hoe planten schoonmaken


S

Sterrekind

Guest
Hallo

Ik wil in mijn nieuwe aquarium straks wat plantjes hebben. Ik heb in mijn huidige bak echter een extraatje ontvangen van de dierenspeciaalzaak, een kudde slakjes. Door de hoge temperaturen ( discusbak) en veelvuldig voeren heeft dit geleid tot een explosie van de slakkenpopulatie. Ik heb deze enigszins onder controle gekregen door het overgrote deel van mijn drijfplantjes weg te gooien.

Ik wil echter straks in mijn nieuwe bak geen slakken hebben. Hoe kan ik nieuwe plantjes het best slak en ei-vrij maken? Is daar een truukje voor , bijvoorbeeld in zout water leggen ofzo? Of is het een kwestie van hopen dat je alles er af hebt geveegd?
 
Waarom gooi jij dan de drijfplanten weg.
Wat jij wilt,is onzin, slakken horen erin.
Zijn ook opruimers,of wil je blauwalg in je bak?
 
mag jij lekker slakken in je bak hebben, ik wil ze niet. Ja , appelslakken, die wil ik wel. NIet 10000 van die vieze kleine rotslakjes.
 
En blauwalg wordt niet verholpen door slakken. Been there, done that. Ik had blauw alg, en slakken. Blauwalg veroorzaakt door verkeerde balans tussen fosfaat en nitraat. Slakken deden er niets aan.
 
Sterrekind zei:
mag jij lekker slakken in je bak hebben, ik wil ze niet. Ja , appelslakken, die wil ik wel. NIet 10000 van die vieze kleine rotslakjes.

O,die heb ik genoeg,hoor.
In al mijn bakken.
Kruipen door de bodem,en zorgen dat de bodem luchtig blijft.
 
Sterrekind zei:
En blauwalg wordt niet verholpen door slakken. Been there, done that. Ik had blauw alg, en slakken. Blauwalg veroorzaakt door verkeerde balans tussen fosfaat en nitraat. Slakken deden er niets aan.

Goh, spreek jij ook engels?
Kan jij ook Frans?

En vertel jij mij nou ,hoe blauwalg onstaat???

Vreemd,heb het nog nooit gehad,raar,he?
 
Bertus ik vind het enorm fijn voor jou dat jij het niet gehad hebt. Ik wel, door toevoeging van nitraat en fosfaatharsen in mijn filter is mijn verhouding in het water overhoop gehaald. Gelukkig is dat probleem inmiddels al lang en breed opgelost.

Verder, heb je tips of kom je alleen maar knorrig doen? Daar ben ik namelijk wel een beetje klaar mee ondertussen.
 
heb je tips nodig? Knorrig doen??
Nee,hoor.
 
Waarom heb je dan die drijfplantjes weggehaald..
Gaan de slakken dan dood ofzo door het licht?

Heb je vampierslakken? Met Daylight lampen van Juwel

Whahahaha
 
Sorry hoor maar hier heeft TS niets aan....

Ik zou gewoon de planten afspoelen onder de kraan dan ben je echt al een heel eind.
Een echt middel ervoor heb ik niet, zelfs na snel googlen niet. Ik hevel ze altijd af als ik ververs. Ik krijg niet alles weg maar hou het wel erg knap in de hand.

Alles vervangen is namelijk ook geen garantie
 
Regelmatig een schijfje komkommer in je bak doen en dan als de slakken van het aas snoepen weer uit je bak halen.
Ben zelf van een enorme populatie slakken afgekomen door de inzet van een groepje slakkenetende slakken.
 
Fijn dat er gelukkig ook mensen zijn die wel constructief meedenken.


Drijfplanten heb ik weggedaan omdat dit een soort van YabYum bleek voor mijn slakken, ze zaten er echt met honderden in. Ongewenst. Ik had gehoopt dat er een quick fix was met betrekking tot nieuwe plantjes, als je ze bijvoorbeeld in een bak water met azijn doet, dat dan de eitjes dood gaan ofzo, ik noem maar iets.

De komkommer heb ik geprobeerd, drie dagen op rij en werkelijk nul slakken gingen er op. Slakkenval gekocht, en ook deze bleef leeg. Vermoedelijk omdat doordat ik mijn vissen zes tot acht keer per dag voer, er meer dan genoeg voer in de bak aanwezig is voor de slakjes om te eten.

Slaketende slakken is een optie, die planten zich een stuk minder snel voort als de gewone poelslakjes toch?
 
helena's planten traag voort dus een plaag worden ze niet echt

waarom je vissen zoveel voeren
 
Het zijn jonge discusvissen, die voer je zes tot acht keer per dag om groot te trekken :)
 
Anatome Helena's hebben mijn poelslakjes binnen een 2 maanden terug gedrongen tot bijna niks.
Binnenkort nieuw groep erin gooien als voer. :)
 
Sterrekind zei:
Het zijn jonge discusvissen, die voer je zes tot acht keer per dag om groot te trekken :)

ah ja oke dan is het normaal
 
Moeilijk denk ik om zeker te weten dat je in je nieuwe bak geen slakken mee zal krijgen. Je kunt hooguit de planten goed afspoelen maar dan nog kunnen er eitjes op zitten of een paar gaan met geluk (dus pech voor jou) toch mee de bak ik.
Moeilijk om dit te voorkomen denk ik en meer dan je best doen kun je denk ik niet.
 
