Hoe vaak water change met externe filter


EmielRol

Well-known member
Lid geworden
15 december 2017
Berichten
130
Leeftijd
28
Ik heb onlangs een filter gekocht van superfish deze is goed voor een aquarium van 250l ik heb een aquarium van 125l, ik heb de filter aangeschaft om de schoonmaak makkelijker te maken. Toch heb ik dan de vraag hoe vaak moet ik water verversen?

Mijn bestand bestaat uit:

3 corydoras
1 koppel dwerg goerami
5 roodkop zalmpjes
1 guppy
4 siamese algen eters
4 vuur tetras
3 Glas meervallen
1 koppel dwerg cichlides en een maanvis

Ik overvoer niet en het klinkt als meer dan dat het daadwerkelijk is.
15405824113518968190524800874966.jpg


De filter bestaat uit active kool, crystal max, bioballs en een filter schuim. Ook had ik meteen de vraag wat de beste prijs kwaliteit filtermateriaal is zit al een beetje te kijken en lavasteen valt wel in de smaak.

Graag hoor ik van jullie!

Emiel.
 
1x per week 1/3 verversen zit je vaak wel goed.

Of je nu een intern, extern of sump filter hebt, in elk geval is je verversbeleid hetzelfde m.i.
 
1x per week 1/3 verversen zit je vaak wel goed.

Of je nu een intern, extern of sump filter hebt, in elk geval is je verversbeleid hetzelfde m.i.
Echt ........ Hoopten juist dat ik een paar weken verder kon met een filter
 
De actieve kool zou ik uit het filter halen, dat ben je niet nodig.
Ben geen fan van actieve kool begrijp me niet verkeerd, maar waarom zou ik de kool er uit halen
 
Echt ........ Hoopten juist dat ik een paar weken verder kon met een filter

Waar is het probleem dan? Probleem is met zoveel vis in de bak/ van 80 cm ??????
Dat klopt toch niet. .. dan om de 2 weken.

Enne kool maakt je water schoon, en haalt ook de voedingsstoffen voor de planten. uit het water.


Dus , kijk maar wat je doet.hoor.
 
Waar is het probleem dan? Probleem is met zoveel vis in de bak/ van 80 cm ??????
Dat klopt toch niet. .. dan om de 2 weken.

Enne kool maakt je water schoon, en haalt ook de voedingsstoffen voor de planten. uit het water.


Dus , kijk maar wat je doet.hoor.
Wat klopt volgends u in dit geval niet?
 
Lees je het blad Het Aquarium? In de nieuwe versie die gisteren hier op de mat lag staat een heel verhaal over het nut van een filter EN water verversen. Als je geen abo hebt, neem er eentje. Of koop hem in de winkel zou ik zeggen.
 
Kool kan chelaten binden en voeding is vaak gechelateerd waardoor je dus door de kool je voeding kan verliezen.
 
Beste ,
Water verversen kan je niet genoeg doen dus eenmaal per week 30% vind ik persoonlijk een minimum .
 
Beste ,
Water verversen kan je niet genoeg doen dus eenmaal per week 30% vind ik persoonlijk een minimum .
Wel te vaak.

Volgens mij moet niet de tijd maar je waterwaardes bepalend zijn.

Bij een bak die in evenwicht is kan 1x per 1 a 1,5 week volstaan (afhankelijk van het formaat). Bij een bak met probleem of net gestart kan dagelijks nodig zijn.
 
Zelf ververs ik in de gewone bakken 15% per week en bij de EI natuurlijk meer.
 
Wel te vaak.

Volgens mij moet niet de tijd maar je waterwaardes bepalend zijn.

Bij een bak die in evenwicht is kan 1x per 1 a 1,5 week volstaan (afhankelijk van het formaat). Bij een bak met probleem of net gestart kan dagelijks nodig zijn.

Wil je ff duidelijker zijn in jou verhaal a.u.b. , want zo slaat het nergens op hoor .
 
Okee en hoe kan ik dit makkelijk maken want me enige vrije zaterdag zit ik 12 keer heen en weer te lopen met water emmers en word er een beetje moe van eerlijk gezegt heb al gekeken voor een water adapter maar kan deze nergens vinden
 
Met 120 liter zijn dat 2 emmers. vuil, en 2 emmers schoon.



Je maakt de hele bak toch niet leeg?

