Hoe werken anti-alg middelen?


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Wat ik mij afvroeg.

wij krijgen hier zeer vaak de vraag hoe mensen van alg afkomen.
daarbij komt vaak meteen de opmerking welk anti-alg middel word aangeraden.

dat word hier dus niet aangeraden :) want het is symptoombestrijding en je pakt de oorzaak er niet mee aan.

maar hoe werkt zo´n anti alg middel eigenlijk? sommige werken met koper, andere weer niet.
ook word er beweert dat het niet schadelijk is voor vissen, in hoeverre is dit waar?
en werken ze ook echt?

PS: Heb het dus even over de breed inzetbare middelen tegen diverse soorten alg als easylife algexit en JBL ALGOL
 
Laatst bewerkt:
Goede vraag en van de middeltjes tegen blauwalg weet ik dat deze bacterien doodmaken en zo ook de blauwalgbacterie. Hoe de rest werkt dar ben ik ook benieuwd naar;)
 
Ik heb hier een middel staan, ik weet de naam niet meer, en dat werkt door de voedingstoffen voor algen weg te nemen. Maar naar mijn mening werkt het niet. Ik vind het veeeeeel handiger om met vloeibare koolstof rechtstreeks op algen te spuiten.
 
Ik blijf bij de driehoek: Licht - co2 - plantenvoeding
Als dit in evenwicht is heb je in principe geen algen.

Ik heb het Internet al vaker afgestruind naar de werking van dit soort middelen, maar of ik ben een slechte zoeker of de fabrikant houd de chemische samenstelling en werking angstvallig verborgen. Ik blijf doorgaan met 'volle bak'. voeding verstrekken aan de planten. Dan hoef je dit soort spul ook niet in je bak te kiepen.

Er blijven natuurlijk uitzonderingen wanneer je te laat ontdekt dat je bv. blauwalg hebt, dan kom je er bijna niet meer onderuit om deze middelen te gaan gebruiken. Maar liever niet.
 
Dat zijn inderdaad mogelijkheden om van de alg af te komen of om deze te voorkomen maar de vraag was hoe de bestrijdingmiddelen nu dan werken:D;)
 
Er blijven natuurlijk uitzonderingen wanneer je te laat ontdekt dat je bv. blauwalg hebt, dan kom je er bijna niet meer onderuit om deze middelen te gaan gebruiken.
Blauwalg is een heel andere categorie. Dus ja daarvoor gelden andere regels.

Echte algen kun je tegen gaan door zoals robru zegt zorgen voldoende van alle voeding segmenten.
Bij blauw alg kan een middeltje als ondersteuning bij werken maar ook daar moe je de oorzaak wegnemen.
 
Co2 voeding en licht klopt.

Maar je hebt ook nagenoeg plantloze bakken, daar gaat dit al niet op.

Maar er is dus niemand die weet hoe die middelen precies te werk.gaan?
 
Co2 voeding en licht klopt.

Maar je hebt ook nagenoeg plantloze bakken, daar gaat dit al niet op.

Maar er is dus niemand die weet hoe die middelen precies te werk.gaan?

Hoofd bestandsdeel bestaat uit looizuur met hulpstoffen die niet bekent gemaakt worden door de fabrikanten zijn eigen formule en samenstelling.
Maar feitelijk kan je net zo goed looizuur los kopen omdat het vrijwel dezelfde werking heeft op algen in vijvers en aquariums, ouderwets truukje van vroeger was één kopje thee per week op 100liter water dit bevat ook looizuren waar algen niet tegen kunnen.

Met looizuur kan je namelijk goed staghorn en penceel algen doden maar zoals iedereen zegt bij een plantenbak licht Co2 en voeding dan is de kans klein op algen.
Bij een onbeplante bak heb je vaak chemische filtratie nodig om de overtollige afvalstoffen zoals nitraat en fosfaat zo laag mogelijk te houden om algen minder kans te geven, maar in chiclide bakken is algen op stenen erg welkom omdat bepaalde chiclides juist weer deze algen eten.

