Hoeveel liter heeft een betta nodig?


M

marline

Guest
Hallo, ik ben alweer een tijd niet op het forum geweest, maar heb nu toch een vraagje, hoeveel liter heeft 1 betta nodig in een aquarium etc. Ik heb de zoekmachine op het forum gebruikt, maar kreeg van alles en nog wat waar ik niet om zocht, ik snap er geen jota van.

Het is niet zo dat ik nu direct een betta ga aanschaffen, maar misschien in de toekomst wel.
En de 1 zegt 20 liter is genoeg en de andere zegt 60 liter minimaal... Maar wat is nu eigenlijk het beste? En qua bak maat, is in de hoogte beter of juist meer lengte beter voor een Betta.

Groetjes.
 
Niet lullig bedoeld maar denk je dat je nu allemaal hetzelfde antwoord gaat krijgen? ;)
 
@Seabait

Vast niet, maar het kan hem misschien wel een beter inzicht geven.
Jouw antwoord zal hem in ieder geval niet verder helpen.
 
JWK zei:
Jouw antwoord zal hem in ieder geval niet verder helpen.
Waarom niet? Tot het besef komen dat het niet zwart-wit is, is ook een stapje verder.
En laat dat nu precies zijn wat uit het bericht van Seabait kan worden gehaald...
 
Zwart wit is het natuurlijk nooit. Dat is bij geen enkele vis zo ben ik bang. Zelf heb ik 1 Betta man in een aqua 40 en dat is ongeveer 25 liter. Kleiner als dat zou ik ze persoonlijk niet houden.
 
Zelf heb ik ze ook in minimaal een nano van 30 liter. Ze kunnen in een kleinere bak en ik ken mensen die ze al houden in 10 liter. Maar of je dat zou moeten willen is de vraag en daar denken de mensen nogal verschillend over.
Het is ook mede afhankelijk van wat jij vindt dat verantwoord is. Ik vind 10 liter gewoonweg te weinig, maar iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben. Dus mijn antwoord is rond de 25 liter ;).
 
Ze worden hierheen vervoerd per vliegtuig in minieme zakjes met daarin drie eetlepels water en wat lucht. Je houdt het niet voor mogelijk.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Gaan we er even van uit dat je B.Splendens bedoeld. Er zijn immers nog een heel pak meer leden van de Betta club

Meer water is beter stabiel te houden minder water is frequenter verversen. Het KAN wel in minder Liters maar je zal wat vaker met water slepen.

Voor het gemiddelde huis tuin en keuken aquarium zou ik zeggen vanaf een Ltr of 20 (voor een vrijgezel). Meer mag natuurlijk altijd.

Hoogte is niet zo interresant. In de grote boze buiten wereld worden ze aangetroffen in watertjes soms maar enkeldiep. Als je het voor het kiezen heb zou ik dan gaan voor minder diepte en meer oppervlakte. Maar met een single voeldoen de standaard �nano� bakjes prima.
 
Ok� dank jullie wel voor jullie reacties.

Ik had niet gedacht inderdaad dat iedereen het zelfde zou zeggen qua liters maar was meer ook als een soort richtlijn bedoeld. En op een forum zitten meer mensen met verstand van bepaalde dieren dan sommige internet sites beweren te hebben.

Maar bedankt hoor voor jullie snelle reacties. Ik bedoel inderdaad een betta splendens :)
 
jessicapilon zei:
Zelf heb ik ze ook in minimaal een nano van 30 liter. Ze kunnen in een kleinere bak en ik ken mensen die ze al houden in 10 liter. Maar of je dat zou moeten willen is de vraag en daar denken de mensen nogal verschillend over.
Het is ook mede afhankelijk van wat jij vindt dat verantwoord is. Ik vind 10 liter gewoonweg te weinig, maar iedereen mag daar zijn eigen mening over hebben. Dus mijn antwoord is rond de 25 liter ;).

ik ben er dus een die ze in 10 ltr heeft zitten want om nu 16 mannen allemaal 25 ltr te geven kom ik ruimte tekort
wel doe ik 2x per week verversen alles draait op luchtfilters de dames genieten hier 60 ltr met hun 6
dus ja idd meningen zijn verdeelt 10 ltr is in mijn ogen goed te doen mits je regelmatig ververst de meeste kwekers hebben hun vissen in 2 ltr zitten en verversen deze dagelijks
 
Ik heb mijn Betta op het vivarium gekocht. Daar dus ook bij bettas4all nagevraagd wat het minimum aantal liters was voor 1 betta man. En daar raadden ze inderdaad ook 10 liter aan en ga er toch wel vanuit dat zij er verstand van hebben.
Zelf heb ik hem dus in 25 liter, maar snap dat dat lastig te bieden is als je veel mannen hebt. Maar ik denk dat de ts van plan is om maar 1 Betta te houden en als je dan een 25 liter kwijt kunt, lijkt me dat een goede keus.
 