IK doe in 1 ververs 250 l. met de tuinslang. gedeelte leeg, en weer vullen. Loop niet met emmers.
 
1/3 is zo'n 30 liter. (Je bak zal 100liter netto zijn).

Gietertje van 10-15 liter is het zo gepiept.
 
Geen afvoer in de buurt anders is tuinslang een uitkomst
Zelfde geld voor vullen
trouwens 12 maal een emmer a 10 liter dan blijft er weinig water in de bak over arme vissen:'(en bacterie huishouding
bak is zon 110 liter dus 3 emmers is meer als voldoende lijkt me
 
Toilet heeft iederr toch wel?

Dan stuik slang , met 2 bochten.
1 i de bak, 1 in de wc. kan ook zonder bocht, klem onderr de bril/ of badkamerputje.
.
 
Excuses lag aan mij ik loop vier keer heen en vier keer terug met emmers ongeveer, voor de filter als de kom erg vies was liep ik 6x ongeveer 10 liter de helft dus. Is het dan nog nog steeds de bedoeling stel ik doe dit met een tuinslang dat ik de aquarium leeg met emmers en vul met slang of hoe moet het anders. Weten jullie nog eventuele filter medium die handig is voor in de filter?
 
Wacht ff en verbeter mij als ik fout ben .
Je wil aquarium houden met zo weinig als mogelijk onderhoudswerk erbij ?
 
Wacht ff en verbeter mij als ik fout ben .
Je wil aquarium houden met zo weinig als mogelijk onderhoudswerk erbij ?
Liefste niet maar met school, stage, sporten en wordt het erg krap in de week
 
Liefste niet maar met school, stage, sporten en wordt het erg krap in de week
Met zo weinig mogelijk onderhoud is op zich niks mis, ik heb zelf pas ook een bakje ingericht met het idee er minder werk aan te hebben. Maar het ligt er wel aan waarop je (tijd) bezuinigt, water wissels kun je niet op bezuinigen.

Daarmee voer je afval stoffen of die je niet kunt meten, zoals hormonen en ziektekiemen. Niet alles wordt door een filter eruit gehaald.
 
Even off topic, lees dat je goeramies hebt. Deze kunnen drijfplanten erg waarderen dus misschien een idee om hier wat van in te doen.
 
Even off topic, lees dat je goeramies hebt. Deze kunnen drijfplanten erg waarderen dus misschien een idee om hier wat van in te doen.
Ja zit er over na te denken misschien saggitaria en drijfplanten bij te doen
 
Ja zit er over na te denken misschien saggitaria en drijfplanten bij te doen
Drijfplanten zijn voor gourami's eigenlijk een must.
Ook demp je ermee het licht, en geef je de vissen beschutting van boven - iets wat ze erg waarderen.
Ze zullen hun natuurlijke gedrag meer laten zien.
 
Drijfplanten zijn voor gourami's eigenlijk een must.
Ook demp je ermee het licht, en geef je de vissen beschutting van boven - iets wat ze erg waarderen.
Ze zullen hun natuurlijke gedrag meer laten zien.
Okee bedankt!
 
Excuses lag aan mij ik loop vier keer heen en vier keer terug met emmers ongeveer, voor de filter als de kom erg vies was liep ik 6x ongeveer 10 liter de helft dus. Is het dan nog nog steeds de bedoeling stel ik doe dit met een tuinslang dat ik de aquarium leeg met emmers en vul met slang of hoe moet het anders. Weten jullie nog eventuele filter medium die handig is voor in de filter?

In de tijd dat er 25 liter uit loop vul jij 3emmers en zet die daar neer.

Zij der 25 eruit, vul jij de bak weer bij/ NIET zo erin gieten , maar met beleid . anders stofboel.
 
Zo doe ik het ook, 3 bakken tegelijk. en vullen 1 voor 1.
 
Je kan zowel afhevelen als vullen met een tuinslang, wij gebruiken daar deze klemmen voor, stukken goedkoper dan de optie van discuszolder
:
slangenklem.jpg
 
Je kan zowel afhevelen als vullen met een tuinslang, wij gebruiken daar deze klemmen voor, stukken goedkoper dan de optie van discuszolder
:Bekijk bijlage 261004

Beschadigd dat een plastic lijst niet? Die van mij zijn bv glanzend en daar zie je elk krasje op.

Ik gebruik er zelf dit voor

9200000058897962.jpg
 

Terug
Bovenaan