Hoe Verschonen Jullie Je Filter?


AadMec zei:
Is het ook niet een beetje hoe je het leest. Ik begrijp dat de biologische stoffen hierin niet over-gedoseerd kunnen worden. Dat zal met andere biologische stoffen anders zijn

Koeienpoep is ook biologisch, maar ik zou dat niet overdoseren in je bak !!!

Ik gooi ladingen bladeren (uit het bos) in mn bakken. Die reinig/ontsmet ik eerst, maar wellicht moet ik ze er zo in gooien.

Precies. Zo moet je dat ook interpreteren. De bacteri�n uit een commercieel flesje, daar kan je ook niet met overdoseren, maar het heeft geen nut omdat wel te doen.

Ik heb er geen weet van of je bladeren zomaar in je bak mag gooien.

Ik doe dat niet, ik maak er een thee van. De grove stukken filter ik er wel uit.
 
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Dat is ook geen argument, ik kan me nog herinneren dat verschillende virologen riepen dat SARS rampzalig zou worden en al was het geen pretje, zo erg is het niet geworden.

Wat ik ermee wil zeggen, al zou het 100% waar zijn, of het waar is of niet weet ik niet, iemands beroep of achtergrond mag geen reden zijn om iets als waarheid te bestempelen. Volgens mij wordt dat een "strawman" genoemd.

Neen, een stropopredenering is nog iets anders.

Je kan hooguit argumenteren dat ik scherm met een autoriteit. En dat mag wanneer die mens een autoriteit is.

Ik denk wel dat die man dat is. Pleit hem dat vrij van eventuele fouten? Helemaal niet.

Maar 'dit' is iets te gemakkelijk te weerleggen mocht het fout zijn. Dan zou ie dat ook niet zo open en bloot op zijn website zetten.

De concurrentie in die sector is genadeloos. Als een concullega hem op een dwazigheid zou betrappen, wees maar gerust dat het breed zou uitgesmeerd worden elders.

Ik heb inderdaad "strawman" en "appeal to authority" door elkaar gehaald. En ik ben me nu dus ook bewust dat zo'n argument in het algemeen als geldig wordt aanvaard. Desondanks is het onverstandig om zomaar van zo iemands woord uit te gaan in dit soort gevallen, mocht dat woord met bewijs gestaafd zijn is het natuurlijk wat anders. Het enige dat ik op die site zie staan is een opsomming van stoffen met effecten waar van sommige nog steeds onderzocht wordt. Lang verhaal kort:

In dit soort gevallen wil ik niet zonder meer uitgaan dat het waar is alleen omdat deze meneer het zegt.
 
Dennis_89 zei:
Coulibaly zei:
Dennis_89 zei:
Dat is ook geen argument, ik kan me nog herinneren dat verschillende virologen riepen dat SARS rampzalig zou worden en al was het geen pretje, zo erg is het niet geworden.

Wat ik ermee wil zeggen, al zou het 100% waar zijn, of het waar is of niet weet ik niet, iemands beroep of achtergrond mag geen reden zijn om iets als waarheid te bestempelen. Volgens mij wordt dat een "strawman" genoemd.

Neen, een stropopredenering is nog iets anders.

Je kan hooguit argumenteren dat ik scherm met een autoriteit. En dat mag wanneer die mens een autoriteit is.

Ik denk wel dat die man dat is. Pleit hem dat vrij van eventuele fouten? Helemaal niet.

Maar 'dit' is iets te gemakkelijk te weerleggen mocht het fout zijn. Dan zou ie dat ook niet zo open en bloot op zijn website zetten.

De concurrentie in die sector is genadeloos. Als een concullega hem op een dwazigheid zou betrappen, wees maar gerust dat het breed zou uitgesmeerd worden elders.

