Hoeveel sluierstaarten


J

Jellegs

Guest
Wij hebben nou een juwel vision 450 met 2 externe pompen en 4 sluierstaarten, de kleine is ong 5/6 cm en de grootste ong 10/12 cm. Nou hebben wij wat troubels met planten groei. De vissen laten ze wel genoeg met rust, daar ligt heg niet aan. Maar de voedingsstoffen zijn uit balans. Zo ook het nitriet, nou moet dat toegevoegd worden. Dit kan uit uit een fles maar ook door middel van de vissenpoep. Maar mijn vissen poepen nog niet genoeg om een goede nitraat te krijgen. Ze krijgen wel gewoon 3 keer per dag goed voer.

Nou is het idee om een extra vis te nemen om de nitraat pijl wat te verbeteren. Maar past dat goed in mijn aquarium. Raakt het aquarium niet uit balans als alle vissen uit gegroeid zijn? Zou een extra vis effect hebben op de groei van de andere vissen? Al mijn nitriet metingen zijn altijd 0 geweest. En wekelijks ververs ik ong 40%.

Ik hoor graag jullie mening.
 
Nitriet toevoegen? Ik neem aan dat je nitraat bedoel?

Sluiers en planten gaan gewoon niet samen. Tempratuur water, vele grote verversingen, vervuiling etc. Wil je niet ontmoedigen maar koop gewoon zo nu en dan weer een mooi pakket bij APO dit scheelt je een hoop frustratie en kosten van allerlei middeltjes.

Probeer de wat sterke planten, vallisnera gigantea, javavaren, soorten met wortelstokken. Die hoeven niet perse in de bodem. Eikenbladvaren groeit ook erg snel en weelderig ook zonder in de bodem te moeten.

450 liter kun je met gemak nog enkele sluiers indoen. 50 liter per sluier. Hangt beetje af van het soort, zou zelf voor een oranda wat meer liters reserveren want dit kunnen aardige formaatjes kunnen worden.

Zou geen extra sluier erbij kopen om nitraat te laten oplopen om planten te voeden. Flesje profito en zo nu en dan en je schikken in het feit dat je geregeld nieuwe kan kopen.
 
Mijn vissen laten gelukkig de planten goed staan! Ik heb cryptocorines, javaren en anubias en waterpest. Daarvan wordt alleen heel sporadisch aan oude stukken waterpest geknabbelt. Verder doen de vissen de planten niks kwaad. Vervuiling heb ik echt niet, misschien dus wel echt te weinig. Daarom ga ik nou ook minder verversen. Op zich is het natuurlijk niet zon ramp af en toe een bosje waterpest te moeten kopen, dat heb ik pas ook gedaan. Maar die groeit geen MM! Helemaal niks. Daarom wil ik er wel iets aan doen en ben ik met een ander topic hier op het forum alles goed aan het uitpluizen.

Maar een extra vis kan dus wel :) is stiekem natuurlijk ook gewoon leuk! :)
 
Bij jonge sluiers moet je veel grote verversingen doen. Geven groeihormonen af! Vind 40 % p.w. al erg krap hoewel je er maar 4 heb dus zal niet meteen erg uit de hand lopen.

Altijd leuk om visjes uit te zoeken. weet niet waar je woon maar google eens op fancy fish store. Dino heeft hele mooie aparte sluiers. Importeerd hij zelf. Zijn wel andere prijsklasse dan LFS.
 

Terug
Bovenaan