Hoe hou je de KH waarde zo dicht mogelijk bij 0 zonder grote pH schommelingen


Er zijn verschillende wegen om dat te doen maar ik start de bak ingericht op me de benodigde voeding en verkruimel dan vaak wekelijks een klein beetje vlokvoer.
Maar goed zoals ik al aangaf zijn er meerdere methoden maar ik denk dat de methode die ik ook volg het meeste wordt toegepast.
 
De snelste methode is tevens de goedkoopste... ruil wat filter materiaal met iemand met een aquarium. Als je genoeg planten hebt dan kun je ook beginnen met vissen er in zetten, niet allemaal tegelijk.
 
Er zijn verschillende wegen om dat te doen maar ik start de bak ingericht op me de benodigde voeding en verkruimel dan vaak wekelijks een klein beetje vlokvoer.
Maar goed zoals ik al aangaf zijn er meerdere methoden maar ik denk dat de methode die ik ook volg het meeste wordt toegepast.
Heeft die methode toevallig een naam zodat ik wat uitgebreide informatie kan vinden over deze methode?
 
Nou nee niet dat ik weet en hier kun je ook het eea lezen over de opstart:

 
En hoe laat je de bak nou indraaien? ik hoor hier veel verschillende verhalen over. Moet je nou je bak in laten draaien zonder enige planten, hout of stenen erin of alleen met hout en stenen. Sommige mensen zeggen gewoon gelijk alle planten enz. In de bak te doen en dan laten indraaien andere zeggen alleen met het hout en stenen indraaien alvorens planten toe te voegen en weer een andere groep zegt dat je de bak in moet laten draaien op enkel je substraat en verder niks.
quasi elke methode is mogelijk.
Ik hou het simpel. Alles erin behalve dieren en 8-10weken indraaien.
Na enkele weken mss wat visvoer er in maar verder gewoon laten rijpen.
(door de lage ph duurt het kweken van filterbacteriën zowizo al langer)
 
De chemische achtergrond ervan ken ik niet.
Maar het is wel iets dat ik vroeger merkte in bakken die minder ververst werden
Het proces van nitrificatie heeft een verzurende werking op het water, wat in de loop der tijd aan de KH vreet. :)
 
Het proces van nitrificatie heeft een verzurende werking op het water, wat in de loop der tijd aan de KH vreet. :)
Ja zuur werd die bak wel.
Toen ik opeens m'n vissen in een hoekje zag hangen had het water nog een Ph van 4
 
quasi elke methode is mogelijk.
Ik hou het simpel. Alles erin behalve dieren en 8-10weken indraaien.
Na enkele weken mss wat visvoer er in maar verder gewoon laten rijpen.
(door de lage ph duurt het kweken van filterbacteriën zowizo al langer)
Moet je ook bij het rijpen van je aquarium het water regelmatig testen en verversen? Zo ja op welke waardes moet ik dan vooral letten en hoeveel en hoevaak moet ik het water verversen?
 
Ik zou me de eerste 3 weken niet druk maken om de waterwaarden en de natuur zn ding laten doen. Pas na een week of 2-3 heeft meten eigenlijk pas zin.
 
Ik lees nu een aantal dingen wat allemaal halve waarheden zijn, en dus als geheel niet klopt...
Nitrificerende bacterieen doen helemaal niks zolang er geen ammoniak danwel nitriet wordt toegevoegd. Als je deze uit de extreem lage aantallen in het leidingwater moet opkweken dan moet je dagelijks ammoniak toevoegen (deze methode heet de visloze cyclus, fishless cycle op z'n Engels) en vervolgens blijven testen om te kijken waar je zit. Voer laten ontbinden kan ook, maar duurt langer en is wat minder fris (je kweekt nu ook schimmels en andere bacterieen)

In goed beplantte aquaria concurreren de nitrificerende bacterieen met de planten, en verliezen deze strijd normaliter. Beneden een pH van naar ik meen rond de 6,5 worden ze zelfs inactief en gaan in sluimertoestand. In een beplant aquarium met de juiste omstandigheden voor de planten kunnen meteen vissen toegevoegd worden (hoeveelheid hangt af van de grootte van de vissen, water volume, hoeveelheid planten, en snel/langzaam groeiend). Indien je planten toevoegt uit een reeds bevolkt aquarium, zitten hier ook al nitrificerende bacterieen op. De goedkoopste en snelste methode is om een kop grind/filtermateriaal/etc uit een bestaand aquarium toe te voegen, dit is reeds een grote kolonie, die zich elke ±8 uur zal verdubbelen als er genoeg aanbod van ammoniak en nitriet is. In al deze gevallen is "rijpen" onzin en zelfs contraproductief...
 
