hoelang duur bruine alg


Ik twijfel toch of ik wel genoeg verlichting heb.
Bij mijn vorige aquarium was de verlichting nog minder.
 
Nieuwe foto
20190816_201524.jpg
 
Lengte is 90 cm
 
Oei, dan moet ik mijn glazen bol even afstellen:D

Maar zonder gekheid, dat is wel erg weinig licht op zo'n grote en diepe bak.
 
Toch vindt ik er op het oog best veel licht bovenzitten als ik dat met mn eigen bakken vergelijk.
 
Zo op het oog is dat lastig te zien, een paar maand terug ben ik van 2 x 39 naar 2 x 21 Watt gegaan, verschil was amper te zien.

Blijkbaar heeft TS nog minder Lumen dan ik eerder berekende, rond de 13 is het maar.

Eerlijk gezegd sta ik nog steeds te kijken waarom het bij mij met slechts 19 lum/L wel goed goed gaat, Netto blijft daar 12 van over schat ik.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik gewoon even afwacht de lampen branden nog maar een week op 90% even kijken wat er gebeurd.
Bij de langzamer groeiers af en toe een blaadje weg knippen die vol zit met algen.
De snelgroeiers de koppen eraf en opnieuw planten op de plaats van de oude planten.
Ik zou in de toekomst nog extra verlichting kunnen maken aan de zijkant van de bestaande verlichting.
 
Misschien dat het net genoeg is, maar voor een paar van je planten kom je wel tekort.
Even afwachten wat het gaat doen op 90% idd.
 
Zo op het oog is dat lastig te zien, een paar maand terug ben ik van 2 x 39 naar 2 x 21 Watt gegaan, verschil was amper te zien.

Blijkbaar heeft TS nog minder Lumen dan ik eerder berekende, rond de 13 is het maar.

Eerlijk gezegd sta ik nog steeds te kijken waarom het bij mij met slechts 19 lum/L wel goed goed gaat, Netto blijft daar 12 van over schat ik.

Zoals ik al op opmerkte vind ik de hoeveelheid licht echt niet weinig lijken en dat kan zover ik het beoordeel geen tekort aan licht zijn toch?
 
13 lumen per liter is wel krap hoor, en het is ook nog eens een hoge bak.

Op een foto is de lichtsterke slecht in te schatten.
 
Zoals ik al op opmerkte vind ik de hoeveelheid licht echt niet weinig lijken en dat kan zover ik het beoordeel geen tekort aan licht zijn toch
Camera’s op de automatische stand compenseren een teveel of te weinig licht, net zoals ogen dat doen.

Op basis van een foto beoordelen is daarom bijna niet te doen.
 
Camera’s op de automatische stand compenseren een teveel of te weinig licht, net zoals ogen dat doen.

Op basis van een foto beoordelen is daarom bijna niet te doen.

Ok, is mij nog nooit opgevallen met het maken van een foto hier:(

Maar dan nog is het volgens mij niet de directe oorzaak. Bruinalg krijg je als de belasting te hoog is en die kun je zowel met weinig als met veel licht krijgen. Wat wel kan is dat door te weinig licht de planten het niet goed doen en daardoor nu voor teveel belasting zorgen. Dat kan dan weer de bruinalg veroorzaken maar weinig licht zelf is denk ik niet de reden. De 60cm bakken met maar 15W T8 hebben ook vrij weinig licht maar ook daar zie je niet bruinalg ontstaan als gevolg van weinig licht.
Zoals zovaak in onze hobby is het vaak een samenloop van factoren. Deze bak is nog vrij jong dus de bacteriecultuur zal ook niet wezen wat je hoopt na amper 8 weken.
 
