Hoeveel kg zand voor een Juwel Rio 180.


A

Altispinosa

Guest
Hallo,

Langzaam maar zeker ben ik bezig met een Juwel Rio 180 en nu vroeg ik mij af hoeveel kg zand ik nodig heb in deze bak.
De standaard maat is wel bekend bij deze 100 x 40 cm.

Volgens dit oude topic moet ik 37,5kg zand hebben.

https://www.aquaforum.nl/threads/hoeveel-kg-zand-voor-welke-maat-bak.40667/

Ik ga het welbekende filterzand van Wildkamp nemen met een korrelgrootte van 04 - 08 mm.
 
25 kilo moet voldoende zijn.
 
Ik denk ook dat je met 20 kilo een eind komt.
 
Ik vond 37,5 kg in een bak van 120 teveel. Denk dat er nu 25 kg in ligt en heb voldoende diepte om planten vast te zetten. Ik denk ook dat je met 20 kg uit komt, 25 kg, dus 1 zak lijkt me echt voldoende.
 
Dan zou ik nog een paar kg over hebben om in mijn klein Superfish bakje te doen en wie weet wat ik daar dan in ga huisvesten.
Misschien garnalen of een betta of misschien wel een aquascaping doen.
 
Dan zou ik nog een paar kg over hebben om in mijn klein Superfish bakje te doen en wie weet wat ik daar dan in ga huisvesten.
Misschien garnalen of een betta of misschien wel een aquascaping doen.
In de Home (60x30) had ik 8 kg van het Hornbach-zand, zelfde korrelgrootte. Ook daar heb ik uiteindelijk wat uit gehaald, denk dat er effectief 7 kg in zaten. Dus als je 5 kg over kunt houden heb je waarschijnlijk genoeg voor de aqua 40.
 
In de Home (60x30) had ik 8 kg van het Hornbach-zand, zelfde korrelgrootte. Ook daar heb ik uiteindelijk wat uit gehaald, denk dat er effectief 7 kg in zaten. Dus als je 5 kg over kunt houden heb je waarschijnlijk genoeg voor de aqua 40.
De afmetingen van mijn Superfish met ledverlichting is 40cm x 28cm x 35cm.
 
100x40x5=20 liter, dus zo'n 25-30kg zand voor een laag van 5 cm. Gezien je voorin iets minder zand wilt, is 25kg meer dan zat.
 
100x40x5=20 liter, dus zo'n 25-30kg zand voor een laag van 5 cm. Gezien je voorin iets minder zand wilt, is 25kg meer dan zat.
Dan ga ik geen 5kg over hebben zoals nicole aangaf.voor mijn klein bakje.
Maar als ik een aquascape zou doen in dat kleine bakje dan is dit filterzand niet nodig he Christian maar dan is er ander zand en voedingsbodem nodig.
 
Je hebt natuurlijk ook hardscape wat een gedeelte van het zand inneemt, 1 zak moet echt voldoende zijn.
 
Je kan altijd een zak extra bestellen en wat over is doe je in een zandbak en dan kun je je met dit weer ook prima nog vermaken:D;)
 
Bij het vervangen van Manodo door aquariumzand van Horbach 2 zakken van 25 kg gekocht voor de RIO 180. Uiteindelijk ca 30kg gebruikt.
 
De ene zegt dat ik met 20kg genoeg heb,de ander zegt 25kg en nu lees ik 30kg.
 

Terug
Bovenaan