Ik heb inderdaad "strawman" en "appeal to authority" door elkaar gehaald. En ik ben me nu dus ook bewust dat zo'n argument in het algemeen als geldig wordt aanvaard. Desondanks is het onverstandig om zomaar van zo iemands woord uit te gaan in dit soort gevallen, mocht dat woord met bewijs gestaafd zijn is het natuurlijk wat anders. Het enige dat ik op die site zie staan is een opsomming van stoffen met effecten waar van sommige nog steeds onderzocht wordt. Lang verhaal kort:

In dit soort gevallen wil ik niet zonder meer uitgaan dat het waar is alleen omdat deze meneer het zegt.


Dat snap ik. Mocht ik het zeggen, dan moet jij mij niet serieus nemen. Ik heb niet zijn achtergrond, ik ben geen autoriteit in zijn vakgebied.

Maar hij is dat wel. Is een beetje een plaatselijke beroemdheid onder de koi-mensen. Heeft toch wel een track record om u tegen te zeggen.

Hij heeft dus de theoretische achtergrond en de praktische ervaring.

Zou ik blind varen op alles wat die mens zegt? Neen. Zeker niet wanneer ie een pint te veel op heeft. lol

Maar je kan ook overdrijven in geen enkele autoriteit te aanvaarden. Dan verkrijg je toch al snel onwerkbare situaties.
 
Daar heb je ook een punt, geen enkele autoriteit aanvaarden is ook onverstandig en het doel voorbij. Dat is ook niet wat ik beweer of zou willen. Ik zeg alleen dat als er bepaalde consquenties kunnen volgen die destructief zijn (in dit geval je bak om zeep helpen) ik niet zo snel overstag ga. Ook besef ik me dat een mens wel overal wat achter kan gaan zoeken en je bezig kan blijven neemt niet weg dat bronnen checken er toch wel bijhoort. En je hebt ook gelijk dat iemand die je erkent als expert en bekend met de staat van dienst (ik ken die man niet) best een streepje voor mag geven. Leuke discussie!
 
Dennis_89 zei:
Daar heb je ook een punt, geen enkele autoriteit aanvaarden is ook onverstandig en het doel voorbij. Dat is ook niet wat ik beweer of zou willen. Ik zeg alleen dat als er bepaalde consquenties kunnen volgen die destructief zijn (in dit geval je bak om zeep helpen) ik niet zo snel overstag ga. Ook besef ik me dat een mens wel overal wat achter kan gaan zoeken en je bezig kan blijven neemt niet weg dat bronnen checken er toch wel bijhoort. En je hebt ook gelijk dat iemand die je erkent als expert en bekend met de staat van dienst (ik ken die man niet) best een streepje voor mag geven. Leuke discussie!

De credits voor de 'bosgrond methode' zijn niet voor mij.

Ik heb ze ook ingefluisterd gekregen van een andere autoriteit, van de dierenarts van de Antwerpse zoo - afdeling visjes. Die man zijn reputatie is nog groter als die van deze koi-dokter. Da's nl. een wereldautoriteit.

Ik durf bijna blind varen op wat die man te zeggen heeft over zijn vakgebied.

Die gaat dat echt niet aanbevelen wanneer het 'gevaarlijk' zou zijn of niet werken.

Het is ook niet zijn 'uitvinding'. Vroeger werden aquaria veelal zo opgestart.

Ik kan alleen maar zeggen: ik had een 'shit' bak en dankzij die methode niet meer.

Ik kan alvast getuigen voor 1 bak dat ie werkt. Wreed mager als bewijs, maar ik ben gelukkig niet de enige die het heeft geprobeerd.

En blijkbaar is de conservator van Artis er ook gelukkig mee:

3. Door middel van bosgrond:

In feite gaat het hier om thee van bladgrond van loofbomen. In de bodem van een loofbos vinden wij tussen het vergane blad alle mogelijke bacteri�n die organische stoffen kunnen ontbinden. Wij nemen bijvoorbeeld een kilo goed vergane bladgrond van eik of berk, en roeren deze in enkele liters zout of zoet water (naargelang het aquarium). Daarna laten wij de vaste delen bezinken en gieten het heldere water in het biologische filter. Wellicht zal het water bruin kleuren ten gevolge van deze looistoffen. Dit is niet van groot belang voor mensen die van "tropenwater" houden en zelf producten toevoegen om het water er te laten uitzien als de Rio Negro. Men mag dit proces zelfs herhalen om de bacteri�npopulatie op peil te houden. Volgens de conservator van Artis Amsterdam is deze methode veruit de beste.

http://www.aquariana.be/algemeen-artike ... n-aquarium

Wel, ik ga dat eens natrekken en een mailtje sturen zie. :)
 
Waar jij het over heb,is de walstad -Methode.
Schone bosgrond op de bodem,daar een laagje zand overheen.

Is hier ook al eens in het verleden behandelt, dacht door Catweazel.
Catweazle zijn 1.20 (Walstad/Hillstream) [Re: Catweazle]
 
Hoe komt men nu weer van het hoe verschonen van je filter....via SARS...bosgrond....terrecht bij Catweazel............ :petjeaf:
 
Corry zei:
Waar jij het over heb,is de walstad -Methode.
Schone bosgrond op de bodem,daar een laagje zand overheen.

Is hier ook al eens in het verleden behandelt, dacht door Catweazel.

Neen, da's nog iets anders. Maar het effect zal wel vergelijkbaar zijn.

Ik maak in zijn essentie een thee en giet dat in mijn filtermedia.
 
Zap zei:
Hoe komt men nu weer van het hoe verschonen van je filter....via SARS...bosgrond....terrecht bij Catweazel............ :petjeaf:

Nou,die combinatie, over bosgrond.
Is Walstad methode.
 
Corry zei:
Zap zei:
Hoe komt men nu weer van het hoe verschonen van je filter....via SARS...bosgrond....terrecht bij Catweazel............ :petjeaf:

Nou,die combinatie, over bosgrond.
Is Walstad methode.

Maar neen. Voor te beginnen heeft ook Diana Walstad dat niet uitgevonden.

De methode is immers al veel ouder dan de gezegende leeftijd van die dame.

En haar methode is ook meer dan dat alleen.

De praktische uitwerking is ook enorm verschillend.

Thee vs. een soort voedingsbodem.

Zij varieert op hetzelfde thema. Heb geen idee of haar variant beter is of niet.
 
Oke jongens,

Ik zie Door de bomen het bos niet meer :)
Ik zet ff mijn "probleempjes" op een rijtje

1. De stroming in mijn Lido is niet optimaal: ik heb geen uitstromer aan het filter huis verbonden vanwege de achterwand. Hoe zorg ik voor meer stroming?

2. Ik zie in dit topic heel veel suggesties over hoe je je filtersponzen schoonmaakt: wat is de beste manier waardoor ik geen problemen krijg met het water en bacteri�n

3. Ik heb een vermoeden dat het zuurstof gehalte in de lido ook niet optimaal is....tips hoe ik meer zuurstof aan het water geef?

4. (Off topic) op mijn e bleheri groeit veel groene alg, hoe voorkom ik dit?

Mvg
Rennie
 
renniehahahahaha zei:
Oke jongens,

Ik zie Door de bomen het bos niet meer :)
Ik zet ff mijn "probleempjes" op een rijtje

1. De stroming in mijn Lido is niet optimaal: ik heb geen uitstromer aan het filter huis verbonden vanwege de achterwand. Hoe zorg ik voor meer stroming?

2. Ik zie in dit topic heel veel suggesties over hoe je je filtersponzen schoonmaakt: wat is de beste manier waardoor ik geen problemen krijg met het water en bacteri�n

3. Ik heb een vermoeden dat het zuurstof gehalte in de lido ook niet optimaal is....tips hoe ik meer zuurstof aan het water geef?

4. (Off topic) op mijn e bleheri groeit veel groene alg, hoe voorkom ik dit?

