hoeveel uur per dag staat een verwarming buis gemiddeld aan?


RichardRio125

Active member
Lid geworden
24 december 2017
Berichten
25
Leeftijd
40
4 uur? Dit ivm het berekenen van het elektra verbruik.

Kamer gemiddeld 19 graden.

Temperatuur in bak 25 graden bij 125 liter
 
Lastig zeggen zo,sommige verlichting geeft ook best warmte af aan het water en is dus ook van invloed bv
 
als je het echt is "goed" wil uitrekenen moet je een paar keer per jaar een stroommeter ertussen hangen die het gemiddelde berekent.
anders is er weinig nuttigs over te zeggen gok ik zo.
 
Moeilijk zo te berekenen, TL geeft veel warmte af en Led een heel stuk minder en + kamer temperatuur en gewenste temperatuur in het aquarium.
Wat al gezegd wordt is een Wattage meter er tussen en deze een heel jaar met alle seizoenen meten, winter zal het wat meer zijn als de zomer wegen hogere woonkamer temperaturen.
 
Er zijn zoveel factoren die meespelen of de verwarming aanslaat of niet dat hier geen eenduidig antwoord op te geven is.
  • omgeving temperatuur;
  • plaatsing bak (zon inval, bij verwarming....);
  • afgifte warmte verlichting (LED, TL);
  • stroming in de bak;
  • isolatie bak (ik heb een van de bakken die op een koude plek staat geïsoleerd met tempex (bodem, achterkant en zijkanten);
  • ingestelde water temperatuur.
 
maar 4 uur per dag vol aan een redelijke schatting? dit ivm het stroomverbruik?
 
Als jij een 25 Watt verwarming in je bak gaat hangen zal deze de hele dag aanslaan. Een 100 Watt zal gaan schakelen. Een 300 Watt zal heel vaak gaan schakelen omdat deze in no time de temperatuur bereikt heeft. Dan heb ik het in dit voorbeeld alleen maar over het Wattage van de staafverwarming. Kom ik terug op mijn eerder antwoordt. Hier is geen eenduidig antwoordt op te geven. Op een winterdag kan dit wel 8 uur zijn, op een zomerdag helemaal niet.
 
Zou eerder op 6 rekenen
00DD2B96-5390-4080-836C-E742A26B924E.jpeg

Je ziet dat de mijne ongeveer 3x daags aan springt en iets van 2 uur per aan staat
 
Ik zou ook wel op 5 rekenen maar veel hangt af van de kamertemp en hoeveel warmte de verlichting geeft. Er zal best verschil zijn waar te nemen als het 20 graden is in je woonkamer of 23 graden.
 
Zonder wattage meter en meten over het gehele jaar weet je gewoon niks, in de winter zal hij vaker aanslaan en in de zomer amper of helemaal niet bij zomerdagen.
Als je echt alles 100% wilt weten wat iets verbruikt moet enkel de verwarming element aan de wattagemeter hangen voor een jaar en dan kan je pas zeggen wat die daad werkelijk heeft gebruikt over een jaar.
En hoe vaak hij aanslaat is relatief "duur van verwarmen" "wattage" "rendement" "grote van het aquarium" "omgeving temperatuur"

Zou niet weten hoe je dit moet gaan berekenen met zo veel variabelen in een jaar dan "meten is weten" dus in dit geval een wattagemeter er tussen en een geheel jaar meten.
 
Op een bak van 125 liter zal het verbruik denk ik erg meevallen hoor en dat zal je vast de kop niet kosten qua stroomverbruik;)k
 
Sinds ik mijn grote bak erbij heb staan is mijn stroomverbruik nauwelijks gestegen eigenlijk.
Heb hem nu een aantal maanden staan en verbruik ligt maar ietsje hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Dat is dus 2 filters erbij, een flinke bak LED verlichting en 150 watt verwarming (op een rio 240)
 

Terug
Bovenaan