Hoe te vangen?


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Geen idee of deze vraag hier hoort maar hoe kun je vissen vangen uit je aquarium zonder de hele bak overhoop te halen? De baby's kan ik nog wel gemakkelijk vangen maar vooral mijn molly's en platy's die groter zijn laten zich niet vangen. Steeds weer probeer ik het en steeds weer moet ik opgeven. Resultaat? Ik in de stress, planten vernield en voor korte tijd een lege bak omdat alle vissen tussen de planten zitten. Ze zullen wel gezond zijn maar daarom ook super snel. Er moeten er echt wat uit anders krijg ik weer overbevolking. Heeft iemand de gouden tip voor mij?
 
Hoe groot is je netje? Hoe groter het netje hoe rustiger je kan vangen.
 
Dat is behoorlijk groot, zelfs zo groot dat ik de hele kap eerst moet verschuiven omdat ik het netje anders eerst schuin moet houden om hem eruit te krijgen.
 
Als de molly's en platy's het netje in het vizier krijgen schieten ze gelijk achter de planten en gaat het nooit meer lukken. Ik moet het van het verrassingselement hebben en dan nog zwemmen ze sneller het net uit dan ik erover doe om omhoog te halen.
 
Eerst zoveel mogelijk water eruit halen (tot ~5 max 10 cm hoog) en daarna met 2 netjes, 1 stilhouden en met de ander erin loodsen.
 
Kunt ook het netje erin hangen met wat voer erin. Dan wachten en hopen dat ze er in zwemmen :D
 
Of tijdens het voeren vangen.
 
Ik gebruik een groter netje en de stok van zon combi set ( klein netje , sponsje en glasschrapertje) ik hou t grote netje op de plek en ga rustig met t stokje achter de visjes en " leid" ze als t ware dicht bij t raam.en dan sluit ik ze op met t grote netje tegen t raam. En dan eruit. Zo.heb ik er laatst 6 uitgehaald zonder de bak te legen of overhoop te halen. Het vergt wel wat geduld maar t lukt goed:) soms even stoppen als t niet gelujk lukt ivm stress voor de visjes te beperken. Gestresst raken doen ze zowiezo wel iets:)
 
Ik trek altijd de bak voor een groot gedeelte leeg. Met een hand of netje begeleid ik ze een hoek in waar ik met een (tweede) netje ze vang. Wanneer je een groot netje hebt en een bodempje water kan dat heel vlot gaan met wat oefening. Belangrijkste is om rustig te blijven en het blijven proberen. Op een gegeven moment heb je door welke kant ze opvliegend wanneer ze ontspannen en kan je daarop inspelen.
 
Vreemd. Mijn molly's zwemmen ongeveer het netje in. Er zijn weinig vissen die makkelijker te vangen zijn.
 
Het voer in het netje heb ik geprobeerd maar toen het licht uitging zat dat er nog in. Alle vissen waren rond het netje aan het dralen. Ga ik wel regelmatig doen dat netje met voer zodat ze het netje met iets goeds associeren. Alle andere opties hier ga ik proberen tot er iets bijzit dat lukt. Het water eruit daar zie ik wel tegenop want 170 liter is niet niks. Maar als het moet doe ik dat ook want er moeten gewoon wat vissen uit.

Jacobus, ik vind molly's juist de moeilijkst te vangen vissen. Het grootste vrouwtje dat ik heb is altijd al heel schrikkerig geweest en vliegt sowieso bij elke beweging de planten in. Haar gedrag is helemaal overgenomen door de andere molly's. Klinkt stom maar ik zal blij zijn als ze er niet meer is. Ze heeft een lelijke wildkleur, is megagroot geworden, vreet alle andere jongen op, krijgt elke 4 weken weer een enorm aantal jongen die zo groot zijn dat ze ook nog niet opgegeten worden ook en haar schrikgedrag zet soms de hele bak op de kop.
 
Een vis vangen kan een hele klus zijn, vooral als je de juiste tropische vis eruit moet vangen.
Zorg ervoor dat de vis zich niet opjaagt voelt en er geen stress aan overhoudt. Door rustig en geduldig te zijn zal je de vis uiteindelijk te pakken krijgen. Vang nooit de vis met je handen, gebruik er de juiste middelen voor.

Vangen met een schepnet
Een schepnetje is een handig voorwerp wat het meest wordt gebruikt door aquariumhouders om een tropische vis mee te vangen. Er zijn veel verschillende types van op de markt verkrijgbaar. Niet alleen de afmeting van het netje maar ook in verschillende kleuren zijn ze verkrijgbaar. Groen, wit en zwart zijn de meest voorkomende kleuren waarvan de groene kleur het meeste voorkomt. Je kan een vis aan het vangnetje laten wennen door voedsel in het netje te doen waardoor de vis het als een beloning aanziet. Wanneer de vis eenmaal in de visnet gevangen is plaats het dan zo snel mogelijk over. Met een netje kan je de vis wel beschadigen, met een vangklok beschadigt de vis niet. Ondanks dit blijft het visschepnetje het meest gebruikte vangmiddel voor de aquarianen.

