Hoe nu verder met ringbandsnoekjes


M

MarlonnekeW

Guest
Sinds een aantal maanden heb ik een groepje ringbandsnoekjes in mijn aquarium, maar de laatste tijd gaat het daar niet goed mee. Afgelopen zomer heb ik, na het toevoegen van een nieuwe vissensoort (Gele fantoomzalmen), een ziekte in het aquarium gekregen. Nadat het erop leek dat deze over was, ging ��n van mijn Pseudepiplatys annulatus vrouwtjes dood. Aan de vis was verder niets geks te zien en van te voren had ze ook geen ziekteverschijnselen.
We zijn nu een paar maanden verder en inmiddels heb ik nog maar ��n (van de zes) vrouwtje over. Verder zijn er geen vissen doodgegaan. Het zijn alleen de vrouwtjes die doodgaan, met de 2 mannetjes gaat het nog steeds goed. Ik zie geen ziekteverschijnselen; ze gaan plotseling dood. Tussen het moment dat de vissen doodgingen zat steeds minimaal 2 weken en soms nog langer. Het was dus niet een plotselinge uitbraak van een ziekte. Zou het kunnen dat er een andere oorzaak, buiten een ziekte, is waaraan ze doodgaan (b.v. iets met het water of voedsel)?

Ik heb, zoals gezegd, nu nog 1 vrouwtje en 2 mannetjes over. Het ging altijd prima met de mannen onderling, tot het moment dat er nog maar ��n vrouwtje over was; vanaf dat moment was het knokken. Zo erg dat ik het onderdanige mannetje maar naar een ander aquarium verhuisd heb, omdat ik anders bang was dat hij het niet zou overleven.

Ik twijfel behoorlijk wat ik nu verder hiermee aan moet. De onderdanige man zit nu in een aquarium met behoorlijk veel stroming, dus dat is geen ideale plek voor hem. Ik zal dus iets moeten doen.
Voor de vissen zou het beter zijn als ik het groepje weer wat zou aanvullen, maar loop ik dan niet het risico dat de vrouwtjes weer doodgaan?
Mocht ik de groep willen aanvullen, wat kan ik dan het beste doen, een aantal vrouwtjes erbij kopen en gelijktijdig het onderdanige mannetje weer bij de groep zetten of een paar vrouwtjes en een derde mannetje erbij kopen, zodat de agressie van de dominante man wat verdeeld wordt over de andere twee mannen?
In het verleden heb ik er wel eens een derde man bijgezet en dat ging toen niet goed, maar hij was toen de enige nieuwkomer. Zou het kunnen dat als ik hem gelijktijdig erin zet met de onderdanige man, die een tijdje ergens anders gezeten heeft, dat het dan wel goed gaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Dat de mannen uit elkaar zijn is een prima stap nu. Kun je de stroming daar niet veranderen of een andere richting op laten stromen?
Wat de oorzaak is van de sterfte is nu gissen denk ik. Ik heb in de 80cm 1 man met 2 vrouwen en heb daar een redelijke stroming in. Zelf zou ik dan een aantal vrouwen erbij halen en die gelijk met de tweede man inbrengen. De andere man heeft dan met de nieuwe vrouwen genoeg afleiding zou ik denken.
Misschien dat een ander het weer anders zou aanpakken natuurlijk. Ik hoop voor je dat je niet weer met sterfte te maken zult krijgen.
Als er verder geen uitval in de bak is dan kun je dit weer eens proberen.
 
Ik heb wel een veel lagere ph hier. Die is rond de 6.6 en ik weet niet hoe hoog die bij jou is en of dat eventueel met de sterfte te maken kan hebben.
 
Bedankt!
Het probleem is een beetje dat in het andere aquarium nog vrij jonge Corydoras habrosus zitten en daarbij lijkt een verband te zijn tussen veel uitval en te weinig stroming, dus ik durf daar de stroming niet minder te maken. Voor een paar dagen is het geen probleem voor het snoekje, maar het is geen permanente oplossing.

Wat ik zo raar vind, is dat het alleen de vrouwtjes zijn die doodgaan. Mocht het een ziekte of een probleem met de omstandigheden of het voedsel zijn, dan zou je toch verwachten dat het de mannetjes ook zou treffen. Of ��n van de mannen is op een of andere manier een vrouwenkiller (een ladykiller, maar dan letterlijk ;) ), maar dat kan ik me ook niet voostellen.

De ph ligt ergens tussen de 6.5 en 7 (preciezer meten de druppels niet), dus dat is niet extreem hoog.
 
