Hoeveel guppen in een 60 liter bak?


aquaboy.

Well-known member
Lid geworden
9 mei 2023
Berichten
99
Leeftijd
14
Hoeveel guppen raden jullie aan in een 57 liter aquarium met een tamelijk grote interne filter in over heel de achterkant? Ik weet niet hoeveel liter de filter heeft ik denk dat het ongeveer 1/5 in neemt dus er gaat wel een paar liter verloren van die 57 liter. Voor de rest zitten er 4 Rasbora Galaxy’s in maar misschien komen er daar nog een paar bij.
Dit is mijn aquarium,
image.jpg


image.jpg

Hier zie je ook hoeveel de filter in neemt.
 
Ik zou het kleinschalig houden qua guppenaantal. Ingeval je beide geslachten erin wilt gaan houden, dan heb je nog enigszins wat ruimte voor de jongen die erin opgroeien. Mocht je enkel voor mannen gaan, dan is een 6-tal wel goed. Dan kunnen zij nog wat zwemruimte overhouden aangezien het best vol zit met kunstplanten en een vrij grote binnenfilter aanwezig is.
 
Nu zitten er al 4 in: 1 man en 3 vrouwen
 
Dan heb je er binnen de kortste keren heel veel meer.
En waarom kunstplanten?
 
Dat denk ik niet mijn andere guppy’s eten ze op en doen het mijn guppen het niet dan zijn het mijn garnalen. Ik heb nep planten omdat ik mijn aquarium al van het vijfde leerjaar heb en ik wist niet dat er planten in koud water kunnen. Immers zit ik in het 1 ste middelbaar.
 
Bedoel je dat de garnalen Guppies opeten? Dat lijk me heel sterk.
 
En mijn papa vind het
Mijn papa vind het nog te vroeg voor echte planten. Ik heb 1 keer gezien dat garnalen een baby guppy dat op de bodem lag op gegeten hebben
 
Maar waarom zou het nu te vroeg kunnen zijn voor echte planten dan?
Dat vind ik heel raar hoor, wat is dan de verklaring ervoor.
 
Ik heb 1 keer gezien dat garnalen een baby guppy dat op de bodem lag op gegeten hebben
Ik denk dat die baby al dood was in dat geval. Planten kun je gelijk bij de opstart erin zetten en in de regel is het juist goed omdat te doen en dan vooral snelgroeiers.
 
Maar waarom zou het nu te vroeg kunnen zijn voor echte planten dan?
Dat vind ik heel raar hoor, wat is dan de verklaring ervoor.
Ik weet niet mijn papa vind dat maar in de vakantie gaan we naar de aquarium winkel wat kiezen als ik overal door ben voor mijn examen maar mij kennende zal dat wel het geval zijn;)
En krijg ik iets duurder dus misschien als ik een stuk bij leg ook een CO2 pomp
 
Mijn papa vind het nog te vroeg voor echte planten. Ik heb 1 keer gezien dat garnalen een baby guppy dat op de bodem lag op gegeten hebben
Nou, garnalen op zich eten geen levende jongen. Of het jong moet zo stil liggen dat de garnalen denken dat het dood is. Kijk bij bijvoorbeeld roodschaargarnalen kan ik me nog wel iets bij indenken dat ze een vis grijpen. Althans, dat is ook mijn egen ervaring. Maar de garnalen die jij waarschijnlijk hebt, zullen dat niet doen.

Ja, garnalen kunnen bepaalde planten wel kaalvreten. Dat is wel weer zo. Maar je zou wat stevigere moerasplanten kunnen gebruiken, bijv. een anubiassoort. Of wat dacht je van vallisneria gigantus? Of een moerasplant binnen het enchinodorus genus (want die zijn steviger)?

