hoeveel slakken in mijn bak?


V

vriend van de cory

Guest
Hey iedereen,
Ik zou graag een paar slakjes in mijn 60L inzetten tegen de algen en ook omdat het wel een leuke toevoeging is aan mijn bak.
Welke slakken neem ik het beste en hoeveel?
 
Slakken eten misschien wat algen maar niet zoveel dat ze je er vanaf gaan helpen. Als je algen hebt dan kun je beter de oorzaak bestrijden denk ik. Zelf heb ik puntslakjes in de 60cm en die houden de bodem lekker luchtig. Ook een Appelslak zou prima kunnen en die zie je wat meer en beter.
 
z7KXOD_JljeitSnpmrKmNUU93wFTzsaf.jpeg
voor de moment heb ik zo 2slakken zitten .

En de oorzaak is redelijk duidelijk , teveel licht..
Maar het is zonlicht dus daar kan ik niet veel aan doen :( .
Ik wil mijn ramen niet 24/7 sluiten.
 
Ik denk datals zonlicht de oorzaak is je toch moet nadenken over iets om dit te voorkomen. Kun je de bak niet verplaatsen?
 
Ik kan me niet echt een betere plaats voor de bak bedenken :/
Maar verder kan het toch geen kwaad om een paar leuke slakjes in mijn bak te doen?
 
Nee zeker niet hoor. Appelslakken zijn ook mooi om te zien en puntslakken vaak erg nuttig net als poel en posthoornslakken.
 
Puntslakke zitten echt met 100 in mijn bak, niet overdreven.
Hoeveel van de slakjes van bovenstaande foto mogen er dan in ?
 
Ik heb in de 60cm ook al wel 5 Appels gehad dus dat kan wel denk ik. Die puntslakjes zitten merendeels in de bodem overdag. Je zou anders een voertablet erin kunnen gooien als je die wil uitvangen (deels). Ik heb er ook weleens tegen de 100 in gehad maar heb dan de meeste uitgevangen.
 
ik ga ze eens uitvangen met een stukje komkommer.
 
Van de neritina's die je hebt mogen zolang er genoeg alg is zeker 5 in. Qua ruimte mogen er zelfs 10 in maar dan is er een risico op voedseltekort.
 
Komkommer in een potje en de andere dag potje omhoog halen, zo aan de komkommer bij omhoog halen glijden ze er af.
 
Van de neritina's die je hebt mogen zolang er genoeg alg is zeker 5 in. Qua ruimte mogen er zelfs 10 in maar dan is er een risico op voedseltekort.

mijn bak is een algenramp ;) voedsel zullen ze zeker nog hebben . Maar ik ga er dus een paar gaan bijhalen!

Komkommer in een potje en de andere dag potje omhoog halen, zo aan de komkommer bij omhoog halen glijden ze er af.
Oke bedankt voor de tip :) morgen ga ik het testen .
 
mijn bak is een algenramp ;) voedsel zullen ze zeker nog hebben . Maar ik ga er dus een paar gaan bijhalen!

Enkele extra is zoals ik al zei geen probleem. Maar je moet er gewoon mee rekening houden dat de hoeveelheid alg door wisselende waterwaardes en hongerige slakken flink kan afnemen.

Zelf heb ik trouwens 3 zebra-neritina's in een 60 cm, deze zijn wel een dubbel zo groot als de jouwe.
 
Is dat net zoiets als de appelslak?
 
Niet helemaal, appelslakken eten minder alg en afhankelijk van de soort planten. Bovendien kunnen appelslakken zich (enkel) op een primitieve manier voortplanten in zoetwater terwijl neritina's een larvaal stadium hebben waarin ze brakwater nodig hebben. Voordeel ervan is dus dat ze geen jongen krijgen, veel alg eten en van je planten afblijven. Enige nadeel is wel dat neritina's bijna altijd wildvang zijn daar kweek niet commercieel interessant is.
 
Dan neem ik er gewoon nog een 4tal bij .

6 slakken is genoeg en dan zie ik ze af en toe!

Was al aan het denken aan nakomelingen maar daar hoef ik met dus geen zorgen over te maken :p .
 
6 slakken is een goed aantal, ze planten dan wel niet voort maar daar staat wel tegen dat ze meer dan 10 jaar oud kunnen worden.
 
Ze worden ook wel turboslakken genoemd dacht ik.
 
Zijn dat niet die slakken voor zeeaquaria? Die turboslakken die jij hebt zijn alleszins niet van de geslachten neritina of clithon maar van het geslacht turbo.
 


Hier wordt de Tylo weer de gele turbo genoemd:
 
Die Nederlandse naam kan inderdaad worden gebruikt omdat zij uitzonderlijk snel zijn, voor de tylo weet ik echter niet hoe ze aan die naam komen. Maar qua wetenschappelijke namen is er gelukkig geen verwarring mogelijk.
 
Nee want de Tylo is bepaald niet zo snel hier in de bak:D:D
 
Hier meestal ook niet, hoewel ze op soms wel een vaart erachter zetten. In vergelijking met mijn neritina's staan ze echter precies stil.
 

Terug
Bovenaan