Hoe snel na toevoeging vis eventuele nitrietverhoging


Elvina

Active member
Lid geworden
8 april 2023
Berichten
25
Leeftijd
38
Mijn eerste visjes zitten nu sinds donderdag in de bak. Een groepje van 12 r. Espei (in 125 l. Met extern filter Eheim 2213, 4 wk ingedraaid met filtermateriaal oud aquarium, veel beplanting en voeren) Ik ben dus nu goed aan het bijhouden of er nitrietverhoging zal gaan komen. De volgende stap zal over twee weken corydoras zijn, tot die tijd voeg ik sowieso niets toe. Maar nu vraag ik me af wanneer na het toevoegen van vis je een eventuele nitrietverhoging zou kunnen gaan meten. Wanneer ben ik safe en kan mijn onzekerheid overboord 😅
 
Dat hangt af van hoe goed alles is ingedraaid en hoeveel extra je de bak nu belast. In de regel valt het wel mee en ik zou nog even zuinig voeren het dit opbouwen.
 
Dankje voor je reactie. Tot nu toe meet ik niks en ik dacht zelf dat als dat woensdag of donderdag nog steeds niet zo is ik er redelijk van uit kan gaan dat het goed is gegaan.

Voeren doe ik inderdaad zuinig. Om de dag nu en dan een hoeveelheid die binnen een paar minuten weg is.

Volgens mij waren de Espei trouwens een tip van jou. Na alle overwegingen vond ik ze het best passen en ik vind ze inderdaad super leuk. Ze zijn niet te schuw en best wel vrolijk actief. Dus heel blij met je tip 👍🏼
 
Ik gebruik druppeltests. Ik zie daarbij 0,0 verkleuring nog.
 
Het is zeer goed mogelijk dat na je 4 weken indraaiperiode en het enten je helemaal geen nitrietpiek gaat zien. overigens laten je vissen ook wel merken dat er iets mis is. Als je ze bovenin aan het wateroppervlak ziet hangen, is het tijd om te meten.
 
Volgens mij waren de Espei trouwens een tip van jou. Na alle overwegingen vond ik ze het best passen en ik vind ze inderdaad super leuk. Ze zijn niet te schuw en best wel vrolijk actief. Dus heel blij met je tip 👍🏼
Mooi dat je plezier hebt van de Espei.
 
Vooral goed naar je vissen kijken als er iets niet goed is zie je dat aan hun gedrag.
 
Tot nu toe gaat alles goed gelukkig. Geen bijzonder gedrag van de vissen en geen ammoniak en nitrietverhoging gemeten. Ik begin te denken dat het bij deze tweede bak beter verloopt dan de eerste en dat het plaatsen van de eerste vissen goed is gegaan :) Ik houd nog een slag om de arm natuurlijk.

Mijn volgende toevoeging zijn de Corydoras. Ik wil dit volgend weekend doen, dan zitten de Espei er 2,5 week in. Is dat veilig genoeg of kan ik beter langer wachten? Ik wil 6 Corydoras Julii toevoegen. Kan dat in 1 keer of beter 2 keer 3 toevoegen?
 
En dat moet ook qua tijd prima kunnen. Als (en ik zeg nadrukkelijk áls) de toevoeging van de cory's een piek geven, dan zal het geen grote en langdurige zijn, gezien het huidig verloop na de espei's.
 
Fijn! Bedankt voor de reacties. Mooi dat ik hier steeds kan dubbelchecken of ik wel de goede dingen doe.
 
Mijn eerste visjes zitten nu sinds donderdag in de bak. Een groepje van 12 r. Espei (in 125 l. Met extern filter Eheim 2213, 4 wk ingedraaid met filtermateriaal oud aquarium, veel beplanting en voeren) Ik ben dus nu goed aan het bijhouden of er nitrietverhoging zal gaan komen. De volgende stap zal over twee weken corydoras zijn, tot die tijd voeg ik sowieso niets toe. Maar nu vraag ik me af wanneer na het toevoegen van vis je een eventuele nitrietverhoging zou kunnen gaan meten. Wanneer ben ik safe en kan mijn onzekerheid overboord 😅

Uit eigen ervaring: de eerste maanden wekelijks wat vissen toevoegen. Niet te veel tegelijk. Nitriet kan plots zwaar gaan pieken wanneer de balans verstoort wordt en er dus nog niet genoeg bacteriën zijn aangemaakt om een grotere hoeveelheid nitriet om te zetten.

Je weet dit vast zelf ook wel. Je voegde ouder filtermateriaal toe, veel beplanting en zorgde voor ammoniak door er voer in te gooien... je weet wat je doet.

Wel zou ik uitkijken met de corydoras. Een teveel aan nitriet uit zich namelijk altijd eerst aan de bodem en vissen die vooral daar leven zijn dan ook vaak de eerste slachtoffers
 
Een nieuw aquarium is vooral kwetsbaar. Stel je zou om 1 of andere rede een dode vis hebben, of heel veel rottende planten. Of je gooit perongeluk tóch teveel voedsel er in. Dan is je aquarium daar niet bestand tegen. Dan komt er zo veel giftige ammoniak vrij, wat vrij snel om gezet word naar de giftige nitriet waarvan je een piek krijgt.