Vangen met een vangklok
Met een vinger op de opening van de steel druk je de vangklok onderwater. Doordat je de vinger op de steel houdt blijft er lucht in de klok zitten. De hoorn van de vangklok houdt je onder de vis. Als de vis boven de hoorn zwemt haal je de vinger van de steel af, de waterdruk perst nu het lucht uit de klok en de steel waardoor de vis in de klok wordt gezogen. Om de vangklok met vis en al uit het water te halen druk je met de vinger de opening van de steel weer dicht en haal je de vangklok uit het water. De vis blijft in het water in de klok zwemmen. Het werken met de vangklok is een veel betere methode om je vissen te vangen, alleen moet je het eerst leren te gebruiken. Je zult zien dat het vrij eenvoudig is en een veel betere methode is omdat het je vissen niet beschadigt, wat met een netje wel kan gebeuren.

Een te klein vangnetje
Bij een klein schepnetje is het vaak moeilijker vissen te vangen. De vis zwemt op zijn gemak ver vooruit het te kleine netje. Je moet enorm snel zijn om ze daarmee te kunnen pakken. Wanneer je op de vis gaat jagen dan zal het nog moeilijker gaan. Ze weten goed dat je ze wil pakken en doen dan uiterst hun best om het je zo moeilijk mogelijk te maken. Hangend op de bodem tussen de beplanting of juist op een plek waar je helemaal niet bij kan komen met je netje.

Met schuinbewegingen en allerlei versnelde akties kan je jagen tot de vis doodmoe wordt. Je moet je wel goed realiseren dat je de vis hiermee veel stress bezorgd. Misschien niet alleen de achterna gezeten vis bezorg je een flinke portie stress maar ook de medebewoners kunnen daar stress van meekrijgen. Een groter netje vangt eenvoudiger omdat de vis niet zo snel om het grote net heen kan zwemmen. Ook voelt het een stuk minder ongemakkelijk aan voor de vis dan zo'n klein netje wat constant achter hem aan zit.

Met een groter schepnet kan je vaak zelfs het net rustig in het water laten hangen tot de vis voorbij komt zwemmen. Als je dan rustig beweegt dan zwemt hij er vrijwel vanzelf in.

Veranderen van kleur schepnetje helpt ook, vissen hebben een geheugen van drie maanden. De kleur en vorm herinneren ze maar al te goed, vooral als ermee gejaagd is.

Ondanks de vele vangmethodes blijft de vangklok methode het allerbest.

Vangklok voordelen:

- Je beschadigd ze niet.
- Bezorgd weinig stress.
- Bij overplaatsing blijven ze in het water.
- Je kan ze er snel mee vangen.
 
Cedric dit artikel had ik inmiddels ook gevonden. Ik had twee vissen die er eigenlijk zsm uit moesten en dat is me gelukt en zonder stress. Ik heb het netje de hele dag in het aquarium laten hangen en daar een paar algentabletjes ingedaan. Gisteravond nog gedraal, vanochtend zaten de baby's er al in, vanmiddag zaten er al meer vissen in en heel veel eronder en vanavond zaten net die twee die er uit moesten tegelijk in het net. Heel rustig het netje omhoog gehaald en voila vissen in het netje. Nadat deze vissen apart zijn gezet heb ik het netje weer terug gehangen en ging de rest gewoon verder met eten of er niks aan de hand was. De komende dagen ga ik iig elke dag 1 keer voeren in het netje en daarna twee keer per week zodat de vissen niet meer bang zijn voor het netje. De vissen die er nog uit moeten heeft geen haast en hoop ik deze week allemaal in mijn netje te krijgen.
 
Al opgelost zie ik, maarik kan toch niet laten om mede te delen dat een net recht onder de vis houden en dan gewoon omhoog liften, het beste werkt. Van onder zien ze vaak het net niet goed aankomen. Zeker niet met de oppervlaktevissen die jij beschrijft.
 
Dat werkt idd prima bij mijn guppen maar de molly's en platy's gaan gelijk naar de bodem en dan krijg ik er geen net meer in de buurt laat staan eronder. De vissen die allemaal zo reageren zijn de oudere vissen en deze hangen ook voornamelijk tussen de planten. Het lijkt wel of de grote schuwe molly het alfavrouwtje is en haar gedrag besmettelijk is. Ik heb haar ooit in de winkel gekocht en heb geen idee wat er met haar gebeurd is maar al vanaf het begin is ze bang en schrikt overal van. Ik heb wel eens de hele bak afgespeurd omdat ik haar al dagen niet gezien had en me afvroeg of ze ergens dood lag. Ik laat haar altijd zo veel mogelijk met rust maar soms moeten er gewoon vissen uit want met al die levendbarenden heb je zo overbevolking.
 
We nemen 1 fles, 1 voertablet en 1 minuutje wachten later ;)

177315m.altispinosus_0_85_aqua_fot.jpg

114149m.altispinosus_0_85_aqua_fot.jpg
 
Als voer in het netje niet was gelukt was de fles mijn volgende poging geworden. Ik heb wel vertrouwen in deze methode maar niet het vertrouwen dat de juiste vissen er in zullen zwemmen. Bij het netje waren de endlers er als eerste bij samen met de baby's, juist de moeilijk te vangen vissen zwommen pas na een dag rond het netje. Ik vermoed dat dit bij de fles ook zou gebeuren en om steeds de fles uit de bak te moeten halen en er weer in leek me bij de vissen ook alleen maar achterdocht op te wekken. Het is wel een mooie methode als er willekeurig vissen uit moeten. Ik zie mijn molly's ook niet door dat gat passen, de dames zijn enorm en vooral als ze zwanger zijn.
 
Ronald je hebt trouwens wel een "vette" vangst daar.
 

Terug
Bovenaan