Hoeveel liter grind nodig voor 60x30 bak


L

LeonaH

Guest
Hoeveel liter grind moet ik kopen voor mijn 60x30 bak?
 
hoe dik wil je de bodem

dan is het simpel uit te rekenen

de lengte maal de breedte maal de hoogte ( in decimeter )
en je komt rechtstreeks liters uit

bv

6 maal 3 maal 1 (voor 10 cm grind ) = 18 liter
 
danku zeer, ik ben echt geen ster in wiskunde..
 
Zit een verschil in liter en kg trouwens hoor.
Met die lichte korrels van bv ph verlagende bodems rekenen ze in liters en met grind in kg's.
Hoe dan ook in beide gevallen is 18 veel te veel voor een 16 cm bakje.

60x30 bak is ongeveer 54 liter inhoud dus vul je die met 18 liter wat een derde van de inhoud is dan zal er een laag van rond de 10cm over heel de bodem liggen.

Denk dat een kg of 6 meer dan genoeg zal zijn.
 
Ik heb zelf net zwart grind gekocht waarop staat 'ziekte kiemen en algen krijgen door speciale zuivering weinig kans', betekent dit nog iets? zoals dat het grind ph verlagend werkt ofzo? en daarnaast, kan ik het grind na het schoongemaakt te hebben er zo in doen of moet er nog iets onder tegen krassen?

oh en als ik een hoek wil ophogen, moet ik dat met grind doen of kan ik beter daar iets anders voor gebruiken?

volgens mij kan ik beter een ander topic aan maken :p

maar wel handig om te weten hoeveel liter je moet kopen voor een 60*30 aquarium, dat heb ik namelijk ook.
 
ja dat zou ik doen faye want dat is een heel ander onderwerp.
@seabait; dankjewel voor de goede raad. wat bedoel je met de 18 liter en de 6 kg, dat is toch raar.
want een liter=1 kg.
ik denk dat de berekening van roosen klopt.
 
Ik zie nu pas dat Roosen het ook over 10 cm heeft,is natuurlijk ieder z'n eigen keus maar door zo'n dikke laag gaan er heel wat liters water verloren en is ook mooier om wat diepte te krijgen door de bodem van voor naar achter wat op te laten lopen.

De tekst op die je noemt op de verpakking Faye betekend niets meer dan een mooi verkooppraatje.
Er hoeft niks onder het grind gewoon voorzichtig ermee omgaan is genoeg,dus bv niet van een meter hoogte in je bakje laten kieperen of daarna heel druk door het grind gaan woelen.
Een verhoging kan je gewoon van het grind maken.
 
Volgens mij heeft Roosen alleen een rekenvoorbeeldje willen geven.

Zo niet: 10 centimeter bodem, overtuig mij er maar van dat dat verstandig is! ;)
 
LeonaH zei:
ja dat zou ik doen faye want dat is een heel ander onderwerp.
@seabait; dankjewel voor de goede raad. wat bedoel je met de 18 liter en de 6 kg, dat is toch raar.
want een liter=1 kg.
ik denk dat de berekening van roosen klopt.

De berekening van Roosen klopt zeker alleen bedoelde ik dat er een verschil zit in liters en kilo's in het bodembedekking verhaal.

Een liter water is inderdaad 1 kg aan gewicht maar een liter grind weegt veel meer.
 
Kan misschien iemand voor me uitrekenen hoeveel kg ik nodig heb voor3 cm voedingsbodem
Enn voor daar bovenop 4? Met rekenen reking houden met dat het van hoog naar laag gaat worden geplaatst
Voor de rest, zijn deze cm een beetje ggoed?
of een andere verhouding?
 
@seabait,wat zijn dan ongeveer de verhoudingen: 1 litee is hoeveel kg?
 
Wat ik gaf was een rekenvoorbeeld inderdaad

Vul je gewenste dikte in in mijn formule in decimeter
En je hebt de oplossing

Verder schat je in de winkel hoeveel liter er in een zak zit en je weet hoeveel zakken je nodig hebt

En steen is zwaarder dan water want het zinkt
Dus die 1 liter voor 1kg gaat niet op

Zo weegt goud bv een 19 kg per liter kubusje van 10 cm
 
LeonaH zei:
@seabait,wat zijn dan ongeveer de verhoudingen: 1 litee is hoeveel kg?

Om het simpel te houden kan je beter in kilo's praten als het over grind of zand gaat voor de bodembedekking.
Met je 60cm zal je rond de 6 kg grind nodig hebben.
 
Om het allersimpelst te houden

Pak een 1,5 liter fles en kijk hoeveel je daarvan erin moet gieten tot je een laag water krijgt van de dikte die je wil (van grind)

Zoveel flessen x 1,5 en je weet de liters
 
Mijn bak is 130 x 50 x 60. Is 10 cm hoogte dan ook te veel? Wil het voor iets lager en achter wat hoger.

Heb uitgerekend dat ik dan 65 liter grind nodig zou hebben.
 
Haal gewooneen zak van .... 20 kg ? Kun je altijd nog bij halen.
 
Ik ben zelf niet zo van die theoretische berekeningen om eerlijk te bekennen maar klinkt veel te veel Deesjuh,zou 10 keer zoveel zijn als voor een 60cm bak.

10 cm hoogte over heel de bodem is overbodig dik maar is ieder z'n eigen keus natuurlijk.
Een laag van 5 a 6cm aan de achterkant en dan aflopend naar een stuk of 3cm aan de voorkant is voldoende.
 
Ik heb 3 wkn geleden een Juwel 60 liter bak opgestart en had 8 kilo grind nodig.Uitgerekend door een vertrouwde aquariumwinkel. Aan de voorkant mooi gelijk laten lopen met het raam en naar achter toe wat hoger, bleven m'n planten ook veel beter staan. Je moet gewoon even kijken wat je mooi vind, ik zie ook veel "golvende" bodems hier. Ook mooi.
 
Zwart grind heb ik gekocht. Uhhh welk merk....ga ik morgen voor je kijken oke. Heb nog een klein beetje in de schuur...issuhh beetje donker nu.Ikke niks zien daar.hihi.
 
1-3mm. hs nature gravel.edelspilt zwart.
 

Terug
Bovenaan