Hoeveel dwergkogelvissen in 60 liter aquarium?


Thijmenpnt

Member
Lid geworden
28 maart 2021
Berichten
6
Leeftijd
15
Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuw aquarium op te starten, een superfish home 60. Ik wil er een speciaal bakje van maken voor dwergkogelvissen. Hoeveel denken jullie dat er in zouden kunnen?
 
Dwergkogelvisjes zijn erg leuke visjes @Thijmenpnt ! Ik volg vaak de informatie van PufferfishEnthusiastsWorldwide, daar hebben ze het over 6 in een 60L bakje, ik weet niet hoe goed je engels is maar hier kan je veel informatie vinden: https://www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/post/c-travancoricus

Er zijn nog wat andere relatief kleinblijvende kogelvissen, bijvoorbeeld de Carinotetraodon Irrubesco, daarvan zou ik voor 60L 1 enkel kogelvisje aanraden, zie ook: https://www.pufferfishenthusiastsworldwide.com/post/carinotetraodon-irrubesco-pufferfish-care-sheet.

Vergeet niet dat je voor de kogelvisjes ook slakjes moet kweken om te voeren, hoe groot die voor een dwergkogeltje moeten zijn durf ik niet te zeggen, maar mijn Tetraodon schoutedeni vind veel slakken al snel te groot, en die schoutedeni is nog een stuk groter dan de dwergkogels.

Voor veel kogelvissen geldt dat je ze het beste alleen kan houden of zoals bij de dwergkogelvis in een groepje zonder andere vissen erbij.
Zijn er verschillende soorten dwergkogelvissen?
Je zou alle soorten onder de Carinotetraodon groep als kleine kogelvissen kunnen zien, maar voor zover ik weet hebben die vaak wel andere nederlandse namen en wordt er met "De dwergkogelvis" altijd de C. travancorius bedoeld:))
 
Moeten dwergkogelvisjes slakken, of kan het ook zonder?
 
Moeten dwergkogelvisjes slakken, of kan het ook zonder?
Hun tandjes groeien door, door ze slakjes te geven (wat ze in de natuur ook eten) slijten hun tandjes. Als je dat niet doet kunnen ze op een gegeven moment niet meer eten omdat hun boven en ondertanden zo lang zijn dat de mond niet verder open kan, dan verhongeren ze en gaat ze dood.

In principe zijn alle aquariumslakjes goed om te voeren behalve puntslakken omdat die erg hard zijn en juist de tanden zouden kunnen afbreken
 
Misschien slim om eens te lezen wat AquaInfo (behoorlijk betrouwbare bron) over dwergkogelvisjes zegt:

(Klik op de link)
 
Hun tandjes groeien door, door ze slakjes te geven (wat ze in de natuur ook eten) slijten hun tandjes. Als je dat niet doet kunnen ze op een gegeven moment niet meer eten omdat hun boven en ondertanden zo lang zijn dat de mond niet verder open kan, dan verhongeren ze en gaat ze dood.

In principe zijn alle aquariumslakjes goed om te voeren behalve puntslakken omdat die erg hard zijn en juist de tanden zouden kunnen afbreken
Ik dacht dat er ook soorten zijn die zonder slakjes gehouden kunnen worden.
 
Maar als ik met niet heel erg vergis, kun je desnoods wel een paar dagen zonder slakjes te voeren ze gezond houden, maar de hoofdmoot van hun dieet bestaat uit: slakjes...
 
Dat vind ik dus het nadeel van Nederlandse benamingen: een bepaalde soort heeft maar één wetenschappelijke naam (in het Latijn) die wereldwijd erkend wordt, maar kan wel tig verschillende namen hebben in het Nederlands. Soms zeer verwarrend. Latijnse namen zijn soms aan verandering onderhevig, dat is ook weleens lastig.
 
Kogelvissen hebben niet perse slakken nodig, ze hebben hard voer nodig. Daar zit weldegelijk een verschil in.

Ik heb jaren lang F8 kogels gehad op brak water, die voerde ik voornamelijk hele garnalen en stukjes krab (geen surimi, maar krab). Op die manier sleten de tanden ook prima. Uiteraard kregen ze ook slakken wanneer ik die had, bijvoorbeeld uit de vijver of van bevriende aquarianen.
Dwergjes zijn gek op dingen zoals muggenlarven en tubifex, maar voor de tanden moeten ze wel iets van hard voer krijgen. Of dat nu garnaaltjes, mini driehoeksmosseltjes of slakken zijn maakt weinig uit.
 

Terug
Bovenaan