Nee de ph is wel goed dan. Tja, het is wel raar dat het steeds de vrouwen zijn dan. Zie je niet dat de man ze steeds opjaagt waardoor ze veel stress hebben??
 
Normaal gesproken gaat het er heel erg rustig aan toe. Behalve als de vrouwtjes zover zijn, dat ze eitjes kunnen afzetten. Dan worden ze door het mannetje opgejaagd, maar niet op een super agressieve manier. Hij blijft bij ze en zet ze hooguit een beetje klem op een bepaalde plek door voor ze te gaan zwemmen zodat ze niet kunnen ontsnappen. Maar hij verwond ze niet ofzo.
Bij het andere mannetje ging het er dan afgelopen dagen veel harder aan toe. Die werd door het dominante mannetje continu tegen een blad aangedrukt en kon geen kant op. Bij de vrouwtjes heb ik zoiets nog niet gezien.
 
Ik vind ze zelf ook vrij rustig en heb nog nooit eitjes of jongen gezien van de 2 dames. maar ja die worden snel opgegeten door de rest denk ik. Ik heb ze nu zo n 9 maanden denk ik.
 
Die van mij heb ik volgens mij sinds april, dus ongeveer 8 maanden. Ik heb per ongeluk twee jonge visjes gekregen, toen ik een paar drijfplanten naar een ander aquarium heb verplaatst. Dit waren allebei vrouwtjes, waarvan er minimaal eentje dus ook overleden moet zijn. Deze was ongeveer een half jaar oud. Ze zetten dus wel eitjes af, maar ik vermoed dat deze door de ouders opgegeten worden.
 
Vanmiddag heb ik 3 nieuwe vrouwtjes gekocht en gelijktijdig de onderdanige man weer terug bij de groep gezet. Het lijkt erop dat het verblijf in het andere aquarium hem behoorlijk wat zelfvertrouwen gegeven heeft, want hij pronkt nu terug naar de andere man en laat zich niet meer in een hoekje duwen. Ze hebben ongeveer 5 minuten zich voornamelijk op elkaar gefocust, maar daarna werden de nieuwe vrouwtjes ontdekt en vonden ze elkaar een stuk minder interessant. Nu maar hopen dat het goed blijft gaan en dat ik bij deze vrouwtjes geen uitval meer heb.
 
Nog even een update hoe het afgelopen is. Helaas heb ik te vroeg gejuicht, want inmiddels zijn er nog maar 2 van de 6 ringbandsnoekjes over, ��n van de nieuwe vrouwtjes en de dominante man. Afgelopen zaterdag miste ik voor het eerst ��n van de nieuwe vrouwtjes (nooit meer iets van teruggevonden), gisterochtend vond ik 2 dode snoekjes, het vrouwtje dat was overgebleven van de oorspronkelijke groep en het kleinere mannetje en vanochtend vond ik weer een dood visje.
Met de rest van de bewoners van het aquarium gaat het prima en het gekke is ook dat ik totaal geen ziekteverschijnselen zie; de ene dag zwemmen ze vrolijk rond, eten goed enz. en de volgende ochtend zijn ze dood. Ook zie ik nauwelijks onderlinge agressie of vissen die zich proberen te verstoppen, dus ik kan me ook niet voorstellen dat mijn dominante man de oorzaak is.
 
Wat een pech met de snoekjes zeg. Ik ben zelf vorige week mijn dominante man kwijtgeraakt. Maar ik kon wel zien dat deze ziek was, vermoedelijk stip, echter een Exit kuur deed helemaal niks helaas.
Je hebt niet te veel stroming aan het oppervlak waardoor ze misschien uitgeput raken?
 
Ik heb ook al aan de stroming gedacht, maar dat kan ik me ook niet voorstellen. Een groot deel van het wateroppervlak is bedekt met drijfplanten, dus daartussen zouden ze moeten kunnen uitrusten. Het onderdanige mannetje heeft, toen er nog maar ��n vrouwtje over was, in mijn andere aquarium gezeten, waar op dit moment juist veel stroming is (2 filters, 1 op het oppervlak en met de uitstroom ergens in het midden) en waar ook geen drijfplanten inzitten. Daar deed hij het prima.

Zolang ik de oorzaak niet weet, wil ik ook niet zomaar medicijnen in het aquarium gaan gooien. Ik heb in ieder geval wel besloten om de groep niet meer aan te vullen in dit aquarium, dus ik moet voorlopig maar even afwachten hoe het met de overgebleven twee snoekjes verder gaat.
 