Mvg
Rennie

1. als het niet kan worden aangebracht kun je ervoor kiezen om ergens anders in de bak een uitstroomsteentje (luchtpomp) aan te brengen voor meer stroming van het water. Dit zal tevens helpen bij jouw punt 3 (niet de belletjes maar de beweging van het wateroppervlak).

2. Alleen de eerste watten/spons uitspoelen in (aquarium)water;

3. meer zuurstof planten, meer beweging van het oppervakte (zie ook punt 1)

4. vermoedelijk een te kort aan iets (vraag voor plantenmensen);

Daarnaast kijk of je belasting voor je filter niet te hoog is (aantallen en soort bewoners), regelmatig vuil afhevelen van de bodem.

Succes
 
De luchtpomp wil ej niet (in een plantenbak) dat kost je juist Co2 en te weinig Co2 levert je algen op.
 
MauriceM zei:
De luchtpomp wil ej niet (in een plantenbak) dat kost je juist Co2 en te weinig Co2 levert je algen op.

Dan ga je er dus vanuit dat hij en een plantenbak heeft en CO2 toevoegd.

In beiden zal het overigens geen probleem hoeven te zijn. Lucht toevoer is te regelen, en je kunt er zelfs nog je CO2 op aansluiten.
 
Ik heb niet echt een plantenbak, er staat maar 1 enchidorus bleheri (die 50 cm hoog is en vrij snel groeit)

uitstroomsteentje is wel een goede optie voor meer stroming/zuurstof....Kan iemand mij een merk/site aanbieden

Even over schoonmaken filtersponzen:

1x per 2 weken de bovenste spons schoonmaken in aquarium water?
En de andere sponzen daaronder dan?


Mvg
Rennie
 
renniehahahahaha zei:
Even over schoonmaken filtersponzen:

1x per 2 weken de bovenste spons schoonmaken in aquarium water?
En de andere sponzen daaronder dan?


Mvg
Rennie

De andere sponzen alleen schoonmaken (uitknijpen/spoelen) als er desondanks het verschonen van de bovenste sponzen/watten de stroming is verminderd. Indien alles redelijk tot goed in balans is hoef je dit maar zeer weinig te doen.

Iets wat niet in het filter komt (vuilresten van de bodem) verstopt deze ook niet. Dus regelmatig vuil afhevelen van de bodem.
 
Vraag over uitstroomsteen:

Als ik die koop moet ik die gewoon in het aquarium leggen en komen er dan bubbels uit?
Of ligt dit anders?
 
Met luchtslangetje aan een luchtpompje bevestigen..steentje in het water (even boven de bodem) hangen..stekker van het luchtpompje in het stopcontact..et voila
 
Blijkbaar had ik nog zo'n steen liggen+ airpomp. Dus meteen maar aangesloten en het werkt!
Bedankt Peter!
 
renniehahahahaha zei:
Blijkbaar had ik nog zo'n steen liggen+ airpomp. Dus meteen maar aangesloten en het werkt!
Bedankt Peter!

Daar zijn ze voor gemaakt !!!
Of leklus of pomp boven waterniveau plaatsen.
 
Zap zei:
MauriceM zei:
De luchtpomp wil ej niet (in een plantenbak) dat kost je juist Co2 en te weinig Co2 levert je algen op.

Dan ga je er dus vanuit dat hij en een plantenbak heeft en CO2 toevoegd.

In beiden zal het overigens geen probleem hoeven te zijn. Lucht toevoer is te regelen, en je kunt er zelfs nog je CO2 op aansluiten.

Niet echt ik geef aan dat,in een plantenbak, het onwenselijk is en waarom. Ik nam niet aan dat TS een �plantenbak heeft�. Als je dat zo opvat ben ik blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest.
 
Ik heb een potfilter (Tetra-Tec 1200) met van onder naar boven: Keramische pijpjes, balletjes, grove spons, fijne spons, filterwatten.

Twee keer per jaar spoel ik de sponzen uit en vervang ik de watten. De pijpjes en balletjes laat ik onberoerd.
 

Terug
Bovenaan