Hoe te snoeien van dit ‘gras’?


M

Mauske

Guest
Sinds een aantal weken draait mijn eerste aquarium.
Alles gaat heel goed.. waterwaardes zijn goed, en de vissen en garnaaltjes zijn lekker aktief.

Ook de plantengroei gaat goed, en daar zit dan meteen mijn probleem.
Het is tijd geworden om te gaan snoeien, het wordt me te slordig nu.

De meeste plantjes weet ik wel aan te pakken, maar met het ‘gras’ weet ik me geen raad.
Het begon iig een stuk korten dan dat het nu is.
Kan ik deze grassprieten gewoon kort knippen?

Bekijk media item 658Bekijk media item 657
Dank alvast aan iedereen die me hulp kan bieden..
 
Die lange sprieten ken ik niet maar zal zo eens in mijn boekje kijken,dat lagere grasachtige plantje is eigenlijk geen aquariumplant en gaat na een tijd dood als het volledig in het water blijft.

EDIT-Denk dat dit het is, https://www.aquarium123.nl/Cyperus-helferi
Kan je niet snoeien denk ik.

Dat lagere is Ophiopogon.
 
Laatst bewerkt:
zal zo eens in mijn boekje kijken

Lijkt op Eleocharis sp. montevidensis, aka "giant hairgrass", maar zeker ben ik niet.

dat lagere grasachtige plantje is eigenlijk geen aquariumplant en gaat na een tijd dood als het volledig in het water blijft.

Scherp opgemerkt!
Ik zag het staan en ging er automatisch van uit dat het een Cryptocoryne parva was maar denk inderdaad dat jij gelijk hebt...
 
Ah ok, dank je.. maar zou ik deze korter kunnen snoeien ?

Dat lage plantje hebben ze me verkocht omdat het mooi laag zou blijven en een mooie decoratie in het aquarium is. Niks gehoord dat het geen aquarium plant is.. :-/
Die gaan we binnenkort dus maar vervangen..
 
Als het de plant is van mijn link kan je het niet korter knippen iig maar misschien is het wel die van Honeybadger en dan weet ik het niet.
 
Het zijn allemaal losse grassprieten zeg maar die aan de onderkant bij elkaar geplant zijn zodat het een bosje lijkt.
 
De blaadjes zijn plat, zoals bij gras.

Nee, helaas heb ik geen naam van het plantje. Ik vond het leuk staan en heb hem gekocht.. stond verder in de aquarium winkel ook niets bij helaas. Thuis gekomen zag ik dus dat het allemaal losse stengels zijn waar heel kleine worteltjes aanzitten.

Overigens staat bij de omschrijving op de site die Seabait geeft dat het geen plantje is wat in combinatie kan met garnalen.. mijn garnalen zijn er dol op, zitten geregeld op die bladeren te trippelen.. :)
 
Het zijn allemaal losse grassprieten zeg maar die aan de onderkant bij elkaar geplant zijn zodat het een bosje lijkt.

oké, maar ik bedoel de blaadjes/stengels zelf. Zijn deze buisvormig of plat als grassprietjes?
 
Overigens staat bij de omschrijving op de site die Seabait geeft dat het geen plantje is wat in combinatie kan met garnalen.. mijn garnalen zijn er dol op, zitten geregeld op die bladeren te trippelen.. :)

Ja zie het idd maar denk dat ze dat meer uit voorzorg vermelden want een hoop import planten worden bij de kwekers met slakkengif behandeld en door dat spul gaan de garnalen dood.
 
Ok, gelukkig.. :)
Ik zal eens kijken morgen om die kleine grasplantjes te vervangen...
Ben alleen bang dat als ik ze verwijder is het water troebel maak.. :(
 
Als je het met beleid doet zal het weinig tot niet troebel worden maar dat er wat materiaal van de voedingsbodem bovenop het grind komt kan je niet voorkomen.
Dat is oa een nadeel van een voedingsbodem helaas.
 
Ik ga mijn best doen.. eerst maar eens op zoek naar vervangende plantjes.
 
Vandaag de 3 plantjes die dus eigenlijk geen aquariumplantjes zijn vervangen door Hygrophila corymbosa kompakt.
Een mooi voorgrond plantje met een wat donker groene kleur dan de rest van mijn plantjes.

Helaas is het water nu niet meer zo glashelder, maar dat komt wel weer.. (hoop ik)
 

Terug
Bovenaan