Hoeveel lumen


Flighty

Well-known member
Lid geworden
31 oktober 2018
Berichten
296
Leeftijd
37
Goedemorgen
Ik wil van het weekend kijken voor nieuwe t8 lampen(2 stuks 60 cm) maar hoeveel lumen in totaal zou ik moeten gebruiken voor een niet gestuurd co2 aquarium bruto 190 liter
 
Laatst bewerkt:
Weinig keuze qua output met t8 verlichting dacht ik
Je bent gebonden aan de lengte van je buis en het daarbij horende vermogen
 
Ja dat begrijp ik maar je kan wel kiezen 2 x 2700 of 2700 met 1 van 4300 en dit zijn de twee minste bij de Hornbach vandaar dat ik eventjes wil navragen over hoeveel ik max kan gebruiken zonder co2 toedienen
 
Als je rond de 4500 K gat uitkomen heb je een goede kleur voor de planten. Ik gebruik hier de 840 in mn bakken.
 
De aqua glow heeft 18000K en dat vind ik wel erg hoog voor een beplant aquarium. De sun glow zit rond de 4100K en is dus al iets beter. De aqua glow is heel erg wit, de sun glow heel geel dus het is ook wat je fijn vindt kijken. De hoeveelheid licht zal niet veel uitmaken tussen de balken.

Ik weet niet precies wat voor bak je hebt, maar let op dat als je een juwel bak hebt daar niet zomaar alle tl balken van andere merken in passen.
 
Sun glow is inderdaad 4100k
Aqau glow is 2700k
Maar hoeveel k kan ik toevoegen zonder co2 te gebruiken
 
De lichtkleur (K) zegt niets over de lichtsterkte.

K = Kelvin dat is de kleur die de lamp uitstraalt, als je dat boven de 4000 houd heb je nog redelijk wit licht, ga je naar de 3000K dan is het behoorlijk geel.
Met 2 lampen zou je voor een 3000K en een 6000K kunnen gaan, dat ziet er mooi uit en je plantjes hebben het juiste licht om goed te kunnen groeien.

Hoeveel liter is de bak?
 
Laatst bewerkt:
Ja oké welke kan ik dan gebruiken zonder dat ik alg krijg ik zou jullie advies en misschien een link te gemoed zien
 
Oke duidelijk maar welke bevelen jullie aan
 
Ik zou zelf ook 2x de 840 nemen want de 830 is nog geliger. Maar dat hangt ook van je smaak af. 865 met een 830 kan ook maar heeft niet mijn voorkeur.
Zoals Wouter al zegt deze gewoon bij de bouwmarkt kopen voor een paar euro.
 
Die heeft meer witachtig licht maar een oud lid hier gebruikte alleen de 865 boven de bakken dat was een echte mooi showbak die vaak in de prijzen viel dus op zich kan het best.
 
Haha, ja dit kwam ik ooit een keer tegen in mijn zoektocht naar TL buisjes.
 
Goedemorgen
Ik wil van het weekend kijken voor nieuwe t8 lampen(2 stuks 60 cm) maar hoeveel lumen in totaal zou ik moeten gebruiken voor een niet gestuurd co2 aquarium bruto 190 liter
Ja dat begrijp ik maar je kan wel kiezen 2 x 2700 of 2700 met 1 van 4300 en dit zijn de twee minste bij de Hornbach vandaar dat ik eventjes wil navragen over hoeveel ik max kan gebruiken zonder co2 toedienen
Intussen, door bovengaande antwoorden, zal je begrepen hebben dat je vragen niet gaat over lumen maar over de lichtkleur ofwel Kelvin waarde?
 
TS dacht idd dat de Kelvin waarde de lichtsterkte van de lamp aangaf.
 
Ik ben niet heel goed op de hoogte ,kleur is bepaald word 840 als ik deze laat branden van 11:30 Tot 15:30 en dan 2 uur uit start weer om 17:30 Tot 22:30 zonder co2 gestuurd aquarium krijg ik dan last van een co2 tekort?
 