Raar, maar ik heb een schimmel bij de betta s gehad terwijl de andere vissen die niet kregen.
resultaat destijds was dat alle Betta s doodgingen en de rest vrolijk verder zwom.
Wellicht is het toch een ziekte zonder duidelijke kenmerken.
 
Hoi Marlonneke,

Als ik het goed begrijp heb je nu twee mannen en ��n vrouw van ze.
Met kleine aantallen kan het best goed gaan, maar vaak wordt ��n man dan te dominant waardoor de anderen meer te verduren krijgen.
Het beste lijkt mij om deze visjes in een groepje te houden, van minimaal drie mannen met evenveel of meerdere vrouwen.
Zoals je al beschreef, deze visjes horen zich optimaal te voelen/zelfvertrouwen, gewoon speels actief gedrag met af en toe gepronk. Maar als ze zich gestresst voelen bezwijken ze snel. Eventjes kunnen ze er wel tegen, maar moet niet te lang duren.
Bij twee mannen wordt ��n zeer dominant naar de ander, deze wordt voortdurend opgejaagd en bezwijkt, daarna kan hij meer de vrouwen gaan vervelen..
Heb ze zelf ook gehad met 3m/3vr en dat ging een lange tijd goed, niets aan de hand. E�n man viel uit en het groepje was daarna snel verdwenen. Bij minimaal drie mannen is er nauwelijk/geen agressie meer en zijn het gewoon vrolijke visjes..
En heb je er het langst plezier van, althans zo heb ik het ervaren.
Worden ook niet echt oud, zo'n 2 tot 2,5 jaar.
Beetje stroming vinden ze niet erg, waterwaarden stabiel en niet te hoge temperaturen (had ze op kamertemp - min. 17/18 graden).
 
Ik heb in de bak ook door de spraybar best wat stroming en ze zwemmen daar soms graag juist tegenin hoor. Ik heb ze nu al een jaar en dat gaat prima. Ik heb 1 man en 2 vrouwen.
 
Zwommen bij mij ook regelmatig in de stroming en soms zoeken ze rustige plekjes op tussen drijfplantjes.
Een harem kan goed gaan John.
Met meerderen leek het of ze bij mij meer op hun gemak en actiever waren (ligt ook aan overig bestand/afmeting bak ed).
 
@john: Ik vermoed ook dat het toch ��n of andere niet-zichtbare ziekte is. Misschien nog een staartje van de ziekte die ik een paar maanden geleden gehad heb, na het toevoegen van mijn schooltje gele fantoomzalmen (het gekke is dan wel dat ik inmiddels mijn fantoomzalmpjes heb aangevuld en dat deze het nu prima doen).

@panchax: ik heb ze altijd in een groepje van 8 vissen gehad, 2m/6v. Ik heb een derde man geprobeerd, maar dat ging niet goed en de 2 mannen, die ik had en die ik gelijktijdig gekocht heb, ging wel altijd goed (totdat er nog maar 1 vrouwtje over was, maar dat is ook best wel logisch). Er zijn dus in eerste instantie over een paar maanden 5 vrouwtjes overleden en daarom heb ik vorige week 3 nieuwe vrouwtjes gekocht, zodat het groepje bestond uit 2m/4v. Daar zijn er nu, na een week, dus nog twee van over, de 'dominante' man en ��n van de nieuwe vrouwtjes. Natuurlijk is dat geen ideale situatie, maar er nieuwe vissen bijkopen vind ik geen optie, omdat het risico m.i. te groot is dat deze dan ook doodgaan en een ander huis voor ze zoeken wil ik ook niet, omdat ik niet weet wat de oorzaak is en als het een ziekte is wil ik daar natuurlijk niet iemand anders mee opzadelen.
 
Nog even een laatste update: inmiddels heb ik het overgebleven vrouwtje al twee dagen niet meer gezien, dus heb ik alleen nog mijn dominante mannetje over. Het is best zielig om hem zo alleen te zien zitten, maar een andere oplossing weet ik op dit moment ook niet.
 
Het lijkt erop dat ik de oorzaak gevonden heb: het overgebleven mannetje heeft stipjes op zijn vinnen, dus vermoedelijk is mijn aquarium besmet met witte stip. Waarschijnlijk zijn de nieuwe visjes dus ziek geweest en heeft dat ervoor gezorgd dat ze doodgegaan zijn ;(
 

Terug
Bovenaan