Tja opstarten met vissen kan misschien maar dan moet je wel niet teveel vissen hebben. Zelfs met planten uit een oude bak zullen er niet veel bacterien aanwezig zijn en deze moeten zich eerst vermenigvuldigen waardoor je toch bij teveel vis en voer nh3/4 en no2 kan krijgen.
Het hangt allemaal samen maar ja ik laat de bak liever eerst goed rijpen alvorens ik bewoners in de bak doe.
 
Het kan zeker, ik spreek hier uit 40+ jaar ervaring met de methode. Weliswaar was het destijds niet precies bekend hoe de nitrificatie werkte en welke bacterien het precies waren, maar er werd toen gesproken over een "natuurlijk evenwicht" tussen vissen en planten. Pas in de 2e helft van de jaren 90 gingen individuen danwel bedrijven claimen deze bacterien "ontdekt" of zelfs gepatenteerd te hebben. Ze worden ook in flesjes verkocht (wat niet noodzakelijkerwijze de juiste bacterieen hoeven zijn, in ieder geval zijn alle droge producten oplichterij aangezien nitrificerende bacterieen geen sporen vormen) Wat je nu ziet is dat de mensen zo voorzichtig zijn geworden dat ze verschillende methodes door elkaar gaan gebruiken..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja opstarten met vissen kan misschien maar dan moet je wel niet teveel vissen hebben. Zelfs met planten uit een oude bak zullen er niet veel bacterien aanwezig zijn en deze moeten zich eerst vermenigvuldigen waardoor je toch bij teveel vis en voer nh3/4 en no2 kan krijgen.
Het hangt allemaal samen maar ja ik laat de bak liever eerst goed rijpen alvorens ik bewoners in de bak doe.
niets van dit alles doet er in dit ook maar 1iets toe .
Ts wil een aquarium starten met ph regulerende bodem en garnalen houden.

Vele van deze soils geven zelf amonia af tijdens de eerste weken.
Een aquarium indraaien voor garnalen is veel meer dan enkel filterbacteriën kweken. Het is een gans aquarium levend maken. Zonder biofilm zal er teveel gevoerd moeten worden waardoor de waterkwaliteit snel achteruit zal gaan.

Dus geen halve waarheid maar een selectieve waarheid.
 
Moet je ook bij het rijpen van je aquarium het water regelmatig testen en verversen? Zo ja op welke waardes moet ik dan vooral letten en hoeveel en hoevaak moet ik het water verversen?
Voor wat jij wil opzetten zou ik je aanraden om in eerste plaats vooral op geleidbaarheid te gaan controleren. Zorg dat deze rond de 200microsiemens ligt en ververs waar nodig.
Als je hiermee start en je bodem doet z'n werk (houdt je ph onder controle) dan is al de rest ook goed.
 
niets van dit alles doet er in dit ook maar 1iets toe .
Ts wil een aquarium starten met ph regulerende bodem en garnalen houden.

Vele van deze soils geven zelf amonia af tijdens de eerste weken.
Een aquarium indraaien voor garnalen is veel meer dan enkel filterbacteriën kweken. Het is een gans aquarium levend maken. Zonder biofilm zal er teveel gevoerd moeten worden waardoor de waterkwaliteit snel achteruit zal gaan.

Dus geen halve waarheid maar een selectieve waarheid.
Ja maar ik reageerde even op de post van verbeek en niet specifiek op de bak van de TS. Maar ik heb al heel wat garnalenbakjes met en zonder pg verlagende bodem opgestart maar doe dat op dezelfde manier als een gewoon aquarium met vissen.
 
Het kan zeker, ik spreek hier uit 40+ jaar ervaring met de methode. Weliswaar was het destijds niet precies bekend hoe de nitrificatie werkte en welke bacterien het precies waren, maar er werd toen gesproken over een "natuurlijk evenwicht" tussen vissen en planten. Pas in de 2e helft van de jaren 90 gingen individuen danwel bedrijven claimen deze bacterien "ontdekt" of zelfs gepatenteerd te hebben. Ze worden ook in flesjes verkocht (wat niet noodzakelijkerwijze de juiste bacterieen hoeven zijn, in ieder geval zijn alle droge producten oplichterij aangezien nitrificerende bacterieen geen sporen vormen) Wat je nu ziet is dat de mensen zo voorzichtig zijn geworden dat ze verschillende methodes door elkaar gaan gebruiken..
Sorry dat ik het moet zeggen maar de vergelijkingen vissen tov garnalen gaat niet op.
Je kan net zo goed 40jaar ervaring in duivenmelkerij hebben, het zal je even ver brengen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je ongelijk hebt in bovenstaande bewering.
 
Ja maar ik reageerde even op de post van verbeek en niet specifiek op de bak van de TS. Maar ik heb al heel wat garnalenbakjes met en zonder pg verlagende bodem opgestart maar doe dat op dezelfde manier als een gewoon aquarium met vissen.
Ik had kennelijk een verkeerde quote genomen.
 
