hoe krijg je de zwarte achtergrond?


iemand die er verstand van heeft doet het in minuten.

een beginner nog niet in uren.

Maak zelf uit wie je bent en of het de moeite is.

Altijd leuk om te leren, niet alleen hiervoor.
 
tsja dat is waar, altijd leuk om te leren...
ik zal het eens proberen denk ik ;)
 
In eerste instantie is er geen Photoshop nodig Nick,

Door twee flitsers te gebruiken (boven en onder de vis, waardoor hij overal mooi is uitgelicht)
heb je gelijk al een wat donkere achtergrond.


Gebruik je daarbij een erg klein diafragma en erg korte sluitertijd, dan zul je zien dat de achtergrond al bijna klaar is..
Daarna schuif je een klein beetje met de levels is photoshop en klaar is Nick ;-)

Even een voorbeeld voor je van een van mijn "Kempie's"

Apparatuur: Nikon D3 + Nikon 105mm F2.8 AF-S VR + SU-800 Commander + 2x SB-910 Flitser
Instellingen: 1/2000e Sec, F/22, ISO 200, -0.3 belichtingscorrectie.

123.jpg


p.s. let er wel op dat het bij sommige vissen niet mooi zal zijn om een zwarte achtergrond te hebben... denk aan donkere kleuren welke al heel gauw in de zwarte achtergrond zullen verdwijnen. (Zwart uiteraard, Donkerblauw etc etc etc)
 
ik vergeet te zeggen dat je natuurlijk met een fotobak het beste resultaat zult krijgen.
 
Rickerdt zei:
In eerste instantie is er geen Photoshop nodig Nick,

Door twee flitsers te gebruiken (boven en onder de vis, waardoor hij overal mooi is uitgelicht)
heb je gelijk al een wat donkere achtergrond.
Dan is mijn vraag: hoeveel mensen zullen in de praktijk geen photoshop nodig hebben?
Denk dat er maar weinig mensen met twee flitsers zijn ;)

~ Ivo
 
De vraag is: hoe krijg je de zwarte achtergrond?

Natuurlijk zal niet een ieder over een of meerdere flitsers beschikken, maar mijn antwoord is een aanvulling op de eerder genoemde "Photoshop-oplossing".

Echter is er voor een ieder met ��n flitser ook een prima resultaat te behalen zie onderstaande foto en set-up.

1.jpg

Het resultaat met 1 flitser met ttl-kabel (van boven) en op de zij- en onderkant van de fotobak aluminiumfolie geplakt.

Fotobak1.jpg

De Set-up...

Groeten,
Rickerdt ;-)
 
Maar dat houdt dus wel in dat je je vissen constant in de stress jaagt, doordat je ze overzet in de fotobak.

Dit truukje gaat hem dan ook niet worden in mijn 250x80x70 bak.... Flits van boven, maar meer dan dat is niet mogelijk, zonder af te doen aan de inrichting.

Wel geeft het prachtige foto's :)
 
In een mega grote bak wordt het hem zeker niet....
Vandaar dat voor dit soort fotografie vaak de smalle fotobak gepakt wordt.

Groeten Rick
 
Zojuist nog een extra voorbeeld voor je gemaakt.
Flitser met TTL-Kabel kort boven de vis gehouden (10/15cm)

r3.jpg


Instellingen: ISO 100, Diafragma F/22, Sluitertijd 1/1000e sec

Groeten,
Rickerdt
 
Omdat ik met een macrolens werk heb je scherptediepte wel nodig.
Daarnaast zou ik diafragma 5.6 gebruiken bij deze foto dan zou de achtergrond NIET zwart zijn geworden.

;-)
 
Ik snap het volgens mij niet helemaal... welke kleur zou het dan wel worden? Of ontstaat die zwarte achtergrond door het oplichten van het voorste gedeelte, waardoor het achterste gedeelte onderbelicht raakt wegens de scherptediepte en het beperkte licht daar?

Heb zelf ook een macro lens, maar bij lange na nog niet jouw ervaring ;) Dus vraag het om van te leren :)

Foto'tje van mij uit mijn 250x80x70 aqua,

_DSC9804-1.jpg


Exif hou je tegoed, gezien PS of Photobucket deze eruit gooit... Foto staat inmiddels op een externe harde schijf.

Zoals je aan het bekje ziet, gebruik ik vaak een redelijk groot diafragma. Dit om niet in te leveren bij de sluitertijd en ISO ;) Tips om te verbeteren?
 
Doordat ik met een flitser (soms meerdere) werk kun je met compleet andere instellingen werken.