Het betekend niet dat als je nu vissen toevoegd, en het 2 weken goed gaat je klaar bent. Je aquarium kan je pas echt na maanden "rijp" noemen. En jaren nodig hebben om echt een punt bereikt te hebben dat alles werkt zoals het moet werken.

Na 3 maande heeft het aquarium heel veel gedaan en is zich voor een groot deel aan gaan passen en optimaliseren naar de omstandigheden. Hoe langer je wacht hoe sterker en stabieler het word (vaak dan teminste ook dat kan mis gaan)

Met andere woorden je kan makkelijk 20 vissen toevoegen. Je zal het water extra schoon moeten houden voor de zekerheid al is een MAAR, een grote maar. Het is een risico!

Áls er een keer iets gebeurt dan kan je pieken verwachten. Het hoeft niet maar de kans is groot hoe eerder je vissen toevoegd en hoe meer vissen je toevoegt.

Hoe langer je wacht hoe kleiner het risico word. Met andere woorden dat betekend niet dat je geen pieken kan verwachten zelfs na 3 maanden. Soms als je pech hebt, kan het als een kettingreactie allemaal naar beneden kelderen. 1 vis dood 2 vissen dood en in eens zijn ze allemaal dood. Omdat het water steeds giftiger en giftiger word.

Zelfs al zou je zeggen ik wacht een een jaar en over een jaar dan doe ik er meer vissen in. Niet dat dat hoeft, maar zelfs dat zou ik logisch vinden klinken! Maar ook dan kan je zelfs pieken krijgen.

Dat is waarom het zo belangrijk is om die 4 weken als een soort leidraad te zien. Je doet het niet verkeerd om snel meer vissen te willen.

Sommige mensen zweren zelfs bij een fish in cycle waar je gelijk met vissen start. Het voordeel is dan dat het aquarium zich gelijk van dag 1 kan aanpassen aan de belasting van de vis.

Want je moet je voorstellen, dat alles wat je doet en veranderd aan je aquarium je aquarium zich opnieuw moet aanpassen en opnieuw moet indraaien. Al is het planten snoeien, of je filter schoon maken. Maar ook extra vissen toevoegen. Heel het aquarium voelt dit en er vinden veranderingen plaats.

Een aquarium wat nog niet lang staat. Met een nieuwe bodem en planten die nog moeten aanwennen. Die is gewoon kwetsbaarder. En het vraagt kennis en ervaring om dat risico te kunnen nemen. (zoals het herkennen van vissen met ademsnood)

Het is aan jou om in te schatten wat de juiste beslissing is en wat je aan kan. Zolang je maar weet dat waterwissels je vriend zijn in tijden van onzekerheid. Beter een waterwissel onnodig extra dan een kettingreactie aan... Vooral aan het begin.
 
Bedankt weer voor de uitgebreide reacties. Het is ook een hele zoektocht en je moet ervaring opbouwen inderdaad.

Dat het aquarium niet rijp is dat begrijp ik. Ik test tot nu toe 2 x per dag ammoniak en nitriet voor de zekerheid. Als ik de corys toevoeg zal ik dat ook weer twee weken doen en daarna een poosje twee keer per week. Nitrietpiek na toevoeging vis heb ik helaas al meegemaakt in mijn eerste bak. Die piek volgde volgens mij binnen een paar dagen na het toevoegen van (te veel, met de zegen van de lokale lfs) vis. De ervaring met veranderingen in het gedrag heb ik enigszins en daar zal ik scherp op blijven. Gelukkig zit ik de halve dag aan het aquarium geplakt dus ik hoop dat als er iets misgaat ik het op tijd herken. Mijn onzekerheid is wel daar onstaan. Ik dacht ook me goed ingelezen te hebben toen maar er ging van alles mis. Als een soort kettingreactie sloeg de ene na de andere ramp toe. Ik probeer het nu echt heel veel rustiger en beter te doen. Oa een beter formaat aquarium, potfilter met ruime capaciteit, enten van het aquarium, veel snelgroeiende planten en een super bewuste keuze van de vissen. Mijn waardes zijn nu in ieder geval wel echt ruim binnen de marges van alles wat ik er in wil. Ik ben erg blij met jullie advies. Hopelijk kan ik als mijn ervaring wat groter is ook weer anderen adviseren hier 😉

Is het dan toch beter om twee keer drie corys toe te voegen met een paar weken er tussen?

Dat zijn ook de laatste vissen die ik er in ga doen. Dan zijn het 12 r. Espei, 6 Corydoras Julii en neocaridina garnalen.
 
Is het dan toch beter om twee keer drie corys toe te voegen met een paar weken er tussen?
Nee. Dingen met beleid doen en je gezonde verstand gebruiken is goed. Als je denkt dat je aquarium om wat voor reden nog niet klaar is voor de cory's kun je altijd nog een weekje wachten als jou dat een beter gevoel geeft maar zou ze er gewoon in 1 keer in doen.

Ik test tot nu toe 2 x per dag ammoniak en nitriet voor de zekerheid
Als dat er voor zorgt dat jij beter slaapt, doe het gerust. Maar naar mijn idee zegt kijken naar het gedrag van je vissen/ garnalen het best hoe het met het aquarium gaat.
 

Terug
Bovenaan