Hoeveel Helena's?


Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Berichten
454
Locatie
Gelderland
Ik heb nu 3 Helena slakken in mijn 100 liter bak, maar wil deze uitbreiden ivm flinke slakkenplaag waar ik niet vanaf kom. Wat is het maximum dat jullie aanraden?
 
Ze zullen zich vanzelf voortplanten als het goed is. Als er te weinig slakken over zijn, zullen ze stoppen met voortplanten. Mijn advies: koop er nog een stuk of 5 bij en laat het dan lekker zijn gang gaan. Je kan ze ook zelf een handje helpen door slakkenvallen etc. regelmatig te plaatsen en de eitjes weg te halen als je ze ziet.
 
Op internet wordt meestal 1 per 10 liter geadviseerd. Dat zou dan dus betekenen dat er nog ongeveer 7 bij kunnen. Bij mij zijn het er inmiddels veel meer, maar zeker geen gewone slakken meer te zien. Hier eten ze gewoon mee met wat er voorhanden is, zoals voerresten en de sporadische dode garnaal. Als ik diepvries rode mug geef komen ze als mallen aan gekropen...
 
Ik heb er een stuk of 6 die misschien wegmoeten, hangt af van mijn eventuele volgende bewoners: slakken die hopelijk mijn algenprobleem aan gaan pakken. Zie mijn zojuist geposte thread in dit forum.
 
Zet een sate stokje met een plak komkommer eraan in de bak en zie de volgende dag een heleboel slakken, afvegen en weer in de bak en daarna weer....
 
Hier 4 Helena's op 400 liter.
Geen andere slakjes meer in leven :)
 
Ik heb er hier 10 op 70 liter, nu geen enkele slak meer.
 

Terug
Bovenaan