Mag ik overigens vragen hoe oud je dan bent...? Als ik het zo allemaal lees, lijk je me vrij jong. Ik las iets van een middenklasser? Volg je toevallig ook een oleiding in die richting? Wat nieuwsgierig, he...? :giggle:
 
Nou, garnalen op zich eten geen levende jongen. Of het jong moet zo stil liggen dat de garnalen denken dat het dood is. Kijk bij bijvoorbeeld roodschaargarnalen kan ik me nog wel iets bij indenken dat ze een vis grijpen. Althans, dat is ook mijn egen ervaring. Maar de garnalen die jij waarschijnlijk hebt, zullen dat niet doen.

Ja, garnalen kunnen bepaalde planten wel kaalvreten. Dat is wel weer zo. Maar je zou wat stevigere moerasplanten kunnen gebruiken, bijv. een anubiassoort. Of wat dacht je van vallisneria gigantus? Of een moerasplant binnen het enchinodorus genus (want die zijn steviger)?

Mag ik overigens vragen hoe oud je dan bent...? Als ik het zo allemaal lees, lijk je me vrij jong. Ik las iets van een middenklasser? Volg je toevallig ook een oleiding in die richting? Wat nieuwsgierig, he...? :giggle:
Ik zit in het 1e middelbaar en ik ben 13 geworden in februari Ik doe STEM
Dus daar mee dat ik zelf ook Kweek bakjes probeer te maken die zo gup vriendelijk mogelijk zijn.
Oleiding wat is dat precies?
 
Ik zit in het 1e middelbaar en ik ben 13 geworden in februari Ik doe STEM
Dus daar mee dat ik zelf ook Kweek bakjes probeer te maken die zo gup vriendelijk mogelijk zijn.
Oleiding wat is dat precies?
Ik was te snel met typen... ik bedoelde "opleiding".
Wat is "STEM", als ik zo vragen mag?
 
Stem is dingen uitvinden dit jaar hebben we een maanlander gemaakt. Een ei van 6 meter hoog naar beneden gooien zonder dat het breekt.
Volgend jaar maken we een maan serre. Ik woon in België het is te vergelijken met techniek al weet ik niet of ze dat hebben in Nederland.
 
Kent iemand dat de richting techniek? Dat is stroomkringen maken en leren uitleggen hoe dat komt verslagen schrijven en zo.
 
Heel lang geleden had ik op school ook techniek en dan moesten we sleutelen aan motoren en bezig zijn met metaal en dat soort zaken. Volgens mij hebben ze dat nu nog hier op de scholen hoor.
 
Ja aan motoren sleutelen is hier stem- techniek
Dat is ook nog een vak ik doe stem- wetenschappen
 
Stem staat voor
Science
Technology
Engeneering
And mathematics

Het is den richting in Belgie waarin in praktijk dingen worden gedaan zoals in techniek maar hierbij wordt er meer onderzocht naar het theoretische gedeelde ervan.
 
Om het echt goed te omschrijven is moeilijk omdat scholen zelf kunnen kiezen hoe ze het vak invullen
 
Kent iemand dat de richting techniek?
Techniek kent een breed vlak.
Stem staat voor
Science
Technology
Engeneering
And mathematics
Goed om te weten. Ik, ken de afkorting namelijk niet.
Ik heb zelf elektrotechniek en daarna electronica gestudeerd om daarna vervolg te geven aan bedrijfskunde met elektrotechniek als differentiatie. En dan ontkomt men niet aan de exacte vakken zoals wiskunde, natuurlunde en scheikunde. Als ik dit niet had gedaan, dan was ik naar alle waarschijnlijkheid voor leraar wiskunde en natuurkunde gegaan.
 
Ik zou kwa planten niet te moeilijk beginnen. Misschien vind je vader het te snel omdat hij eerst wilt zien hoe het loopt met het aquarium en of je dit goed kan onderhouden?

Het is in iedergeval fout gedacht. Een aquarium start je op en dan moet het rijpen. Dit rijpen duurt soms 3 tot 6 maanden.
Dit kan je alleen bereiken door het aquarium met rust te laten en alles stabiel te houden.

Als je dus tussendoor in eens begint met planten dan begin je als het ware opnieuw met het rijpen. Vooral omdat je de bodem zal verstoren maar ook omdat heel het aquarium zich aan de planten moeten aanpassen.

