Hoeveel honinggoerami's in 120 liter


G

Guppie82

Guest
Ik wil in mijn 120 liter bak graag honinggoerami's. Ik heb een schooltje vuurzalmpjes, wat garnalen en wil er nog een schooltje corydoras pygmeaus bij nemen. (En er zitten 4 grotere corys in)

Hoeveel honinggoerami's kunnen daarbij? Kun je 1 man met bijv. 3 vrouwen houden? Of gaat het alleen in koppeltjes?
 
De een zegt dat het koppelvissen zijn, de ander zegt harem vissen. Ik zelf heb 1 man en 2 vrouwen.
Mijn ervaring is dat de man graag achter de vrouwen aan gaat. Wat dan prettig is om meerdere vrouwen te hebben, om de druk te verdelen. Maar ik merk dat mijn vrouwen onderling ook regelmatig ruzie hebben.
 
dschaap zei:
Het beste is in koppeltjes. Ik denk dat je moet denken aan 4-8 visjes totaal, maar dat zal iemand andees moeten bevestigen.
Het gaat om een 120 liter bak, ik vermoed een 80cm, waarvoor dus normaliter een koppel of een harem wordt aangeraden en niet de aantallen waar jij mee aan komt. Vertel eens waarom jij denkt aan 4-8 stuks?

~ Ivo
 
Op Seriously Fish wordt ook gesproken over het houden van Trichogaster chuna in groepen.
 
Dat zij ik al, ik weet het niet en had ergens gelezen dat ze door grootte met best veel bij elkaar mogen. voor een 2 meter bak wel 12 koppels. waar weet ik nniet meer.
 
Er zijn inderdaad veel soorten die vaak worden aangeraden als koppel of harem die goed in groepen kunnen worden gehouden. Wat me in eerste instantie vooral verbaasde is dat meestal een koppel of harem worden aangeraden voor 80cm en dat zou ineens een groep kunnen zijn, dat blijft best een flinke stap.

Nu ben ik eens even verder gaan zoeken en kwam ik het volgende tegen op een - mijns inziens - erg betreouwbare site over labyrinthen:
Die Unterbringung kann in gro�en Gesellschaftsaquarien erfolgen, wenn der �brige Fischbesatz nicht zu ruppig ist. Besser sind die Tiere aber nat�rlich in Artbecken aufgehoben. 3 Paare eignen sich gut f�r ein �ppig eingerichtetes 80er Aquarium. Schwimmpflanzen sollten auf keinen Fall fehlen. Gut eignet sich schwimmender Sumatrafarn.
http://www.igl-home.de/index.php/anabantoidei/trichogaster/256-t-chuna#Haltungsbedingungen.2C_Anspr.C3.BCche_und_Ern.C3.A4hrung

Met andere woorden: ik zou zeer benieuwd zijn naar de ervaringen hiermee :)

~ Ivo
 
Er wordt in die link van Ivo wel benadrukt dat de kans groter is dat het met wildvangparen lukt. Het karakter van de kweekvormen is blijkbaar minder tolerant. Ben ook wel benieuwd of er mensen zijn met ervaring op dit gebied.
 
Dat interpreteer ik zelf anders.

De opmerking over 3 koppels op 80cm staat in de alinea "Haltungsbedingungen, Anspr�che und Ern�hrung", met andere woorden de huisvesting en verzorging. De opmering over de wildvangexemplaren staat in de alinea "Vermehrung", oftewel vermenigvuldiging/kweek. Binnen het hele verslag vind ik dat te veel van elkaar verwijderd om te kunnen constateren dat de groep van 3 koppels in 80cm met wildvangexemplaren zou moeten (of beter zou zijn).

~ Ivo
 
Bekende link Ivo :)

Als je echt voor safe zou gaan misschien toch maar 1 koppel??? Is dit gek wat ik zeg??
 
Als het houden in een groep risico's met zich meebrengt lijkt me dat inderdaad de veiligste optie.
 
