere bakken zijn beduidend stabieler dan bakjes onder 100l.). Ik houd ze op kamertemperatuur in een 160l. bak en heb, op twee uitvallers in het begin na, geen problemen gehad.

Als je de kardinaaltetra's wil houden zou ik voor een andere Corydorassoort gaan. Wat ook kan is de kardinalen vervangen door neon tetra's. Deze zijn misschien minder mooi, maar ze passen beter bij de eisen van je andere vissen.

De Sewellia zou ik inderdaad terugbrengen. Hun oorspronkelijke habitat wijkt zover af van gezelschapsbakken dat ik vind dat ze er niet in thuishoren. Het kan weleens langere tijd goed gaan, maar ideaal is anders voor deze visjes. Mocht je voor een bak op kamertemperatuur gaan dan kan je 'm houden en er nog een paar bijzetten. Met een binnenfiltertje kan je dan een stukje maken met veel stroming en stenen.
 
Goed dat ik dit topic heb gestart, maar wel balen dat dit niet wordt gemeld bij de aanschaf. De visjes toch bewust bij speciaalzaken gehaald en de samenstelling en temperatuur gemeld.

Die lagere temperatuur zal bij mij in de zomer lastig worden, kan hier binnen snel richting 28 graden gaan. Wellicht nog iets voor mij om rekening mee te houden?

@ Saskia: mooi filmpje, duidelijk!
 
Een tijdelijke opwarming mogen ze hebben (dat krijgen veel subtropische soorten in de zomer), maar de temperatuur mag niet jaarrond hoog zijn.

Ook in speciaalzaken is vaak niet veel kennis aanwezig en wordt de klant naar de mond gepraat om toch wat te verkopen. Daarom is het altijd verstandig om je goed in te lezen (niet alleen op vissendatabases, maar zoek ook info op over het klimaat in het land waar de vissoort voorkomt) en op het forum na te vragen of wat je gevonden hebt klopt. Seriously Fish is een hele betrouwbare database, maar neem de minimale bakmaten die daar staan niet te serieus, want die zijn vaak erg krapjes.

Je pakt het allemaal in ieder geval goed op en dat is ook weleens anders. :thumbs:

Er zijn trouwens heel veel (mooie!) subtropische vissoorten in de handel, dus het is het echt waard om je er eens in te verdiepen. Zo zijn veel Puntius-soorten subtropisch. Kijk eens naar bijv. Puntius conchonius. Kegelvlekbarbelen en kardinaaltetra's zijn schitterende vissen, maar een beetje standaard. Misschien ben je wel warm te krijgen voor subtropisch. ;)
 
Dank voor de tip, veel info op die site. Ik ga eerst maar eens verder lezen, alvorens verder te gaan.
 
lees ook eens mijn eerdere bericht. Wat er staat over de drijfplanten en chuna's is erg belangrijk voor deze soort.
 
Ja, ik had het gezien Botia, thanx!
Ik ben al aan het kijken op internet wat de mogelijkheden zijn. Ik wil namelijk niet dat er drijfplanten door de stroming continu van links naar rechts door de bak gaan.
 
De Colisa chuna wenst eigenlijk geen of zeer weinig stroming. Eigenlijk heb je een bestand wat qua eisen elkaar erg in de weg zit.

Drijfplanten vinden veel soorten sowieso fijn omdat ze dekking hebben. En dan kleuren ze beter.

Misschien kan je eens een foto van je bak plaatsen?
 
Ik zal vanmiddag een foto opzoeken, de kinderen willen nu naar de vrijmaakt.

Zou dit als alternatief kunnen dienen voor drijfplanten? Dan blijven ze een beetje op hun plek en ik vind het fraai ogen.
 
Bij mij wordt dat nooit mooi.. de bovenste bladeren zijn dan wel mooi, maar het onderste deel gaat verpieteren.
 
Loop je niet sowieso een beetje het risico dat planten onder drijfplanten verpieteren?
 
Hier een foto van de bak, de plantjes beginnen langzaam wat groter te worden, met name rechts achter wil ik het lekker vol laten groeien.

397275_0_82_aquarium_panorama.jpg
 
Drijfplanten houden licht tegen maar daar kun je, je beplanting op aanpassen.

Je hebt een hele lichte bodem wat ook flink het licht weerkaatst, en als vissen iets niet fijn vinden... Ze worden vaak schuwer en zijn vaak minder mooi op kleur.

Een goede drijfplant die je momenteel massaal in de tuincentra ziet voor decoratie doeleinden is de Salvinia natans deze doet het zeer goed in aquaria.

riZkSYROYtLE-dYqU44JrBHlGctb3Zv-.jpeg


anemone-clown_1324395850-racines-salvinia-natans-boraras-merah.jpg


Je bak oogt vrij plat er zit geen diepte in en het is niet echt "spannend". Daarom wat tips. Plant bv in een van de hoeken pal voor de voorruit Vallisneria (zorg dat de wortelkrans nog net boven de bodem uitsteekt). Dit geeft een zgn coulisse effect.

Een voorbeeld
2011-07-17_IMG_3792.JPG


Rechts enkele donkere kiezels voor de Cryptocoryne zal het grote lichte vlak breken.
 

Terug
Bovenaan