Hoe moet ik mijn kast verstevigen?


G

GompieNeo

Guest
Hallo allemaal..

Ik heb laatst een meubelset gekocht waarvan een kast van 105cm breed, 70 cm hoog en 51 cm diep is, die ik wil gebruiken voor mijn Aquarium van 58 a 60 liter. (En eventueel later moet daar een aquarium van 125 liter op kunnen, omdat ik de 60cm bak te klein vind)

Nu was mijn vraag of jullie mij ideeen kunnen geven over hoe ik die het beste kan verstevigen. De kast is grotendeels spaanplaat (wel dik en niet hol zoals veel ikea kastjes) en de poten zijn van MDF (als het goed is..)

Ik heb 4 houten blokken die ik tussen het open gedeelte wilde doen zodat er op de bovenste plank gewicht verdeeld word.

En zou ik dan nog in de kast zelf nog planken of balken of iets moeten zetten?


RQCkKDE7eakXdEeBAdpzsPKGl2yGRUhe.jpeg


RQCkKDE7eakXdEeBAdpzsPKGl2yGRUhe.jpeg


Ik hoor graag jullie ideeen..
 
Je kleine bak zou daar denk ik zonder problemen op moeten kunnen staan. Bij een 80 cm verwacht ik ook geen problemen maar wellicht kun je dat met blokken onder de plank waar de bak opstaat verstevigen.
 
Ik zou meer naar de constructie van de achterkant kijken, daar zit vaak een dun plaatje achter waardoor de kast van midden naar achter kan doorzakken.(daar heb ik ervaring mee gehad :stom: )
 
Daar zit inderdaad een dunne mdf plaat achter
 
Dat kun je toch opvangen door er een paar (steun)blokken onder te plaatsen?
 
Zet boven een schotje tussen, in het midden.
Dan onder op dezelfde plats ook.
Word de druk over 3 planken verdeeld.

enne, valt echt niet om,hoor.
 
Ga eens op de kast zitten en kijk hoe die dat houdt. heb je in ieder geval een idee wat de kast kan hebben. en de schotten in het midden zoals Bertus schrijft, prima druk verdeling en kast wordt netjes in 2en verdeeld dus optisch ook nog mooi
 
Onderstaand is een technisch verhaal, ik hoop dat je het kan volgen:

Voor spaanplaat geldt dat dit een lage elasticiteitsmodulus heeft, dus het materiaal is erg elastisch (buigt veel door). De E-modulus is ongeveer 1600 N/mm2 (ter vergelijking: staal heeft een E-modulus van 210.000 N/mm2). Voor het effect op de lange duur moet de elasticiteitsmodulus nog gedeeld worden door 1 + k_def, voor spaanplaat is k_def gelijk aan 2,25. Dus 1600 / (1 + 2,25) = 492 N/mm2.

Wat verder belangrijk is, is het traagheidsmoment. Voor een rechthoekige doorsnede is dit 1/12 x b x h^3. Er van uitgaande dat het blad 500mm breed is en 18mm dik: 1/12 x 500 x 18^3 = 243.000mm3.

Het totaalgewicht van een 125 liter bak zal ongeveer 200kg (2,0kN) zijn. Dit zal een bak van 80cm zijn: 2,0 / 0,80 = 2,5kN/m1.

Als laatste is nog de overspanningslengte nodig. Van hart poot tot hart poot is, afgeschat van de foto, zo'n 90cm.

De doorbuiging van het bovenblad (in het midden) is dan (5 x q x l^4) / (384 x E x I) = (5 x 2,5 x 900^4) / (384 x 492 x 243000) = 178mm

Ik heb alleen maar gekeken naar de optredende vervorming, sterkte heb ik niet bekeken (plank zal bezwijken denk ik, gezien de grote vervorming).

Het aquarium kan deze vervorming uiteraard niet aan, hij zal op de zijwanden gaan dragen met de kans dat hij breekt.

Als je de belasting door middel van de pootjes ook naar de plank er onder over brengt, zal de vervorming halveren (nog steeds bijna 9cm). Het is dus verstandig om in de kast er onder ook pootjes / een tussenschot te plaatsen.
 
Bedankt voor jullie info. Daar kan ik zeker wat mee. Ik ben van plan om in de tussenstuk 4 balkjes achter elkaar te plaatsen zodat het dus eigenlijk ook een tussenschot word... en in het kastje onder doe ik ook 4 balken vertikaal. Moet ik ook nog hoekprofielen plaatsen? Of is dat onnodig?
 
Balkjes????
Zou gewoon 16 mm plaat zagen ,op maat.
Ga je toch geen balken in doen.?
 

Terug
Bovenaan