Door met behoorlijk veel power flits, lage iso waarde, klein diafragma en hoge sluitertijd te werken krijg je dat de achtergrond dicht slaat.
Uiteraard is het voor elke bak/aquarium anders (denk aan; verlichting etc), de meeste foto's die ik maak van Betta's maak ik in een cuvet (smalle fotobak) zoals enkele berichten hierboven getekend. Het mooie hiervan is dat je ook een vel zwart (of andere kleur) papier erachter kunt zetten wat het natuurlijk nog makkelijker maakt.

Zou je diafragma 5.6 gebruiken dan zou je bijv alleen maar een vin scherp hebben... En dus niet de hele vis.
Bij een hogere iso/ lagere sluitertijd/ groter diafragma krijg je dat de achtergrond al erg gauw de omgevingskleur gaat aannemen (of dat je de achtergrond/planten etc gaat zien)

Om je een beter beeld hiervan te geven zal ik een paar "foute" foto's maken en de gebruikte instellingen hierbij gaan vermelden.
(Hopelijk vind ik hier even tijd voor dit weekend)

Fijne avond!

Rick
 
meksjoef,
als je wil dat heel je vis mooi scherp is, probeer je F22+
wanneer je heel dicht op een object zit, is zelfs F22 niet genoeg, wil je alles mooi scherp hebben.

gebruik je een flitser? dan zou F22, 1/250, iso 100 geen probleem moeten zijn


als je F22 schiet zonder flitser krijg je altijd pik donkere beelden.
je flitser gebruik je als het ware invul licht op een object.
dus alleen object, de rest blijf donker, waar je flitser niet bij kan verlichten
 
Een gebruik een flitser, maar doordat mijn bak vrij breed en diep is wordt het toch lastig om die standen te gebruiken. Maar ik ga het zeker eens proberen :) Thnx voor de tips en uitleg ;)

Een cuvet ga ik niet gebruiken... Dat is te stressvol voor mijn dieren en mijzelf :p Reophiele vissen vangen in 250x80x70 is namelijk geen doen :p
 
ik snap je helemaal, ligt ook aan de afstand van je lens en ook de plaats van je flitser
maar een pik zwarte achtergrond in een draaiende bak met hout/decoratie/planten is dat erg moeilijk
 
Moet eerlijk bekennen, het gebruik van flitsers is voor mij een beetje hocus pocus :) Ik doe eigenlijk maar wat :p

Planten heb ik in mijn grote bak niet, wel in de kleinere... Hout en steen in allemaal. Voordeel in 3 van de 4 bakken is de achterwand zwart ;)
 
je moet even duidelijk weten wat nou licht doet met afstand/diafragma/sluiter.
oefen ermee met verschillende waardes,
 
Proberen doe ik altijd :) Maar zo extreem als F22 heb ik nog nooit gedaan (nog steeds zwaar amateur he ;)) Ik zal wanneer ik tijd heb eens proberen en laat het resultaat dan wel zien
 
1/8000 sluitertijd haalt de mijne niet... dacht dat 1/4000 de max was. Ben aan het kijken voor een nieuwe body, maar nog aan het wachten op de nieuwe Sony a77. Dit zal gelukkig niet heel lang meer duren ;)

Little zei:
:p goed.

flitser + F22, iso 100, 1/1000 of zelfs 1/8000 is nog leuker :p

Mooie zwarte foto's :p
 
Meksjoef.... Oefening baart kunst. (Zeker met flitsen!)

Ga gewoon eens stoeien met sluitertijd/iso/diafragma...
Fouten maken is niet erg en beter nog je leert ook nog van je fouten

Daarbij kom je er onder andere achter dat je inderdaad (wanneer je de hele vis scherp wil hebben) al gauw op diafragma F/22 of nog kleiner uitkomt...
Nadeel... De meeste lenzen kakken qua kwaliteit in na F/16 (zelfs de mega dure lenzen).

Kortom stoeien met je camera en z'n mogelijkheden.

Good night!

Rick
 
mooie foto, ik hou er alleen zelf meer van als je een klein wazig lichtje of vlekje in de achtergrond cre�ert dan heb je net iets meer diepte, nu is het zo'n plat plaatje, maar ja das persoonlijk ;)
 
Ik vind het allemaal mooie pics maar ik kom dan ook niet verder dan een mikken en klikken geval.
 
Een beetje spelen met de instellingen van mijn iPhone (achteraf contrast, licht wijzigen etc.) leverde het volgende op (let niet op kwaliteit foto, maar op het idee:

Origineel
2044CCA2-1FBF-4D1A-9F2F-BABBB1FD2CE5_zpsvom8xxds.jpg


Bewerkt
E674959B-E467-44EE-A83C-D637F5E8E625_zpsktmbhx9w.jpg
 
Rick... gatverredamme wat zijn jouw foto's afschuwelijk mooi!!! kijk mijn ogen uit :D
 

Terug
Bovenaan