Sorry dat ik het moet zeggen maar de vergelijkingen vissen tov garnalen gaat niet op.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je ongelijk hebt in bovenstaande bewering.
:S dus ik heb gelijk maar? Verduidelijk wat je bedoelt
 
:S dus ik heb gelijk maar? Verduidelijk wat je bedoelt
Je hebt idd gelijk, had het een gewoon aquarium geweest voor vissen.
Maar het is een aquarium met ph regulerende bodem voor cardina garnalen. En dat is een gans andere manier van aquarium houden.
 
Ik haal er niet uit dat het voor een speciaal regulerende bodem is, alleen als algemene vraag.
Wat ik verteld heb staat los van de te houden dieren. Als je een bodem gebruikt als bron van ammoniak dan hoef je die bij een visloze cyclus niet meer zelf toe te voegen. Het maakt de bacterieen niet uit of de bron vissen is, voer, de bodem een fles of een schildpad.
Het lijkt mij zelf nogal een nieuwerwetse en over gecompliceerde manier voor een aquarium met een laag pH. Vroeger deden wij gewoon turf in het filter, of zelfs als onderste laag de bodem bedekken met turfplakken.
 
vroeger hakten we eerst een wak als we water moesten verversen, want toen had je nog echte winters..

het idee dat je een KH nodig hebt om je pH stabiel te houden is ook iets van vroeger. als je normaal water ververst daalt de pH op natuurlijke manier nooit zodanig dat dat problemen geeft.
 
Ik heb gelezen dat de ideale pH voor taiwan bees tussen de 6,0 en 6,5 zit, maar als ik op internet zoek naar actieve bodems staat er dat ze de pH vaak verlagen naar 5,5 tot 6,5. Hoe kun je ervoor zorgen dat je bodem de pH niet te ver onder de 6,0 verlaagd?
 
Ik heb gelezen dat de ideale pH voor taiwan bees tussen de 6,0 en 6,5 zit, maar als ik op internet zoek naar actieve bodems staat er dat ze de pH vaak verlagen naar 5,5 tot 6,5. Hoe kun je ervoor zorgen dat je bodem de pH niet te ver onder de 6,0 verlaagd?
die laagste ph wordt bereikt door geforceerde waterstroming door de bodem (bodemfilter enzo)
Bij gewoon gebruik zal die boven de 6 blijven.
 
Ja die waarden kloppen wel ongeveer en hier zakt die vaak tot net onder of rond de 6.
 
Het lijkt mij zelf nogal een nieuwerwetse en over gecompliceerde manier voor een aquarium met een laag pH. Vroeger deden wij gewoon turf in het filter, of zelfs als onderste laag de bodem bedekken met turfplakken.
Het voordeel van de bodem is dat die je water wel helder laat. Plus het heeft een vrij vast Ph punt, iets wat met turf nogal eens verkeerd durfde te gaan.
 
een half punt hoger of lager is bij de pH echt niks om je druk om te maken. het is al niet zo waarschijnlijk dat de pH gedurende de dag minder dan dat schommelt.

bovendien heb je een goede pH electrode die goed wordt geijkt en goed wordt bewaard nodig om de pH echt nauwkeurig te meten. goedekope pH pennen, strips en druppeltesten zijn echt niet nauwkeurig en betrouwbaar genoeg om kleine verschillen goed te meten/intperteren.
 
Ik zat ook te denken om wat vissen aan het aquarium toe te voegen als ik hem ga starten. Ik zat te denken aan boraras (uropthalmoides of maculata) en voor de bodem corydoras pygmaeus. Het is een 60 l bak van 38×38×42. Wil naast de garnalen van de vissen 10 stuks toevoegen omdat het beide schoolvisjes zijn. Is een 60l bak groot genoeg hiervoor of wordt het dan te krap?
 
die laagste ph wordt bereikt door geforceerde waterstroming door de bodem (bodemfilter enzo)
Bij gewoon gebruik zal die boven de 6 blijven.
Oke top dus ik hoef me geen zorgen te maken dat de pH halverwege de 5 gaat hangen.
 
Als je caridina garnalen wil houden op een PH verlagende bodem met Osmose moet je het aquarium hier ook mee opstarten.
Vissen vinden deze waarde niet leuk.
Garnalen en vissen gaan niet goed samen en vooral dure garnalen worden vaak duur visvoer.
Aquarium rustig opstarten zoals aangegeven 8 a 10 weken en dan pas meten en garnalen toevoegen en geen vissen.
En mijn menig is dat 38 cm niet groot genoeg is voor een vis laat staan 10 vissen.
 

Terug
Bovenaan