Ok, is mij nog nooit opgevallen met het maken van een foto hier:(

Maar dan nog is het volgens mij niet de directe oorzaak. Bruinalg krijg je als de belasting te hoog is en die kun je zowel met weinig als met veel licht krijgen. Wat wel kan is dat door te weinig licht de planten het niet goed doen en daardoor nu voor teveel belasting zorgen. Dat kan dan weer de bruinalg veroorzaken maar weinig licht zelf is denk ik niet de reden. De 60cm bakken met maar 15W T8 hebben ook vrij weinig licht maar ook daar zie je niet bruinalg ontstaan als gevolg van weinig licht.
Zoals zovaak in onze hobby is het vaak een samenloop van factoren. Deze bak is nog vrij jong dus de bacteriecultuur zal ook niet wezen wat je hoopt na amper 8 weken.
Nou, ik meen toch te weten dat een te geringe lichtsterkte ook zorg kan dragen voor blijvende aanwezigheid van bruinalg. Er kunnen uiteraard ook andere factoren een rol spelen. Rottend materiaal bijvoorbeeld.
Maar rottend materiaal zou kunnen ontstaan doordat planten afsterven die te weinig licht krijgen. Snap je waar ik naartoe wil? Indirect heeft het licht dan meer invloed als gedacht?
 
Ik denk dat ik gewoon even afwacht de lampen branden nog maar een week op 90% even kijken wat er gebeurd.
Bij de langzamer groeiers af en toe een blaadje weg knippen die vol zit met algen.
De snelgroeiers de koppen eraf en opnieuw planten op de plaats van de oude planten.
Ik zou in de toekomst nog extra verlichting kunnen maken aan de zijkant van de bestaande verlichting.
Licht, ook ledlicht verlicht snel aan intensiteit wanneer het door water moet dringen. Jou bak heeft een hoogte van 65 cm. Ook JMB adviseert hier om 3 Watt leds te gebruiken om deze diepte te compenseren. Zelf zou ik je dan ook willen adviseren om hier eens naar te kijken. Uiteraard behoeft dat niet perse JMB te zijn. Er zijn alternatieven. Je zou kunnen denken aan zelfbouw hetgeen niet eens zo moeilijk is. Welke controller gebruik je eigenlijk? Dit omdat ik las dat je alleen met stappen van 10% kan dimmen?

Wil je niet met licht bezig dan zal je het moeten zoeken in die planten die met minder licht toekunnen. Een mogelijkheid het onderzoeken waard.
 
Hohoho..even heb je meegerekend dat alleen wittte leds 90-120lumen per 1 watt halen en blauwe en rode leds maar 50-60lumen per 1 wat halen ? en lumen zegt niet veel over PAR ofwel licht dat planten kunnen gebruiken dan enkel wij zien met onze ogen.

als je nu al op 15lumen of 16lumen uitkomt is al heel erg krap op snelgroeiers, 20lumen is echt wel nodig dus hij komt licht tekort, nu staat er ook een Anubis die is niet erg licht behoefend die zou het kunnen redden met 15lumen maar de overige beplanting krijgt te weinig.
hij heeft in zo'n bak 4 JBM balken nodig om voldoende PAR en lumen te halen.

Zelf heb ik ook 2x JBM led balken die op 100% staan op een rio180 en dat is nog zelfs iets te krap en laat hierbij 4uur mijn T5 buizen erbij branden om voldoende groei te halen met een water diepte van 40cm, een bak van 165x60x65 = al 10cm dieper water dus 3 JBM balken zijn echt niet voldoende om het rood licht voldoende lumen op de bodem te krijgen.

de beste aantal lumen voor zijn planten zit tussen de 20-30lumen de liter uitgaande dat de PAR van de blauwe en rode leds 60lumen halen per 1watt !
 
Hohoho..even heb je meegerekend dat alleen wittte leds 90-120lumen per 1 watt halen en blauwe en rode leds maar 50-60lumen per 1 wat halen ? en lumen zegt niet veel over PAR ofwel licht dat planten kunnen gebruiken dan enkel wij zien met onze ogen.

als je nu al op 15lumen of 16lumen uitkomt is al heel erg krap op snelgroeiers, 20lumen is echt wel nodig dus hij komt licht tekort, nu staat er ook een Anubis die is niet erg licht behoefend die zou het kunnen redden met 15lumen maar de overige beplanting krijgt te weinig.
hij heeft in zo'n bak 4 JBM balken nodig om voldoende PAR en lumen te halen.