Wat ik wel eens gezien heb bij onbeplante bakken met chicildes of sluiers is voor een sump gekozen waarvan één vak beplant was met substraat en een led boven hing, maar ook veel die een sump gebruiken met veel biomatriaal krijgen na c.a 4 a 6 maanden Anaerobic Bacteria in de zuurstofloze zones in biologische media die nitraten gaan opeten maar fosfaten met rust laten dus vaak wordt er dan ook zeoliet ingezet om fosfaten uit het water te halen.
En dan is de kans op algen natuurlijk een stuk minder als je met een sump ofwel bioloog gaat filteren.

Er bestaan ook algenscrubbers, die maak je in je bioloog vaak een witte kunstof plaat onder water waar men overbelicht met een spot op schijnt om express algen te kweken die de voedingstoffen reduceren in het water.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan ook algenscrubbers, die maak je in je bioloog vaak een witte kunstof plaat onder water waar men overbelicht met een spot op schijnt om express algen te kweken die de voedingstoffen reduceren in het water.


Krijg je door deze juist te kweken dan geen sporen van de algen die ook in de bak kunnen komen en weer kunnen opkomen bij een minste geringste tekort?
Sporen heb je in elke bak maar ik zou denken dat je nu juist nog mer laat ontstaan.
 
Krijg je door deze juist te kweken dan geen sporen van de algen die ook in de bak kunnen komen en weer kunnen opkomen bij een minste geringste tekort?
Sporen heb je in elke bak maar ik zou denken dat je nu juist nog mer laat ontstaan.

Nee omdat de algen die gaan groeien op de algenscrubber nemen juist die voedingsstoffen op zodat waar geen over belichting is in het aquarium zelf er ook geen algen gaan groeien omdat de algen al de voldoende voedingstoffen opmaken , eigenlijk het zelfde wat de planten doen in een aquarium.
Sporen van algen heb je altijd in je aquarium en ook in leidingwater tenzij je over UV-C filtert dood dez de sporen door hun DNA te beschadigen zodat ze niet kunnen vermeerderen en afsterven, dus de term dat UV-C algen of bacterien dood is fout.
UV-C tast DNA aan bij plant en dier en veroorzaak huidkanker en blindheid bij dieren en mensen, UV-C komt ook niet van nature niet voor op aarde omdat de atmosfeer deze schadelijke UV-C type reflecteert.

Zowel bacterien en schimmels algen en ander microleven dat deze UV-C lamp passeert wordt het DNA aangetast.
Daarom werkt UV-C zo goed tegen algenbloei en bacteriebloei en preventief dood het parasieten, schimmels en bacterien die ziektes veroorzaken bij vissen.
Maar we wijken af ..
 
Co2 voeding en licht klopt.

Maar je hebt ook nagenoeg plantloze bakken, daar gaat dit al niet op.

Maar er is dus niemand die weet hoe die middelen precies te werk.gaan?

Bij deze middelen is het altijd een afweging. Wat gaat het eerste dood.

Bij de middelen op basis van koper. Gaan de slakken en garnalen ook hemelen.

De concentraties in deze middelen zijn zo aangepast, dat deze wel nog net de algen doden. Maar planten en dieren blijven leven.

Een alg is een primitief soort plant. De plant is sterker, dus deze blijft leven.

Even een ander voorbeeld. Welke ik recentelijk in de EU heb uitgelicht.

Easy carbo. Oftewel Glutaaraldehyde. Wordt door velen gebruikt als koolstof bron.

Maar eigenlijk is het puur vergif.

De lage concentratie in water, maakt het bruikbaar voor planten. Als koolstofbron.
Verhogen we deze concentratie dan gaan de algen dood. Daarom wordt deze stof ook wel eens gebruikt om algen te doden.
Verhogen we de concentratie nog meer, dan zullen er nog meer planten en lagere dieren sterven.

Bij dieren zal dit niet acuut zijn. Glutaaraldehyde is mutageen. Dat tast de genen aan. Dus op den duur krijg je dus vissen met een afwijking.

De algen middelen hebben allemaal een andere formulering. Deels ook een herbicide. Mits de voorgeschreven dosering aangehouden wordt, zullen alleen algen dood gaan.
 

Terug
Bovenaan