We hebben 4 koppels gehad in een rio 400. Een man had alle andere mannen net zo lang achterna gezeten tot ze allemaal dood waren, schuilplekken hadden we genoeg maar het mocht niet helpen :/. Gewoon bij 1 koppel houden!
 
Mascha&Ivo zei:
Dat interpreteer ik zelf anders.
~ Ivo

Akkoord, na herlezing ben ik het inderdaad met je eens.

Maar wat maakt dan dat daar gesteld wordt dat 3 koppels in 80cm kan en het in de 150cm van Corydorasfan mis ging? Is dat gewoon pech qua karakter?
 
Je kunt pech hebben met karakters ja.

Aan de andere kant: er meldt zich hier 1 iemand bij wie het fout ging, we hebben 2 links waar een groepje wordt aangeraden. Lastig om alleen op basis daarvan een keuze te maken.

~ Ivo
 
Nu lijkt 3 koppels me ook wel een beetje heel veel in 80 cm. Uitgegroeide Honinggoerami's zijn ook flink!
 
Ikzelf heb een harem Diamantgourami's (1m/4v) in mijn 120 cm bak. Ik merk echt wel dat de man dominant is, en ik zou er niet eens aan denken om er een tweede man bij te doen, dat wordt echt oorlog.
Als dat gedrag voor alle gourami's telt, zou ik in een 80 bak ervoor kiezen om 1m/2v te doen. Meer niet.
 
Kenji zei:
Ikzelf heb een harem Diamantgourami's (1m/4v) in mijn 120 cm bak. Ik merk echt wel dat de man dominant is, en ik zou er niet eens aan denken om er een tweede man bij te doen, dat wordt echt oorlog.
Als dat gedrag voor alle gourami's telt, zou ik in een 80 bak ervoor kiezen om 1m/2v te doen. Meer niet.

Dat gedrag geld voor jou Gourami, diamantjes zijn over het algemeen heel vriendelijk naar elkaar. Weet voor 75% zeker dat als jij er een man bij zet er niks aan de hand is ;)

Met de chuna is het meer geluk dan wijsheid, ik zelf heb zonder problemen 2m3v bij elkaar gehad in een 80cm bak. Maar bij een ander werkt bv een harem al niet.
 
Daarnaast is er vaak nog een flink verschil tussen van 1 man er 2 maken en van 2 mannen er 3 maken.

~ Ivo
 
Van 2 naar 3 geeft vaak minder problemen dan van 1 naar 2 neem ik aan?
 
En wat dan voor een meter bak (Rio180)?
1x m en 2x v... kan dat wel?? Of toch een koppeltje?
 
Honinggourami's worden door sommigen in koppels gehouden, door anderen in een harem. Ik heb aan de hand van deze verschillende ervaringen van memsen nooit de indruk gehad dat het bijzonder veel uitmaakt.

~ Ivo
 
Weet iemand een goed adres om honing goerami's te halen. Ivm Iridro virus.
Of is dat alleen voor lalia's van toepassing
 
Sorry in de buurt van Bergambacht/Gouda
 
Ik weet een goeie kweker zitten in de buurt van Houthulst.
 
Polarblue zei:
Weet iemand een goed adres om honing goerami's te halen. Ivm Iridro virus.
Of is dat alleen voor lalia's van toepassing
Dat geldt alleen voor Trichogaster lalius.
 
In Hilversum,bij rifwachter.
Haven 1, 1211 MA Hilversum
035 685 8104

Het is een grote zaak met veel soorten vis.
Ook zoutwater.
Het is echt een aanrader.Je krijgt ook nog 14 dagen garantie op je vissen.
Gaan ze dood binnen 14 dagen dan mag je nieuwe vissen uitzoeken.
Dat maak je niet vaak mee.
Ik zelf heb daar ook vissen gekocht en ik moet eerlijk zeggen dat het goede vissen zijn.

Groetjes Sandra
 
Betta's pride is een kweker in gouda.( ook voor gourami soorten)
Typ op google Betta's pride en dan kom je vanzelf bij zijn site.
 

Terug
Bovenaan