Het zou niet verkeerd zijn om iedergeval het in 1 keer goed te doen. Niet dat je elke 2 weken nieuwe planten koopt en de boel opnieuw verstoord. Je kan het het beste in 1 keer goed doen. En het daarna bergen met geduld geven.

Kwa planten zou ik voor makkelijke snelgroeiende planten gaan, wat drijfplanten kunnen vaak in het begin ook geen kwaad. Hoornblad is wel echt mn favorite daar in.

Omdat je nu geen planten hebt moet je ook goed de nitraatwaardes in de gaten houden. Deze kunnen snel en ongezien opbouwen tot ze dodelijk zijn voor de vissen.
 
Stem staat voor
Science
Technology
Engeneering
And mathematics

Het is den richting in Belgie waarin in praktijk dingen worden gedaan zoals in techniek maar hierbij wordt er meer onderzocht naar het theoretische gedeelde ervan.
Ik praat over mijn tijd en dat is al zo n kleine 40 jr geleden en ik zie nu ook bij onze kids dat er heel veel is veranderd en dan ook in de benamingen van alle vakken en stof.
 
Voor mij is wiskunde altijd Chinees geweest, abracadabra waar ik niks mee had of kon. Begreep er totaal niks, njet, nada van. Talen was meer mijn ding.

@stanovic les geven is een gave. Ik heb bij 1 leraar economie op de LEAO meer geleerd dan bij de meeste leraren economie. Die zei ooit, ben ik nooit vergeten, het maakt niet uit wat je berekent als je maar begrijpt wat je berekent. Was een geweldige kerel, heb er veel aan te danken in dat ene jaar.
 
Ik praat over mijn tijd en dat is al zo n kleine 40 jr geleden en ik zie nu ook bij onze kids dat er heel veel is veranderd en dan ook in de benamingen van alle vakken en stof.
Ja dat zijn proef leermethodes. Al meer dan 40 jaar draaien leerlingen proef op allerlij leermethodes. Scholen maken er een sport van om die zo veel mogelijk te veranderen. Vandaag heet het stem morgen heet het jshma (je zoekt het maar uit) 😂

heb zelf midden in de overgang tussen papier en digitaal gezeten. En ipv 1 digitale omgeving krijg je met 20 platformen te maken voor 1 huiswerk opdracht die wel vervolgens op papier gemaakt moet.

Als je dan eindelijk gewend bent aan een systeem ze halverwege het jaar besluiten het systeem te veranderen.

Leeraren die zelf niet weten hoe het werkt en vervolgens je niet kunnen begeleiden door de lesstof die dan hopelijk nog wel het zelfde is.

School komt er achter dat het niet werkt vervolgens vallen er flink veel lessen uit omdat ze niet meer weten wat ze aan moeten met het systeem en je vervolgens maar half opgeleid je examen met hopelijk een 6 haalt.

Ik hoop dat het tegenwoordig wat soepeler gaat teminste. Mijn schooltijd was echt waardeloos wat dat betreft. Ben blij dat youtube me opgeleid heeft. 😂
 
Ik praat over mijn tijd en dat is al zo n kleine 40 jr geleden en ik zie nu ook bij onze kids dat er heel veel is veranderd en dan ook in de benamingen van alle vakken en stof.
Ja, da's bij mij net zo. Meer dan 40 jaar geleden. Ik zou ook niet weten hoe het tegenwoordig allemaal gaat.
Voor mij is wiskunde altijd Chinees geweest, abracadabra waar ik niks mee had of kon. Begreep er totaal niks, njet, nada van. Talen was meer mijn ding.
Tja, ik koos nu eenmaal voor een technische richting waarbij de exacte vakken een noodzaak waren. Maar talen lagen me ook goed hoor.
et maakt niet uit wat je berekent als je maar begrijpt wat je berekent.
Deze woorden gebruikte mijn leraar natuurkunde ook altijd.
 

Terug
Bovenaan