Hallo ik was inderdaad van plan om 1 betta man te nemen stel het zou er ooit van komen, dan zat ik aan 25/30 liter te denken, maar om de verschillende informatie op internet dacht ik maar even navragen wat de mensen hier vinden hihi
 
Ik heb mijn betta's in 2 liter zitten en ben nu aan het kijken of mijn halfmoons groter kunnen, ik heb gemiddeld 20 nesten in het jaar en soms meer. Ik ben dus een hobby/showkweker net als Patty, ik ververs dus dagelijks. Ik merk dat het opgroeien voor de mannen lukt in 2 liter maar het ideale zou zijn voor mij in 10 liter, dan groeien de mannen nog beter uit. Voor de nieuwe eigenaar raad ik meestal een Nano aan omdat deze best mooi Is en je er ook evt nog andere bewoners bij zou kunnen houden, mits het bij elkaar past. Ik kweek halfmoons en deze komen mooi uit in een Nano30/40 of een 60cm bak. Deze hebben ook minder stroming nodig, dus raad dan ook aan een regelbare pomp te nemen die je in sterkte van uitstroom kan regelen ;)
 
Mijn betta had ik in een aqua 40. Nu zit hij met 2 dames in mijn 1meter20 bak. Gaat perfect ze hebben de ruimte.
 
Heb mijn betta in een aqua 40 en doet het perfect. Had mijn betta man met een vrouw samen in een 60cm dat werkte echt totaal niet. Overigens ook niet teveel stroming in je bak daar houden ze niet van :)
 
Heb er 1 zitten op 1500 liter. Eerste bewoner van de vijver. Kijkt z'n ogen uit
 
Zit die nu in een vijver buiten?? Is dat niet te koud tijdens de nacht??

Oeps, je woont niet in ons kikkerlandje zie ik al ;).
Dan heeft die momenteel wel de ruimte in elk geval.
 
bergje zei:
Water is 28 graden ;)

Ja dat hebben we hier op het moment nog niet buiten. Hier bedenk je je nog wel een keer voordat je het water ingaat :D
Maar goed, de zomer staat bijna voor de deur.
 
Onze kasper zit in een 25l bak, 42cm breed. Met aftrek van bodem, planten en filter schiet daar nog ongeveer de helft van over.
Ik ververs wekelijks 4 liter, bettas ziljn geen grote vervuilers.
 
Jootje67 zei:
Ik heb mijn betta's in 2 liter zitten en ben nu aan het kijken of mijn halfmoons groter kunnen, ik heb gemiddeld 20 nesten in het jaar en soms meer. Ik ben dus een hobby/showkweker net als Patty, ik ververs dus dagelijks. Ik merk dat het opgroeien voor de mannen lukt in 2 liter maar het ideale zou zijn voor mij in 10 liter, dan groeien de mannen nog beter uit. Voor de nieuwe eigenaar raad ik meestal een Nano aan omdat deze best mooi Is en je er ook evt nog andere bewoners bij zou kunnen houden, mits het bij elkaar past. Ik kweek halfmoons en deze komen mooi uit in een Nano30/40 of een 60cm bak. Deze hebben ook minder stroming nodig, dus raad dan ook aan een regelbare pomp te nemen die je in sterkte van uitstroom kan regelen ;)

informeer eens bij pierre jootje die heeft leuke bakjes hoor voor redelijke prijzen
 
kan ik in een 25L met een mannetje, kleine garnaaltjes er bij? want had wel gelezen dat die er bij kunnen maar ik weet niet of dat bij een 25L kan :)
 
Heel erg afhankelijk van het karakter van je betta. Grote kans dat een betta met garnalen gaat eindigen in duur voer voor je betta, het beste heb je een enkele betta in de bak of de garnalen, zou zelf de combi niet doen
 
Zoals Mike al aangeeft is het met garnalen een risico alhoewel het ook vaak wel goedgaat. Ik zou het dan ook zeker niet doen.
 

Terug
Bovenaan