Ik ben niet heel goed op de hoogte ,kleur is bepaald word 840 als ik deze laat branden van 11:30 Tot 15:30 en dan 2 uur uit start weer om 17:30 Tot 22:30 zonder co2 gestuurd aquarium krijg ik dan last van een co2 tekort?
Dat hangt helemaal van je plantenbestand af. Een plant heeft een bepaalde lichthoeveelheid/intensiteit nodig om te kunnen groeien. Maar een plant kan niet groeien met alleen licht. Hij vraagt ook om CO2, water en een geschikte temperatuur. Die laatste twee zaken zijn in een tropisch zoetwater aquarium geen probleem, natuurlijk. Je kan een aquarium houden zonder extra CO2 toevoegingen. Het zal je wel beperken in je plantenkeuze want je moet dan gaan werken met weinig licht en weinig waterverversingen. Over het algemeen zal je dus wel CO2 moeten toevoegen. Hoeveel hangt dus, als gezegd, van je plantenkeuze af.

https://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2
 
Deze link heb ik meerdere keren gelezen daarom wil ik ook nu weten als ik deze lampen koop niet de licht intensiteit veel te hoog leg waardoor de co2 gehalte ook hoger moet leggen makkelijk plant voor geen co2 bemesting denk aan moerasplanten die voorzien zijn met klei bolletje en javavaren en ik ben een paar dagen geleden begonnen met aio 1ml per dag dit is een dosering van 1 /3 van het aanbevolen hoeveelheid ik wil 1 keer in de 2 weken zo een 30/36 liter vervangen
 
Deze link heb ik meerdere keren gelezen daarom wil ik ook nu weten als ik deze lampen koop niet de licht intensiteit veel te hoog leg waardoor de co2 gehalte ook hoger moet leggen makkelijk plant voor geen co2 bemesting denk aan moerasplanten die voorzien zijn met klei bolletje en javavaren en ik ben een paar dagen geleden begonnen met aio 1ml per dag dit is een dosering van 1 /3 van het aanbevolen hoeveelheid ik wil 1 keer in de 2 weken zo een 30/36 liter vervangen
Denk dat je pas zorgen hoeft te maken over de intensiteit als je reflectoren gebruikt
 
Dat is nog wel aardig wat, dan zijn die 2 x 18 watt buisjes niet voldoende vrees ik, die zijn samen maar 2700 lumen
 
2x 18wat 2700lumen op 190liter met T8 ? ja dat gaat maar enkel als je anubis en javaren crypto's en Enichdorus (zwaardplanten) planten erin hebt staan, plaats je snel groeiers dan kom je echt veel te kort en zou je ongeveer op 3600 a 4000lumen moeten zitten. met 3 of 4 T8 buizen van 18watt.
Mooiste combinatie is 3.000k achterin en 6.000k in het midden 4.500k voorin zo heb je veel rood groen geel en blauw voor handen voor de planten en het toont niet gelig maar wel een hoge PAR voor groei, tenzij je wel voldoende Co2 en voeding kan geven aan de planten anders zou ik het op 2 T8 buizen houden 3.000k en 6.000k
 
2x 18wat 2700lumen op 190liter met T8 ? ja dat gaat maar enkel als je anubis en javaren crypto's en Enichdorus (zwaardplanten) planten erin hebt staan, plaats je snel groeiers dan kom je echt veel te kort en zou je ongeveer op 3600 a 4000lumen moeten zitten. met 3 of 4 T8 buizen van 18watt.
Mooiste combinatie is 3.000k achterin en 6.000k in het midden 4.500k voorin zo heb je veel rood groen geel en blauw voor handen voor de planten en het toont niet gelig maar wel een hoge PAR voor groei, tenzij je wel voldoende Co2 en voeding kan geven aan de planten anders zou ik het op 2 T8 buizen houden 3.000k en 6.000k


Ik geef geen extra co2 hou het dus bij deze twee t8 verlichting en volgens mij heb ik alleen die planten die jij net omschreef in het begin had ik plantjes gekocht die er nu nog steeds staan maar weer niet welke dat meer zijn
 
Ik geef geen extra co2 hou het dus bij deze twee t8 verlichting en volgens mij heb ik alleen die planten die jij net omschreef in het begin had ik plantjes gekocht die er nu nog steeds staan maar weer niet welke dat meer zijn
Denk er dan ook aan dat waterververs frequenties aangepast moeten worden.
 
Wat is jouw suggestie?
Wanneer je helemaal zonder CO2 zou willen werken, dus ook zonder Carbo, zou ik beginnen met zo één keer per maand water verversen. Je moet CO2 wisselingen nl. vermijden. Met elke verversing geef je ook weer een stoot CO2, in ieder geval afwijkend met de hoeveelheid in je bak. Zekerheid daarover heb je niet. Je moet dus veel uitproberen! Zonder CO2 werken, in het verleden heb ik het gedaan, vergt heel veel geduld. Alles verloopt veel langzamer. Let op: dit is echt niet eenvoudig of eenvoudiger dan werken met CO2.
 

Terug
Bovenaan