Hoelang gaat soil mee?


woutr

Member
Lid geworden
9 mei 2021
Berichten
22
Leeftijd
41
Hoi,

Ik heb nu bijna 2 jaar mijn bodem met soil ingericht. Weet iemand hoelang zoiets "vruchtbaar" blijft voor mijn planten?
 
Ligt eraan
- welk merk
- welk water bij een waterwissel
- wat voeg je toe aan plantenvoeding (lean of richdose)
- hoeveel planten staan erin
- heb je additives gebruikt onder de soil, zo ja wat

Je ziet; veel variabelen om daar een goed antwoord op te geven
 
- welk merk
Tropica
- welk water bij een waterwissel
Kraanwater...
- wat voeg je toe aan plantenvoeding (lean of richdose)
plantenvoeding van Planted Box - All in one
- hoeveel planten staan erin
Nu 2 plantjes. Geen idee welke.
- heb je additives gebruikt onder de soil, zo ja wat
Nee, ligt voor de rest helemaal niks onder. Alleen Soil van Tropica
 
De pH verlagende eigenschappen gaan geleidelijk minder worden. Met hard water en een wekelijkse waterwissel van 50% wellicht na 2 jaar voordat de pH dezelfde is als je kraanwater.
De CEC eigenschappen zouden met het gebruik van je voeding wel een jaar of 5 mee kunnen gaan. Blijf er wel zoveel mogelijk van af ivm verkruimelen van de korrels.

wat extra leesvoer: Aquasoil: levensduur
 
Wanneer noem je het eigenlijk lean dose en wanneer rich? Ik zelf stuur op ongeveer 10-15ml NO3, 1.5 PO4 en 0,1 Fe. Ik voeg niet meer toe dan om aan die waarden te komen. Een goed stuk minder dan met de EI dus. Maar je hebt dan wel duidelijk aanwezig voeding in de waterkolom. Heb je bij lean echt nagenoeg niets in het water?
 
Zolang die niet volledig verkruimeld is zou zeggen .
Ik heb hier 10 jaar oude akadama en volgens mijn doet deze nog steeds wel iets van werking.
Veel hangt af of je bodem spaarzaam gebruikt en niet verzadigd door hard water of teveel fosfaat en andere plantenvoeding.
.
 
Wanneer noem je het eigenlijk lean dose en wanneer rich? Ik zelf stuur op ongeveer 10-15ml NO3, 1.5 PO4 en 0,1 Fe. Ik voeg niet meer toe dan om aan die waarden te komen. Een goed stuk minder dan met de EI dus. Maar je hebt dan wel duidelijk aanwezig voeding in de waterkolom. Heb je bij lean echt nagenoeg niets in het water?
Er bestaat net echt een vastgestelde grens die een onderscheid maakt tussen de targets onderling.
Want de vraag blijft altijd: wat nemen de planten op en wat verwijderen we weer dmv een waterwissel. Variabelen zijn erg groot wat heeft geresulteerd dat er verschillende targets zijn van doseren.

Maar ik heb zo'n 20 soorten bemesting geanalyseerd en kom op de volgende gemiddelden:

Rich-dose - wekelijkse dosis:
NO3 - tot 20 - 30ppm
PO4- tot 5 - 7ppm
K - tot 30ppm

Lean-dose - wekelijkse dosis:
NO3 - tot 0.7ppm mix van NO3/NH3/urea
PO4 - tot 0.6ppm
K - tot 25ppm

Mid-dose - wekelijkse dosis:
NO3 - tot 3 - 5ppm
PO4 - tot 2 - 5ppm
K - tot 16ppm

Doseren van voedingsstoffen word in sommige gevallen ook aangepast aan de aanwezige bladmassa (bij Lean-dose bemesting)
Er zijn factoren die medebepalend zijn voor de opname van voedingstoffen door planten. Dit zijn ander andere:
- wortel volume
- bladmassa
- buffering door substraat (CEC)
- efficiëntie van opname van voedingsstoffen
- groeisnelheid van de plant (LCP)
- luxery uptake voor reserve opslag intern de plant
- e.a.

De targets die ik heb verzameld zijn gebaseerd op ervaringen en finetuning in de praktijk. Dit is gedaan door professionals (bedrijven), semi professionals (professionele scapers) en ervaren hobbyisten.
 
Lean-dose - wekelijkse dosis:
NO3 - tot 0.7ppm mix van NO3/NH3/urea
PO4 - tot 0.6ppm
K - tot 25ppm
Is dat voldoende po4 want dat zit niet in de bodem zover ik weet . Loop je met veel licht geen risico dat de hoeveelheid po4 dan te laag wordt?
 
Duidelijk Corne en ik meet de po4 eigenlijk nooit omdat ik wekelijk 1 mg toevoeg en de helft ververs maar dacht dat met echt veel licht het verbruik veel hoger zou zijn.
Maar als vissen bijdragen aan fosfaat dan kan het wellicht wel genoeg zijn.
 
Duidelijk Corne en ik meet de po4 eigenlijk nooit omdat ik wekelijk 1 mg toevoeg en de helft ververs maar dacht dat met echt veel licht het verbruik veel hoger zou zijn.
Maar als vissen bijdragen aan fosfaat dan kan het wellicht wel genoeg zijn.
Ik meet de PO4 wel en hoef het nooit toe te voegen. Uit het voer komt kennelijk ruim voldoende om het op peil te houden (rich dose volgens Cornelius' schema).
 
Hoe kun je dit testen?. PO4 bij JBL druppeltesten is t/m 2
Volgens mij kun je het verdunnen maar dat staat in de bijsluiter als ik me niet vergis. Echter zal zo n hoge dosering niet nodig zijn want zelfs met de EI kom je in theorie niet boven de 4 mg.
 
Ik meet de PO4 wel en hoef het nooit toe te voegen. Uit het voer komt kennelijk ruim voldoende om het op peil te houden (rich dose volgens Cornelius' schema).
Zeker mogelijk. Er zijn genoeg mensen die nauwelijks tot geen plantenvoeding doseren en toch een prima plantenbestand hebben.
 
Is dat voldoende po4 want dat zit niet in de bodem zover ik weet . Loop je met veel licht geen risico dat de hoeveelheid po4 dan te laag wordt?
Dit is wel met het gebruik van een voedingsbodem of aquasoil!
Daarin is namelijk veel voeding aanwezig.
Is dat voldoende po4 want dat zit niet in de bodem zover ik weet
Ja hoor, bij aquassoil word dat geïmpregneerd bij de productie
 

Terug
Bovenaan