Hoe verwarm, filter je zoiets?


ZEN

Well-known member
Lid geworden
3 december 2020
Berichten
95
Leeftijd
72
Er werd me een tweede bakje aangeboden en dat dan maar gekocht. Niet zo groot 60 bij 40 op 30 cm. Nu zag ik ergens onderstaande bak en vond dit eigenlijk wel iets hebben. Het nieuwe bakje is er een met een Bio Box 2. De opbouw van wat u op de foto ziet is dus eigenlijk onderaan een vijvertje Nu vraag ik mij af, hoe zit dat met de verwarming ....................zo een verwarming staaf die moet toch volledig ondergedompeld zijn? De filtering.........op de box staat een minimum water level maar dat is uiteraard veel hoger dan het vijver niveau dat ik wil aanhouden. Hoe zijn beide problemen op te lossen?
20210125_095950.jpg
 
Wat je ziet noemen ze een Aqua-terrarium dacht ik. Met water en landdeel.
 
Zoek eens op riparium.
 
Wat is het nou?
* aqua-terrarium
* paludarium
* riparium
 
Is denk ik meer paludarium dan riparium want laatste heeft een groter watergedeelte maar dacht dat ts hier misschien ook wat ideeën, inspiratie en antwoorde bij kon vinden.
 
prachtig,,dat van die pizza:LOL:
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
ik zou dit oplossen met een potfilter met bodemdrain.
( paludaria/riparia hebben vaak een dubbele bodem)
Verwarming kan dan met inline verwarming of met een staafverwarming in de dubbele bodem.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
+1 voor een potfilter met een verwarming in het filtersysteem buiten de bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
+1 voor een potfilter met een verwarming in het filtersysteem buiten de bak.
wordt dat geen overkil zon pot filter is niet zo veel water en de filters met verwarming ingebouwd zijn forse exemplaren qua opbrengst.
 
je hebt ook kleintjes hoor zoals de eden 501
en de verwarming kan je ook inline in de slangen opnemen die hoeft niet in het filter te zitten
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
wordt dat geen overkil zon pot filter is niet zo veel water en de filters met verwarming ingebouwd zijn forse exemplaren qua opbrengst.
De vewarming hoeft helemaal niet in de filter te zitten, kan ook tussen de retourslang gestoken worden.
(de zogenaamde inline verwarming)
Maar er bestaan ook kleinere potfilter met ruimte voor een staafverwarming.
Die van Eden, hierboven al vermeld, maar ook van oase bestaat er een kleinere thermo filter.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
De vewarming hoeft helemaal niet in de filter te zitten, kan ook tussen de retourslang gestoken worden.
(de zogenaamde inline verwarming)
Maar er bestaan ook kleinere potfilter met ruimte voor een staafverwarming.
Die van Eden, hierboven al vermeld, maar ook van oase bestaat er een kleinere thermo filter.
Aha wist ik dus niet en mijn gedachten ging uit naar Eheim Professionel 4 plus 350T (2373) vandaar mijn opmerking.
weer wat geleerd ;)
 
je hebt ook kleintjes hoor zoals de eden 501
en de verwarming kan je ook inline in de slangen opnemen die hoeft niet in het filter te zitten
De eden 501 of gelijksoortige filters hebben maar dunne slangen, daarvoor zijn de inline verwarmers niet geschikt vrees ik.
Persoonlijk denk ik dat er in een riparium van het formaat 60x30 maar een klein waterdeel zal komen wat bijna niet te verwarmen is middels staafverwarming.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Wat wil je in dat minuscule plasje water gaan houden en wat is de temperatuur van de ruimte waar de bak komt te staan? Waarschijnlijk heb je geen verwarming voor het water nodig en volstaat een warmtemat of is zelfs dat niet nodig.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
De eden 501 of gelijksoortige filters hebben maar dunne slangen, daarvoor zijn de inline verwarmers niet geschikt vrees ik.
Persoonlijk denk ik dat er in een riparium van het formaat 60x30 maar een klein waterdeel zal komen wat bijna niet te verwarmen is middels staafverwarming.
Die heb je als thermo model
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Waw Bedankt voor alle tips
De bak zou naar alle waarschijnlijkheid zeer rustig komen te staan, ik ben namelijk tijdens de week daar niet aanwezig pas van vrijdag namiddag tot zondag namiddag en tijdens de week is er geen verwarming op die plaatst. De omgeving temperatuur kan daar wel eens dalen als het buiten vriest tot 12 en uitzonderlijk 10 ° dus verwarming is wel degelijk nodig . Ook komt er 9/10 toch wat meer water in is een vb /idee foto ga dat niet exact copieren :) Ik dacht het als volgt op te lossen . Zou achteraan in het, ik blijf het voor het gemak een aquarium noemen :) een soort van service kamer waarvan de voorkant trapsgewijs ter zelfder tijd dienst zou doen voor men waterval op bouw met leisteen en plantjes. In de " service ruimte " kan de eenvoudige binnen filter die terzelfdertijd dienst doet als opvoerpomp voor de waterval geplaatst worden en de eenvoudige verwarming staaf horizontaal geplaats worden zodanig dat die zeker ondergedompeld blijft. Gezien het in vergelijking met een "gewone" aquarium van 60 bij 30 op 40 cm toch zeker niet meer dan 1/3 gaat gevuld zijn met water ga ik hier ook maximaal slechts een 5 tal guppys in loslaten. Uiteraard moet er gezien te lang afwezig een voeder automaat en een verlichting timer bij geplaatst worden
 
