Hoe kan je het best beginnen met een zeewater aquarium?


Oh oké dankjewel:rolleyes::D Ik heb een skimmer gevonden met hele goede rescensies die gewoon direct in het aquatium zit dus dan zou ik het zonder sump kunnen:petjeaf:
Naja een vette deltec 2060 heb ook goede recensies maar zou ik toch echt niet in de bak zetten
 
Da' s waar:p
 
Wellicht is het onderhoud van de bak nog niet helemaal belicht, gezien hier geld wel een issue blijkt te zijn.

Je hebt elke week osmose water en zout nodig. Je wilt dus eigenlijk een osmose apparaat, en als je niet viel kiezelalgen wilt zou dat niet de goedkoopste zijn. Ideaal gezien kost hij 250euro.
Zout moet je dan aanmengen met dat water. dag 1 water maken, dag 2 zout erin mengen en op temp brengen, dag 3 waterwissel.
Dat zout is ook stiekem niet goedkoop.. een grote emmer is snel 60 euro
Je moet dat zout meten dus je hebt een refractometer nodig.
Je moet elke dag water aanvullen omdat dit verdampt en je zoutgehalte verpest. Je kunt dat automatiseren voor 75 euro
Je lampen zul je elk half jaar moeten vervangen, tenzij je voor LED gaat.
Je visjes willen graag levendvoer, dus dat koop je elke week vers, of je gaat het zelf kweken.

Realiseer je dus dat naast de aanschaf van de initiële techniek je dus elke dag werk hebt. Althans, daar moet je gewoon vanuit gaan. Ook kost het je elke maand geld.
 
De maandelijkse kosten zijn geen probleem en ik snap dat dat erg kan oplopen maar ik had op een ander forum gezien dat je osmosewater ook kon bestellen voor ongeveer 25 cent per liter.... klopt dat?
 
Ten eerste, neem géén anemonen. Anemonen zijn moeilijk te verzorgen en erg giftig als ze doodgaan.

60x30x30 is eigenlijk een prima bakje, al zou ik eerder 60x40x40 nemen ivm. extra ruimte voor koraal en extra volume.
Anemoonvisjes zijn vissen die een klein territorium hebben en ook daadwerkelijk binnen het territorium blijven, 60cm vind ik zelf meer dan genoeg.

Een sump is niet per se nodig, maar het is wel handig, anders heb je een heleboel techniek in de bak.
Wat techniek betreft heb je het volgende nodig:
Goede verlichting
Eiwitafschuimer
Stromingspomp (Stroming moet 25-40x de inhoud van het aquarium zijn)

Toevoegingen zijn alleen nodig als je veel hard koraal hebt (Zowel LPS als SPS), maar door wekelijks te wisselen voeg je genoeg stoffen toe voor lederkoralen, en 1 of 2 LPS koralen. Wil je een bak met meer LPS, de Red Sea Reef Foundation zijn goede, simpele supplementen voor relatief weinig geld (3 flesjes a 250ml voor 23 euro). SPS koralen zou ik voorlopig afraden.

Je kunt levend steen gebruiken, of je kunt met dood steen beginnen en bacteriën preparaten toevoegen. Met levend steen duurt de opstart 1 tot 2 maanden, met dood steen 2+ maanden, maar dan weet je zeker dat er geen ongewenste bewoners in het aquarium komen, en het steen is iets goedkoper.
Levend zand is niet nodig, en het beste is om het zand na de indraaiperiode toe te voegen.


Je wilt een kale bak kopen, wat zijn je plannen qua verlichting?
 
Leuk dat je ook de plannen aan het maken bent om een zoutwater bakje te starten.
Let goed op al het advies dat gegeven wordt maar laat je er vooral niet door afschrikken, een zoutwater aquarium kan echt wel met een beperkt budget maar probeer dan wel zoveel mogelijk de juiste keuzes te maken.
Een sump bijvoorbeeld heeft veel voordelen maar is zeker niet noodzakelijk (kijk maar eens naar mijn bak in mijn fotoalbum). Qua osmose toestel kun je met een klein bakje best toe met 1 van 39 euro van de bekende webshop en afhankelijk van de kwaliteit van je leidingwater heb je er dan alleen nog een DI filter bij nodig (kijk maar in mijn album dat het ook zonder DI kan).
Als je het hou bij een koppel anemoonvissen met koraal dat niet afhankelijk is van licht dan kun je daar ook flink op bezuinigen en dan red je het ook prima met alleen een 2 wekelijkse waterwissel van 20%.
Op de afschuimer moet je zeker niet bezuinigen, daarvoor geldt echt dat je krijg waar je voor betaal en deze is heel belangrijk. Tot slot heb je stroming nodig in de bak, ga daarbij uit van minimaal 20x de inhoud van de bak, dus bij 85l wordt dat zeker 2000 l/uur en probeer dat te verdelen over 2 pompjes zodat je de stroming goed kan regelen overal in de bak.

Heel veel succes en veel plezier.
 
Ten eerste, neem géén anemonen. Anemonen zijn moeilijk te verzorgen en erg giftig als ze doodgaan.

60x30x30 is eigenlijk een prima bakje, al zou ik eerder 60x40x40 nemen ivm. extra ruimte voor koraal en extra volume.
Anemoonvisjes zijn vissen die een klein territorium hebben en ook daadwerkelijk binnen het territorium blijven, 60cm vind ik zelf meer dan genoeg.

Een sump is niet per se nodig, maar het is wel handig, anders heb je een heleboel techniek in de bak.
Wat techniek betreft heb je het volgende nodig:
Goede verlichting
Eiwitafschuimer
Stromingspomp (Stroming moet 25-40x de inhoud van het aquarium zijn)

Toevoegingen zijn alleen nodig als je veel hard koraal hebt (Zowel LPS als SPS), maar door wekelijks te wisselen voeg je genoeg stoffen toe voor lederkoralen, en 1 of 2 LPS koralen. Wil je een bak met meer LPS, de Red Sea Reef Foundation zijn goede, simpele supplementen voor relatief weinig geld (3 flesjes a 250ml voor 23 euro). SPS koralen zou ik voorlopig afraden.

Je kunt levend steen gebruiken, of je kunt met dood steen beginnen en bacteriën preparaten toevoegen. Met levend steen duurt de opstart 1 tot 2 maanden, met dood steen 2+ maanden, maar dan weet je zeker dat er geen ongewenste bewoners in het aquarium komen, en het steen is iets goedkoper.
Levend zand is niet nodig, en het beste is om het zand na de indraaiperiode toe te voegen.


Je wilt een kale bak kopen, wat zijn je plannen qua verlichting?
Hier heb ik nou wat aan!!:r

Ik heb alles al een beetje uitgezocht behalve de verlichting... ik snap er werkelijkwaar geen snars meer van. Ik weet dat ik t5 licht nodig heb maar zijn normale t5 tl buizen ook gewoon geschikt voor aquaria of zijn dat echt een speciaal soort t5 lampen die je daar voor nodig hebt?
 
Koraal dat niet afhankelijk is van licht dan kun je daar ook flink op bezuinigen en dan red je het ook prima met alleen een 2 wekelijkse waterwissel van 20%.
NPS? Zijn die niet extreem moeilijk te houden? Ze eisen bovendien dagelijkse voeding, perfecte waardes, enz.
 
NPS? Zijn die niet extreem moeilijk te houden? Ze eisen bovendien dagelijkse voeding, perfecte waardes, enz.

wie heeft het over NPS? Die zijn zeker heel lasig te houden, zelfs voor een zeer ervaren iemand.
 
Hier heb ik nou wat aan!!:r

Ik heb alles al een beetje uitgezocht behalve de verlichting... ik snap er werkelijkwaar geen snars meer van. Ik weet dat ik t5 licht nodig heb maar zijn normale t5 tl buizen ook gewoon geschikt voor aquaria of zijn dat echt een speciaal soort t5 lampen die je daar voor nodig hebt?
T5 is niet per se nodig, led kan ook.
Als je voor t5 gaat, moet je buizen nemen die speciaal zijn voor zoutwater. Ik zou ATI aanraden.

wie heeft het over NPS? Die zijn zeker heel lasig te houden, zelfs voor een zeer ervaren iemand.
"Koraal dat niet afhankelijk is van licht" is dus NPS. Of je moet leders en dergelijke bedoelen, koralen die minder eisen wat verlichting betreft.
 
