Wat is er nieuw

Hoe oud kan Stekelige pantsermeerval worden?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boarnster
  • Startdatum Startdatum
B

Boarnster

Guest
Toen ik 17 was heb ik Jopie gekocht, was toen een klein raar visje wat mijn nieuwe aquarium moest opvullen. Nu ik 40 ben we drie aquaria en vier huizen verder zijn, vraag ik mij wel af hoe oud ze kan worden. En ja Jopie bleek een dame te zijn.
Heeft iemand een goed idee hoe oud ze kan worden?
Ik hoor zelf verhalen van 40 jaar, maar ik ben eigenlijk op zoek naar onderbouwde verhalen. Volgens de verkoper kon ze wel 5 tot 10 jaar oud worden. Dan zit ze met 23 jaar wel ver boven 🙂.

Als jullie antwoorden hebben, of tips waar ik nog kan zoeken voor antwoorden, dan hoor ik het graag.

p.s. Ik zal kijken of ik een foto van haar erbij kan doen.

Wat bedoel je met een stekelige pantser meerval? De Pterygoplichthys pardalis mischien? Deze kan in gevangenschap 20+ halen. Al halen de verreweg meeste dat niet.

Maar Jeanne-Louise Calment werdt ook 122 jaar en 164 dagen. Uitschieters hou je altijd. 😉

zWAS9KNv3mVtd0kodEKRor5Div0bnWhE.jpeg

Voor zover ik het weet is Jopie een Acanthodoras Spinosissimus

Weet je het zeker? De er op lijkende Platydoras costatus wordt veel meer verkocht. De duidelijkste verschillen zie je in tekening van de borstvinnen.

Acanthodoras Spinosissimus
bEwia9RAGzpyIgWbjJl0QT-5x0_Fh7Uc.jpeg

Platydoras costatus
humbugcatfish12.jpg

Je hebt gelijk.

De platydoras costatus lijkt veel meer op mijn Jopie.

In mijn boek staat dus een verkeerde foto bij de naam.
Weer een bewijs dat boeken het afleggen tegen internet.

Of het perse die platydoras is betwijfel ik maar het is wat mij betreft zeker een platydoras. P. Armatulus komt veel vaker voor. Internationaal ook wel bekend als de humbug catfish omdat die op het snoepje lijkt.

Moeilijk om daar wat zinnigs over te zeggen aangezien veel mensen niet zo goed voor hun vis zorgen als Boarnster. Ik zal bij een paar kennissen even een balletje opgooien.

Sowiso kan je het 's op planet catfish vragen maar dan zullen ze wel graag een iets betere foto willen zien.

Dan weet je eindelijk na 23 jaar de juiste naam. 😉 Welke vissen heb je erbij? Mijne ontpopte zich alseen niets ontziende rover.

Hier zie je verschillende ervaringen van mensen met deze vis. De oudste die in het topicwordt genoemd was ten tijdne van schrijven 25jaar + http://www.aquahobby.com/gallery/e_costatus.php

Met bewijzen kan ik het verder niet staven maar dit soort vissen kunnen zeer oud worden voor een vis. 30+ is naar alle waarschijnlijkheid wel te behalen. Als je een hond ofpaard aanschaft moet je er goedaan denken dat zo'n dier oud wordt. Met een vis denk je daar minder snel aan. 😉

jeroenw zei:
Of het perse die platydoras is betwijfel ik maar het is wat mij betreft zeker een platydoras. P. Armatulus komt veel vaker voor. Internationaal ook wel bekend als de humbug catfish omdat die op het snoepje lijkt.

Moeilijk om daar wat zinnigs over te zeggen aangezien veel mensen niet zo goed voor hun vis zorgen als Boarnster. Ik zal bij een paar kennissen even een balletje opgooien.

Sowieso kan je het 's op planet catfish vragen maar dan zullen ze wel graag een iets betere foto willen zien.

Dan is deze vis altijd onderde verkeerde naam verkoch tmaar je hebt gelijk als ik op planet cathfish kijk.

De armatulus
http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=880

De costatus
http://www.planetcatfish.com/common/spe ... ies_id=166

De tip van Planet cathfish was super.

Jopie is een echte Platydoras armatulus,Humbug Catfish.

Ook de omschrijving klopt:
" An ideal community fish, peaceful but rugged "
Bron PlanetCatfish

Ik heb in haar leventje werkelijk van alles in de bak gehad.
Grootste vriend was altijd de labeo bicolor. Ze zijn samen groot geworden tot de labeo zelfmoord pleegde.

Op dit moment leeft ze samen met garnalen, discus en kardinaaltjes.

Ik heb nog geen leeftijden gevonden.

Dit is een foto gemaakt vorige week tijdens de grote schoonmaak.
379982boarnster_0_82_schoonmaak.jpg

Heb nou eenmaal een zwakte voor meervallen. 😉

Ik krijg wat gemengde informatie terug tot dusver dat 30 haalbaar zou moeten zijn maar heb nog niet iedereen gesproken die ik wilde spreken.

Mijne vrat zelfs volwassen Zwaarddragers op... Dus ik ben verbaast dat het zo goed gaat met kardinaaltjes en garnalen.

Labeo bicolors kunnen trouwens ook oud worden. Een Oud collega van mij had er een van 1981 tot 2001

Kardinaaltjes zijn rap dus dat geloof ik nog wel maar garnalen verbaast me enorm ja.

Deze meerval heeft zelfs nog nooit geprobeerd om een andere vis op te eten. Ik moet er wel bij zeggen dat als kleine vissen dood zijn gegaan ik ze er wel snel uithaal zodat ze ook geen kans krijgt om te wennen aan de smaak van visjes. De meerval is ook groot geworden in een gemengde bak, altijd klein spul om zich heen gehad. Van de garnalen is na vier jaar nog steeds 1 in leven, en deze week weer 5 extra erbij gedaan.

De Labeo is na verhuizing naar nieuw aquarium, er in de nacht uitgesprongen via 1 van de 2 gaten in de achterkant van de kap.

Voor de leeftijd van de meerval lees ik dat veel mensen gewoon nog bezig zijn om te kijken hoe oud ze kunnen worden.

jeroenw zei:
Kardinaaltjes zijn rap dus dat geloof ik nog wel maar garnalen verbaast me enorm ja.
Mijne sloeg snachts toe, ik heb eens een flinke Zwaarddrager man in de bak gezet. De hele dag ging het goed en 2 uur na dat het licht uitging zag ik dat de platydoras hem opat... En hij heeft wel meer vissen gepakt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan