Hoe verder met vijfstreepbarbelen


Thomth

New member
Lid geworden
17 september 2023
Berichten
1
Leeftijd
33
Ik heb sinds 1 week een 40 liter bak met 5 vijfstreepbarbelen en 4 garnalen staan. Er zitten wat planten ik en ik heb verlichting. De barbelen zitten veel laag in het water. Nu las ik dat ze het vaak beter doen in een grotere groep en wat meer rondzwemmen.

Nu twijfel ik om er nog een paar bij te doen of toch een ander soort visje erbij te doen. Of kan ik het beter bij 1 soort vis hoiden

Tevens wil ik wat drijfplanten toevoegen om het licht te dempen
 
Heb je gelezen dat ze graag zwemmen?
En dat ze 4-5 cm worden?

40 liter voor een barbeel is hetzelfde idee van ruimte alsof een mens in een badkamer moet leven en er niet uit mag.

Ik denk dat je vissen niet zo gelukkig zijn.

Op aquainfo staat dit:
Voor de Vijfstreepbarbeel is een aquarium nodig van minimaal 60 centimeter. Het aquarium inrichten met een donkere bodem, dichte randbeplanting, drijfplanten en over turf filteren, dit dempt het licht en dit komt de kleur die ze laten zien ten goede. Zorg voor voldoende schuilplaatsen voor de wat schuwere vissen door bijvoorbeeld ook hout en stenen te gebruiken. Wel voldoende zwemruimte houden want de Desmopuntius pentazona zwemmen graag.

In een aquarium van 40 liter is een betta blij, maar scholenvisjes meestal niet.
 
Dat ze vrij laag in de bak zwemmen is normaal. Maar wat mijn voorgangers al zeggen. De Vijfstreep barbeel is volkomen ongeschikt voor zo'n mini bakje.
 
30-40l bakje zijn mooie garnalenbakjes maar voor de meeste vissen ongeschikt.
5streeps voelen zich thuis in een goed beplant meterbakje met een 15tal soortgenoten .
 

Terug
Bovenaan