Leuk dat je ook de plannen aan het maken bent om een zoutwater bakje te starten.
Let goed op al het advies dat gegeven wordt maar laat je er vooral niet door afschrikken, een zoutwater aquarium kan echt wel met een beperkt budget maar probeer dan wel zoveel mogelijk de juiste keuzes te maken.
Een sump bijvoorbeeld heeft veel voordelen maar is zeker niet noodzakelijk (kijk maar eens naar mijn bak in mijn fotoalbum). Qua osmose toestel kun je met een klein bakje best toe met 1 van 39 euro van de bekende webshop en afhankelijk van de kwaliteit van je leidingwater heb je er dan alleen nog een DI filter bij nodig (kijk maar in mijn album dat het ook zonder DI kan).
Als je het hou bij een koppel anemoonvissen met koraal dat niet afhankelijk is van licht dan kun je daar ook flink op bezuinigen en dan red je het ook prima met alleen een 2 wekelijkse waterwissel van 20%.
Op de afschuimer moet je zeker niet bezuinigen, daarvoor geldt echt dat je krijg waar je voor betaal en deze is heel belangrijk. Tot slot heb je stroming nodig in de bak, ga daarbij uit van minimaal 20x de inhoud van de bak, dus bij 85l wordt dat zeker 2000 l/uur en probeer dat te verdelen over 2 pompjes zodat je de stroming goed kan regelen overal in de bak.

Heel veel succes en veel plezier.
Hoe werkt een osmose apparaat precies want die moet je op een kraan aansluiten maar bedoelen ze daar letterl8jk een wasbakkraan mee:S en kan je die dan ook uitzetten en weer makkelijk loshalen wanneer je wilt (bijvoorbeeld op maandag laten we zeggen 200 liter osmose water maken en dan het hele apparaat loshalen en opbergen voor de rest van de week?):D
 
Ik bedenk me net hoe dom dat klonk :D:rolleyes:
 
Zolang mensen zich aan de regels houden kan er best veel. Ik wil ook grote bakken met alle techniek, maar een klein bakje kan met een koppel anemoonvisjes prima werken.
Ik zie dan wel liever een bak van minimaal 40x40x40.. Als daar dan in binnen filter en verwarming in zit... tsja, dat is niet mooi maar werkt.
Het probleem is alleen dat er zo veel water verdampt dat je dat al moet automatiseren, en dan kan je beter al een sump nemen want je moet er al een bak osmose water naast zetten.

Het vergt een secuur onderhoud, maar een bakje met wat steen, een Hamer of Toorts en een koppel anemoon is (commercieel) prima haalbaar.
 
"Koraal dat niet afhankelijk is van licht" is dus NPS. Of je moet leders en dergelijke bedoelen, koralen die minder eisen wat verlichting betreft

Volgens mij heeft NPS ook wel iets licht nodig maar daar gaat het nu niet over, ik bedoel inderdaad leder koraal en bijvoorbeeld een fijne gorgoon en er zijn ook wel buttons die het prima doen met minder licht.
 
Hoe werkt een osmose apparaat precies want die moet je op een kraan aansluiten maar bedoelen ze daar letterl8jk een wasbakkraan mee:S en kan je die dan ook uitzetten en weer makkelijk loshalen wanneer je wilt (bijvoorbeeld op maandag laten we zeggen 200 liter osmose water maken en dan het hele apparaat loshalen en opbergen voor de rest van de week?):D

Er zijn allerlei soorten koppelstukjes beschikbaar waardoor een osmosetoestel op veel verschillende soorten kranen aangesloten kan worden, ik heb hem op de wasmachine aansluiting met een T stuk ertussen waardoor deze aangesloten kan blijven.
 
Qua techniek zit ik nu op:
Een kaal aquarium van 85×30×30
Een osmoseapparaat met 153 L per 10 uur
Natuurlijk een skimmer
Verwarming van 100 watt
Filter (maar ik denk niet dat ik hem ga gebruiken of nodig zal hebben
En als laatste 4 tl buizen met t5 licht

Vergeet ik nog iets?

En qua dieren/koraal

Koraal weet ik nog niet zeker en daar zit ik nog een beetje mee te puzzellen met soorten die vrij makkelijk zijn en weinig licht nodig hebben zodat ik eventueel ook de mogelijkheid zou hebben om goedkoper licht te nemen

En van dieren:

Zou ik graag 1 of 2 annemoonvissen
Misschien één of meer garnalen of krabjes
En als het nog kan qua grootte van het aquarium een bodemkruiper (weet nog niet wat voor een soort) of een rotskruiper (in ieder geval iets wat in de bodemlaag van het water zit)
 
Er zijn allerlei soorten koppelstukjes beschikbaar waardoor een osmosetoestel op veel verschillende soorten kranen aangesloten kan worden, ik heb hem op de wasmachine aansluiting met een T stuk ertussen waardoor deze aangesloten kan blijven.
Oké dan denk ik dat ik dan ook gewoon een osmosetoestel koop in plaats van osmosewater onlone bestellen:D
 
Qua techniek zit ik nu op:
Een kaal aquarium van 85×30×30
Een osmoseapparaat met 153 L per 10 uur
Natuurlijk een skimmer
Verwarming van 100 watt
Filter (maar ik denk niet dat ik hem ga gebruiken of nodig zal hebben
En als laatste 4 tl buizen met t5 licht

Vergeet ik nog iets?

