Hoeveel blauwe Acara in nieuw aquarium


EdwinsVissen

Member
Lid geworden
23 juni 2023
Berichten
19
Leeftijd
28
Hallo,

Binnenkort is het zover, dan kan ik eindelijk mijn blauwe Acara een beter huis geven. Hij zit nu met een paar dwergcichlide in een Juwel Vision 180, en hij gaat verhuizen naar een Rio 450. De dwergcichlide blijven in de bak waar ze nu zitten.

Naast de Acara wilde ik 4 of 5 er Geophagus Tapajos Red Head of Sveni, en één of 2 Heros Red Spot. Ik zat er dan ook aan te denken om nog één of meerdere blauwe Acaras erbij te doen. De vraag is alleen hoeveel zou ik erbij doen?

Deze Acara is al een best groot (13 cm), en ik weet niet hoe die gaat reageren als hij er een ‘vriend’ bij krijgt. Ik ben bang dat als er maar één bij komt, mijn winkel verkoopt ze ongeveer 5cm groot), zou ik het zielig vinden als deze opgejaagd wordt door de grote Acara.

3 vind ik een mooi aantal, maar als ik dan 2 mannetjes heb wordt het weer vechten om het vrouwtje. En bij 4 een beetje hetzelfde probleem, mocht ik zo ‘gelukkig’ zijn 3 mannetjes te hebben.

Maar vanaf 5 wordt het denk ik weer te druk, en ik wil ook nog een beetje ruimte overhouden voor andere vissen di nu niet oer direct op de planning staan…

Dus bij deze vraag ik jullie wat ik zal doen. Tuurlijk blijft het een gok met cichlide en hun temperament. Maar mocht iemand ervaring hebben met een groep Acaras houden dan hoor ik het graag :)!
 
@Lagerwerf heeft ervaring met cichliden in verschillende soorten. Wie weet kan hij je verder helpen of anders weet hij misschien wel wie dat wel kan.
 
Ik zou er in eerste instantie een koppeltje van maken.
 
ik heb in dezelfde bak een kopppel samen met Thorichtys maculipinis en Hypsophrys nicaraguensis

zou er ook een koppel van maken.
Wel goed nadenken over je geophagus in de afmeting, mijn inziens is 150 te klein
Heros kan nog wel maar vreten meestal je planten op
 
Acara’s zijn toch heel erg agressief naar andere vissen als ze broeden? Of is dat zwaar overtrokken op internet?
 
Acara’s zijn toch heel erg agressief naar andere vissen als ze broeden? Of is dat zwaar overtrokken op internet?

Heb er toevallig 2 die net een paar kleintjes hebben, ze verdedigen zeker het territorium maar daar blijft het tot nu toe wel bij. Je moet beetje geluk hebben met waar ze dat territorium besluiten te maken, hier zitten ze helemaal in het hoekje.
Hangt ook af van medebewoners denk ik, ik denk dat ze extra fel zijn naar andere vissen die jacht maken op hun kleintjes, minder bedreigend gebeuren als wat cory's wordt naar uitgehaald, maar het lijkt meer afschrikken dan verwonden.
Maar als je er agressiever spul bij in hebt, lijkt het me wel verder uit de hand te kunnen lopen.
 
Acara’s zijn toch heel erg agressief naar andere vissen als ze broeden? Of is dat zwaar overtrokken op internet?
mijn acara s delven het onderspit zowel tegen de Thorychthys als de Hypsophrys
enkel de hypsophrys krijgen hun jongen groot
vooral veel bluf tussen de soorten ,geen verwondingen
 

Terug
Bovenaan