Sterrekind zei:
Slaketende slakken is een optie, die planten zich een stuk minder snel voort als de gewone poelslakjes toch?

Die kweken inderdaad stukken minder snel maar als ze eenmaal aan de kweek gaan kan de populatie ook behoorlijk toenemen.
 
Ik ga het gewoon proberen, de plantjes echt goed afspoelen en dan maar hopen dat er geen eitjes op achtergebleven zijn. En mocht het wel zo zijn, dan zet ik wel Helena's in, die zijn volgens mij ook makkelijker uit te vangen als die kleine rottige poelslakjes.
 
Ja het is afwachten hoor.
Ik zuig met verversen vaak het teveel aan slakken van de bodem mee, maar als ze in planten zitten is dat anders.
 
Sterrekind zei:
Ik ga het gewoon proberen, de plantjes echt goed afspoelen en dan maar hopen dat er geen eitjes op achtergebleven zijn. En mocht het wel zo zijn, dan zet ik wel Helena's in, die zijn volgens mij ook makkelijker uit te vangen als die kleine rottige poelslakjes.

Nee,goed bekijken en het blad tussen je vingers laten glijden.
Dan Voel je de eitjes.
Met spoelen blijven ze zitten.
 
Seabait zei:
Sterrekind zei:
Slaketende slakken is een optie, die planten zich een stuk minder snel voort als de gewone poelslakjes toch?

Die kweken inderdaad stukken minder snel maar als ze eenmaal aan de kweek gaan kan de populatie ook behoorlijk toenemen.

Inderdaad, ik begon met 10 en heb er nu denk ik wel meer dan 100. Maar het zijn wel mooi slakken en ze zijn ook nog verkoopbaar :)
 
Toen ik begon met mijn huidige bak, Rio 180, had ik direct ook een slakkenplaag. De oplossing bleek, hoewel arbeidsintensief, eenvoudig. Elke avond heb ik er zo'n 50 stuks handmatig van mijn planten geplukt. Dit moet je een tijdje volhouden. Daarna en vervolgens heb ik Helena's gekocht die er voor gezorgd hebben dat er nooit meer een plaag is ontstaan. Helena's zelf worden nooit een plaag, overigens.

Misschien heb je iets aan deze ervaring?

Groet,
Ben.
 
en ,ben je dan bijdehand? Nee.

Ook slakken hebben een functie, zowel in de bodem,als op de bladeren.

Mijn Helena,s hebben ook in record tempo de puntslakken om zeep geholpen. Goed he.

Wie graaft er nu gangen in de bodem,dat die niet verstikt?

Nou,de nieuwe puntslakken, heb er genoeg ,weer.

De posthoornslakken ruimen ook rommel op, zoals alg van de plantjes.


Helena's zelf worden nooit een plaag, overigens.???
Nee, kan ze nu,in 3 maanden tijd, van 5,naar ong .25 tellen.

Zie ze als 3 mm,5 mm, 10 mm.
Geen plaag.?
Zolang er voedsel voor ze is,blijven ze gaan.
 
Bertus zei:
en ,ben je dan bijdehand? Nee.

Ook slakken hebben een functie, zowel in de bodem,als op de bladeren.

Mijn Helena,s hebben ook in record tempo de puntslakken om zeep geholpen. Goed he.

Wie graaft er nu gangen in de bodem,dat die niet verstikt?

Nou,de nieuwe puntslakken, heb er genoeg ,weer.

De posthoornslakken ruimen ook rommel op, zoals alg van de plantjes.


Helena's zelf worden nooit een plaag, overigens.???
Nee, kan ze nu,in 3 maanden tijd, van 5,naar ong .25 tellen.

Zie ze als 3 mm,5 mm, 10 mm.
Geen plaag.?
Zolang er voedsel voor ze is,blijven ze gaan.
Kheb er 3 en liggen nu al 2maanden overal eitjes rondt de 100 denk ik.
Sommige zijn al uitgekomen ben benieuwd
 
Met Helena's worden geen plaag bedoel ik; ze eten geen planten, wanneer er geen voedsel meer voor hun is eten ze hooguit elkaar...
Overigens vind ik mezelf niet bijdehand maar deel alleen mijn ervaring...


Groet,
Ben.
 
Nou ,elkaar op eten,doen ze niet.
Dan zou ik lege huisjes moeten vinden.
Zie haast geen puntslak meer,wel helena,s.

Jij mag best jouw ervaring geven.
maar als je alles uitroeit wat in je bak zit,is ook niet goed.
 
Verkopen die helena's ! Stuur hier maar een potje slakken naar toe :)
 

Terug
Bovenaan