Zelf heb ik ook 2x JBM led balken die op 100% staan op een rio180 en dat is nog zelfs iets te krap en laat hierbij 4uur mijn T5 buizen erbij branden om voldoende groei te halen met een water diepte van 40cm, een bak van 165x60x65 = al 10cm dieper water dus 3 JBM balken zijn echt niet voldoende om het rood licht voldoende lumen op de bodem te krijgen.

de beste aantal lumen voor zijn planten zit tussen de 20-30lumen de liter uitgaande dat de PAR van de blauwe en rode leds 60lumen halen per 1watt !
Een Rio 180, waar ik drie balken van JMB op heb staan, is 40 cm. hoog. De bak van Ts is 65 cm. waardoor de hele berekening niet meer opgaat. Het verlies door deze hoogte is behoorlijk. Voor dit soort bakken wordt dan ook, als eerder gezegd, veelal 3 Watt powerleds geadviseerd. Ik zou mijn balken trouwens nooit op 100% zetten. In tegenstelling tot de 3 Watt versies waar JMB een beveiliging heeft ingebouwd moet je de 1 watt versies om de levensduur te verlengen op 98% maximaal houden.
 
En als ik deze verlichting erbij in plaats haaks op de bestaande verlichting.
Screenshot_20190817-125327_Chrome.jpg
 
Nou, ik meen toch te weten dat een te geringe lichtsterkte ook zorg kan dragen voor blijvende aanwezigheid van bruinalg. Er kunnen uiteraard ook andere factoren een rol spelen. Rottend materiaal bijvoorbeeld.
Maar rottend materiaal zou kunnen ontstaan doordat planten afsterven die te weinig licht krijgen. Snap je waar ik naartoe wil? Indirect heeft het licht dan meer invloed als gedacht?

Helemaal met je eens Ben wat betreft rottend materiaal en de belasting. Echter is volgens mij weinig licht geen reden voor bruinalg om de kop op te steken. Maar goed wie ben ik;)
 
Mijn verlichting gaat met 10% naar boven of naar onderen.
Dus als 100% af te raden is kom ik nooit verder als 90%.
Nu kun je wel de 3watt serie kopen maar dan ben je weer veel geld kwijt.
 
En als ik deze verlichting erbij in plaats haaks op de bestaande verlichting.

Ja kunt er dan beter één langere (120 cm) bij doen, wit of warmwit
 
Een langere ledbalk erbij in kan niet i.v.m. indeling aquariumdeksel.
Waar ik wel aan zit te denken is wat Benvo zei je plantenbestand aanpassen.
Zoals ik al zij ik heb een plantenpakket gekocht ( doe ik nooit weer ) en daar zitten altijd planten bij die je iets minder mooi vind dus er komen wel weer wat andere planten in .
En daar kan ik dus nu rekening mee houden .
Dus planten kopen die minder licht nodig zijn.
Waar zitten jullie aan te denken welke planten dat kunnen zijn mag ook traag groeiers zijn.
 
Je hebt er idd veel planten tussen zitten die toch wel licht vragen.

Als je gaat zoeken kijk dan bij de planten die normale verlichting vragen, de meeste Crypto's, en Echinodorussen kunnen er sowieso in.
Verder kan je kijken naar Ludwigia soorten, die vragen ook niet allemaal hoge verlichting (de Mesacana en de Repens Rubin bvb), Belgisch groen doet het ook altijd wel goed.
Een plant die ik zelf ook heb en redelijk makkelijk is is de Hygrophila difformis, de Corymbosa is ook niet veel vragend evenals Braziliaanse klimop
Verder kan je ook kijken naar Anubiassen en Javarens.
 
Bedankt Patrix hier ga ik mee verder.
Ik zal er toch wel wat snelgroeiende in moeten hebben voor een goed balans is dan waterpest voldoende ?
Ik heb het links en recht bovenin het aquarium drijven ( zie foto ).
 
Waterpest deed het bij mij nooit goed, maar als het goed groeit is dat een nuttige plant ja.
 
Je kan ook de koudwatervariant krijgen en die wordt erg snel bruin en slijmerig.
 
Ja dat klopt, maar hoe kan je dat zien, alleen de naam is anders.
 
Je kan het verschil wel zien, denk ik. De blaadjes aan de najas, de warme variant, zijn wat ronder, gekromd. De blaadjes aan de koude variant staan meer rechtuit, van de stengel af.
Ik gebruik tegenwoordig alleen nog de najas, en die gaat hier op kamertemperatuur en bakken met 25,5 graad goed.
 
Weer wat geleerd, thanks
 
Bedankt voor jullie reacties en tips.
Ik ga er wat mee doen.
 

Terug
Bovenaan