Hoe overgaan van Superfish filter naar sponsfilter ( Garnalen)?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
647
Voor mijn garnalenbakje heb ik aan de hand van tips op het forum de Aquael turbo 500 besteld.
Aquarium is 60 liter.

Nu draaien er twee Superfish aquaflow 100 filters in.
Hoe stap ik het beste over naar het Aquael filter?

Zelf denk ik het Aquael filter er gewoon inhangen en er één Superfish filter uithalen?
En dan na zes weken de tweede Superfish filter er ook uithalen?

Past de spons uit de Superfish aquaflow ook op de Aquael?

De bijgeleverde spons bij de Aquael is deze veilig voor garnalen?
Er is ook een spons met nog fijnere structuur, maar deze was uitverkocht.
Dus hopelijk is het gewone bijgeleverde sponsfilter ook goed.

Hoe pak ik dit overschakelen het beste aan?
 
Hang hem er gewoon bij.

Die 2 erin laten, anders heb je te weinig bacterie.
 
Ik zou proberen de filter die het langst hangt te laten hangen.
En de andere spons uit te knijpen of erbij te stoppen in dat bakje boven de spons van de turbo 500.
Aangezien je alleen garnalen hebt zal t dan wel goed moeten komen.
En dan idd na 4 tot 6 weken de andere filter eruit. En dan je waterwaarden even in de gaten houden.

Ik heb zelf de aquael pat mini, met daar een dubbele sponsfilter op.
 
Ik zou de nieuwe erbij laten indraaien en er in elk geval 1 oude inlaten.
 
Zelf denk ik het Aquael filter er gewoon inhangen en er één Superfish filter uithalen?
En dan na zes weken de tweede Superfish filter er ook uithalen?

Past de spons uit de Superfish aquaflow ook op de Aquael?

De bijgeleverde spons bij de Aquael is deze veilig voor garnalen?
Er is ook een spons met nog fijnere structuur, maar deze was uitverkocht.
Dus hopelijk is het gewone bijgeleverde sponsfilter ook goed.
Die turbo 500 is een goede keuze!

Ik zou het Aquael erbij hangen, 4 weken lang. Dan 1 filter van Superfish weghalen, 2 weken later het andere. Of na 4 weken beiden, net wat je vertrouwt. Ik zou voor extra voorzichtig gaan omdat het om garnalen gaat.

De grove spons is prima voor garnalen, er zijn meerdere mensen die de grove spons gebruiken.

Of de spons van de Superfish op de Aquael past zou ik je niet durven zeggen, kwestie van uitproberen. De spons moet wel vrij stevig vast zitten.
 
Ik zou de fijne ook niet gebruiken want ik heb met de mini pat de ervaring dat die vrij snel dicht slaat.

De sponzen van de Aquaflow passen niet echt mooi op de mini pat in ieder geval.
 
Ik heb de ervaring dat vuurgarnalen wel door de poriën van de grove spons kunnen en dus in de spons zelf gaan zitten. Ze kwamen niet in de filter zelf, maar het was wel erg irritant met schoonmaken van de spons :D De sponsjes van superfish passen er ook wel om, maar weet niet of ze lang genoeg zijn. Als de spons wat los zit kun je deze aan de bovenkant vastzetten met een tiewrap
 
Grove spons van Aquael is prima, weinig onderhoud en klein grut komt er nooit echt helemaal door.. al zou ik er meteen een paar bijbestellen, ben je vele jaren zoet.. Heb zelf wel eens lopen prutsen met andere (goedkopere) sponzen op dit ding maar het is het eigenlijk allemaal 'net niet'. Komt bij dat ze in de loop der jaren soms helemaal niet meer in voorraad zijn..
 
Grove spons van Aquael is prima, weinig onderhoud en klein grut komt er nooit echt helemaal door.. al zou ik er meteen een paar bijbestellen, ben je vele jaren zoet.. Heb zelf wel eens lopen prutsen met andere (goedkopere) sponzen op dit ding maar het is het eigenlijk allemaal 'net niet'. Komt bij dat ze in de loop der jaren soms helemaal niet meer in voorraad zijn..

Dus je bedoelt de sponzen die erbij zitten?
De normale zeg maar?
Dan ga ik dat zeker doen.

Ik ga die kamer in het filter vullen met een filterspons, die van Superfish ( mijn huidige filter), daaronder schuif ik dan de bijgeleverde filterspons.
Heb ik eigenlijk twee en kan ik desnoods wisselen met de schoonmaak.

Heb je enig idee wanneer zo'n spons verzadigd is en je moet uitspoelen?
Zelf gok ik gewoon als de uitstroom minder wordt.
Vraag me af wanneer je echt een spons vervangen moet dan.

Heb ook gelijk een setje met pijpjes/buizen etc. besteld, zodat ik de uitstroom kan veranderen.
Ideaal :)
 
Je doet het goed.. afgaan op de stroming.
Spons hoef je in principe nooit te vervangen, tenzij het echt uit elkaar gaat vallen of zo..
Zelf heb ik het wel eens dat ik het niet goed uitgespoeld krijg (na een jaar of wat), weet niet waar dat aan ligt eigenlijk.. maar dan vervang ik maar gewoon.
 
Dus je bedoelt de sponzen die erbij zitten?
De normale zeg maar?
Dan ga ik dat zeker doen.

Ik ga die kamer in het filter vullen met een filterspons, die van Superfish ( mijn huidige filter), daaronder schuif ik dan de bijgeleverde filterspons.
Heb ik eigenlijk twee en kan ik desnoods wisselen met de schoonmaak.

Heb je enig idee wanneer zo'n spons verzadigd is en je moet uitspoelen?
Zelf gok ik gewoon als de uitstroom minder wordt.
Vraag me af wanneer je echt een spons vervangen moet dan.

Heb ook gelijk een setje met pijpjes/buizen etc. besteld, zodat ik de uitstroom kan veranderen.
Ideaal :)
Waarom gebruik je niet het filtermateriaal dat erbij zit voor in het compartiment boven? Is prima spul.
 

Terug
Bovenaan