Ah zo, dan is verwarming raadzaam, ja. Toch denk ik dat je beter de bak als riparium kan behandelen en op een andere manier gaan verwarmen, zoals bijv. door warmtematten. Ik ben bang dat de planten die boven water staan het anders te koud krijgen. Als je de gehele bak verwarmt, warmt het water wel mee. Andersom gaat dat niet zo makkelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Ah zo, dan is verwarming raadzaam, ja. Toch denk ik dat je beter de bak als riparium kan behandelen en op een andere manier gaan verwarmen, zoals bijv. door warmtematten. Ik ben bang dat de planten die boven water staan het anders te koud krijgen. Als je de gehele bak verwarmt, warmt het water wel mee. Andersom gaat dat niet zo makkelijk.
en nochthans wordt het vaak zo gedaan.
Water geeft vlot z'n warmte af aan de lucht.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZEN
Waw Bedankt voor alle tips
De bak zou naar alle waarschijnlijkheid zeer rustig komen te staan, ik ben namelijk tijdens de week daar niet aanwezig pas van vrijdag namiddag tot zondag namiddag en tijdens de week is er geen verwarming op die plaatst. De omgeving temperatuur kan daar wel eens dalen als het buiten vriest tot 12 en uitzonderlijk 10 ° dus verwarming is wel degelijk nodig . Ook komt er 9/10 toch wat meer water in is een vb /idee foto ga dat niet exact copieren :) Ik dacht het als volgt op te lossen . Zou achteraan in het, ik blijf het voor het gemak een aquarium noemen :) een soort van service kamer waarvan de voorkant trapsgewijs ter zelfder tijd dienst zou doen voor men waterval op bouw met leisteen en plantjes. In de " service ruimte " kan de eenvoudige binnen filter die terzelfdertijd dienst doet als opvoerpomp voor de waterval geplaatst worden en de eenvoudige verwarming staaf horizontaal geplaats worden zodanig dat die zeker ondergedompeld blijft. Gezien het in vergelijking met een "gewone" aquarium van 60 bij 30 op 40 cm toch zeker niet meer dan 1/3 gaat gevuld zijn met water ga ik hier ook maximaal slechts een 5 tal guppys in loslaten. Uiteraard moet er gezien te lang afwezig een voeder automaat en een verlichting timer bij geplaatst worden
dus er zal met moeite 20 liter water aanwezig zijn.
Daar doe je een gup geen plezier mee.
Vergeet ook niet dat je planten een bodem nodig hebben, veelal turf achtig spul die je water diep kleurt en het zacht en zuur maakt. Verre van leuk voor guppen.
Het temperatuurverschil zal ook zorgen voor veel condensvorming en verdamping...
een week zonder aandacht zie ik zo niet gebeuren.


Al bij al lijkt de huidige opzet een gegarandeerde flop.
 
Ik begrijp dat je sceptisch bent. Voor wat de planten aangaat die gaan in aparte gecamoefleerde kleine bakjes staan en van het soort dat eigenlijk bijna op ( weinig ) water overleeft. Hier zal ik proefondervindelijk het één en andere moeten ondervinden. Guppys niet gelukkig met 30 liter water ? t kan maar dan passeren hier toch regelmatig overbevolkte bakjes niet ?! Wat mag ik er dan volgens jou/jullie wel in onderbrengen? Eén kempvis kan dat?
 
T experiment heeft enigzins vorm gekregen, ben er niet helemaal tevreden mee vind het wat zwaar voor 60 cm bak en hier en daar moet nog wat camouflage lavasteen toegevoegd worden.
Op de planten verwacht ik zowieso commentaar, heb er voorlopig zomaar wat veranda pot afval in geplaatst. verlichting bak wat hoger geplaatst om condens op de ruiten te vermijden
 

Bijlagen

  • 20210309_131305.jpg
    20210309_131305.jpg
    409 KB · Weergaven: 111
  • 20210309_142956.jpg
    20210309_142956.jpg
    376.9 KB · Weergaven: 115

Terug
Bovenaan