Hoe kunnen mijn planten steeds dood gaan.


Ik zou als ik jou was toch easy carbo elke dag toe voegen ook en misschien All in One ook van Plantedbox tenminste dat gaf ik toch altijd aan mijn planten.

Das zeker een Juwel Vision 180 :S
Ja klopt! Heeft u een site waar ik dit kan kopen?
 
Weet u toevallig wat ik precies moet nemen dan? Er staan zoveel verschillende op
Sporenelementen

Nitraat (macro)

Fosfaat (macro)

Carbo (koolstofbron)

De carbo zou ik vooralsnog niet aanschaffen. Dit is niet echt nodig en het blijft een chemisch goedje. Er zijn ook planten die niet tegen Carbo kunnen, dus het hangt een beetje van je plantenbestand af of je het wel of niet gebruiken kunt. Het zijn met name de echte waterplanten die er zwaar onder leiden of het loodje door leggen.

De poeders waar ik naar linkte los je op in water, aanbevolen wordt osmose water, omdat ik geen osmose thuis heb, heb ik gedistilleerd water gekocht dat dit doel ook prima dient.

Er zijn heel veel forumleden die deze plantenvoeding gebruiken. Het is fijn dat je nitraat en fosfaat apart kunt bijsturen, dit kan met de All in One (AIO) niet.
Het gaat er dan wel van uit dat je de hoeveelheden nitraat en fosfaat voordat je begint kunt meten maar die testjes zitten standaard in een testkoffer. Of je 'reset' de bak door een hele grote waterwissel.

Je kunt het gebruiken voor de Estimative Index (EI), waarbij men streeft naar een verhouding nitraat:fosfaat = 20:2 en wekelijks 50% van het water wisselt. Dan hoef je de de waardes van nitraat en fosfaat ook niet meer te meten omdat je de bak als het ware iedere week 'reset'.

Zelf ben ik van de EI afgestapt maar ik hanteer nog steeds een verhouding van 20:2. Ik ververs bijna altijd minder dan 50% en voeg het nitraat en fosfaat naar rato toe. Als ik bijvoorbeeld maar 25% ververse (de helft van 50%) voeg ik ook maar de helft van de macro elementen toe.

Verdunnen / oplossen

Kalium nitraat : 81.5 gram KNO3 in 500 ml water. 10 ml verhoogt het nitraat met 20 ppm per 50 liter
Kalium fosfaat: 7.2 gran KH2OI4 in 500 ml water. 10 ml verhoogt het fosfaat met 2 ppm per 50 liter
Sporen (CSM+B): 55 gram = 1 zakje, oplossen in 500 ml water.

Als je de verhouding nitraat en fosfaat niet hoeft bij te stellen, kun je dus van beiden even veel toevoegen.

ALs je nog vragen hebt, horen we het wel.
 
10FC9DA2-A28F-4E80-AC38-17811ACA296A.jpeg
Hallo,

Ik heb zojuist de nitraat test binnen gekregen en het blijkt dat het in plaats van <0.3 dus 4.0mg/l te zijn. Is dit goed of moet ik hier snel iets aan doen? Het gaat nig steeds over de planten
 
Bekijk bijlage 254934 Hallo,

Ik heb zojuist de nitraat test binnen gekregen en het blijkt dat het in plaats van <0.3 dus 4.0mg/l te zijn. Is dit goed of moet ik hier snel iets aan doen? Het gaat nig steeds over de planten
Je leest verkeerd af, je hebt nu de waarden voor zoutwater (Marine: zie kop van de kaart) voor je.
 
Je leest verkeerd af, je hebt nu de waarden voor zoutwater (Marine: zie kop van de kaart) voor je.
Oh nee he... verkeerde besteld:oops:
 
Oh nee he... verkeerde besteld:oops:
Oh dat meen je niet :(

Nu je hem open hebt kun je hem natuurlijk niet meer ruilen. Balen zeg!

Probeer hem hier te verkopen.
 
Oh dat meen je niet :(

Nu je hem open hebt kun je hem natuurlijk niet meer ruilen. Balen zeg!

Probeer hem hier te verkopen.
Inderdaad dat kan ik proberen. Nu even snel kijken voor een goede test!
 
Goh vind het echt rot voor je.
 
Je leest verkeerd af, je hebt nu de waarden voor zoutwater (Marine: zie kop van de kaart) voor je.


Volgens mij maakt dat niet uit want in zout kun je ook zoetwatertesten gebruiken. Alleen niet de po4 omdat die geen lage waarden op de kleurenkaart hebben staan zoals we in onze zeewaterbakken hebben.
Ik dacht dat Johnny laatst ook een zoetwaterkoffer/test had over genomen en bij navraag bleek dat die ook in zeewater is te gebruiken.

Nadeel van deze test is dat die maar tot 4 mg gaat en vaak hebben we in zoet een hogere no3 waarde.
 
Ik had een testkoffer voor zeewater gekocht en heb die mee verkocht met de zeebak.
De enige testkoffers die ik nu nog liggen heb zijn die van Sera en van JBL.
 
Ik had een testkoffer voor zeewater gekocht en heb die mee verkocht met de zeebak.
De enige testkoffers die ik nu nog liggen heb zijn die van Sera en van JBL.


Klopt maar jij had toch gevraagd of bepaalde zoetwatertesten ook in zeewater gebruikt konden worden?
 
Goh vind het echt rot voor je.
Geeft niet! Meteen nieuwe testen besteld die gelukkig net binnen gekomen zijn :D Ik ben nu het nitraat aan het testen en het ziet erna uit dat het 0mg/l is! Wat moet ik nu doen?Is dit slecht? Zoja wat kan ik d’r aan doen. Als ik dit oplos met kaliumnitraat dan heb ik dat gelukkig erbij besteld:)
 
Inderdaad oplossen met kalium nitraat.
En wat is je fosfaat?
 
Inderdaad oplossen met kalium nitraat.
En wat is je fosfaat?
Nou dat is het volgende.. ik dus een test besteld krijg ik er 2 flesjes bij allebei met het cijfer 2.. Ik heb nog net op tijd de winkel kunnen bellen en het word gelukkig geregeld!
 
5D7E2FD7-51D3-44D1-A394-043933A1F580.jpeg
Inderdaad oplossen met kalium nitraat.
En wat is je fosfaat?
Alleen ik kom hier ook niet echt verder mee:S De waarde is 0 mg/l.
Ik heb een aquarium van 120 liter dus hoe en hoeveel moet ik erin doen?
 
Wat er staat, is dat je het beste 41 gram van deze poeder kunt oplossen in 500 ml warm water.
Als je dat gedaan hebt, dan zal 10 ml van die oplossing je nitraat verhogen met 5.0ppm/. Deze laatste wil je eigenlijk op 20 hebben staan.
Dus als je No3 nu 0 is, dan moet je 40 ml toevoegen (20/5 = 4x). Tenminste als je bak 100 liter water bevat.
Bevat deze meer of minder, dan moet je de hoeveelheid aanpassen aan het aantal liters water wat je bak bevat.

Bevat je bak 200 liter, dan moet je 2 x 40 ml toevoegen.
 

Terug
Bovenaan