En qua dieren/koraal

Koraal weet ik nog niet zeker en daar zit ik nog een beetje mee te puzzellen met soorten die vrij makkelijk zijn en weinig licht nodig hebben zodat ik eventueel ook de mogelijkheid zou hebben om goedkoper licht te nemen

En van dieren:

Zou ik graag 1 of 2 annemoonvissen
Misschien één of meer garnalen of krabjes
En als het nog kan qua grootte van het aquarium een bodemkruiper (weet nog niet wat voor een soort) of een rotskruiper (in ieder geval iets wat in de bodemlaag van het water zit)

Als je 4x T5 erboven hebt dan kun je qua licht ook best steenkoraal houden al moeten je waterwaarden dan wel goed en stabiel zijn.
Als je alleen voor lederkoraal ga dan kun je ook prima 2 T5 buizen erboven doen, scheelt ook in warmte productie.
 
Uuuhhhm.... ik heb een beetje een rare vraag:D

Kan ik ook gewoon voor licht deze t5 tl buizen gebruiken of zit er een verschil in deze buizen en echte aquarium buizen?:p
 
Want zover ik op internet kon vinden gebruikten een heleboel mensen gewoon tl buizen van een bouwmarkt bijvoorbeeld in plaats van de buizen van meestal meer dan 100 euro die echt speciaal voor aquariums zijn gemaakt
 
Want zover ik op internet kon vinden gebruikten een heleboel mensen gewoon tl buizen van een bouwmarkt bijvoorbeeld in plaats van de buizen van meestal meer dan 100 euro die echt speciaal voor aquariums zijn gemaakt

Nee!

En dat kan ik uitleggen. Je wilt dat het licht er precies uitziet als dat het boven een rif in de zee is. Als je dat op gaat zoeken dan zie je dat een blauwe hemel 10.000k is. En eigenlijk wil je nog net iets meer.
De lamp die jij kiest is maar 3000k. Dat is veel te laag

upload_2018-7-24_21-57-47.png
 
Aaaah ik snapte niet waarom er zo een groot verschil in prijs zat.. ik dacht dat ze allemaal rond de 4000 waren en moesten zijn. Dankjewel voor het ophelderen:petjeaf:
 
Kleine toelichting daarop:

we praten hier dus over het aantal graden Kelvin (K)

3000k is zeer warm wit zoals je kan zien, dit word vaak gebruikt bij amazone bakken

7000k is koelwit, word vaak gebruikt in gezelschaps bakken

10000k en hoger is echt heel erg wit, word gebruikt in zeebakken en vaak ook in Malawi/tanganyika bakken.

dus hoe hoger het aantal K hoe witter het licht, hoe lager het aantal K hoe roder/geler het word.
 
Hoe werkt dat dan bij led want dan moet je dus ook het juiste aantal kelvin hebben... of nit?
 
Helemaal mee eens, op de armatuur kun je veel besparen maar de buizen moeten gewoon voor zoutwater zijn. 50% blauw en 50% wit (minimaal 10.000k) dan zit je goed.
 
Ik heb eens gekeken maar is één ledstrip van 20.000
 
Ik haak af bij LED, daar mag iemand anders iets over zeggen :D ... Ik zou namelijk voor HQI gaan.
 
Of moet je er dan meerdere hebben
 
Voor alle soorten licht geld dat je de juiste kleur spectrum moet hebben en het juiste vermogen.
Over het algemeen wordt gezegd bij T5 1 watt per liter water en voor led 0,5 watt per liter water. Hoeveel buizen of led balkjes dat zijn ligt er dus maar aan.

Ik heb 150 watt aan led boven mijn 250l bak en ik heb vandaag nog 2 X 50 watt via de post ontvangen die ik erbij ga plaatsen.

Meer en beter licht betekent meestal dat de koralen het beter doen, betere kleuren en groei.
 
Oké:rolleyes::r
 
Ledstrips zijn voor zoutwater waardeloos. Tenminste, als je de kleine, flexibele ledstrips bedoelt. JMB strips zijn wel ok.
Maar ik bedoelde eerder leds die voor zoutwater bakken zijn gemaakt.
Reken maar op ongeveer 140 euro als je degelijke verlichting wilt
 
Ik heb nu in totaal twee ledstrips van in totaal 22.000 kelvin en 40 watt:p
 

Terug
Bovenaan